Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 26

Ämne: Twinjet blir Turbojet

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard Twinjet blir Turbojet

    Efter att ha besökt Lambert så vart det ett par nya jetmotorer i källaren och det blev dax att bygga lite flygplan. Jag har ju som bekant min snabba jetkärra, men är även sugen på någonting som går lite saktare och funkar på mindre fält.


    Funjet funkar ju bevisligen på små fält, men fortfarande lite väl snabb, så denna gången pusslar jag ihop en Twinjet. Den är blåst i elapor med lägre densitet än Funjet ultra och väger ungefär hälften trots att den är mycket större.


    Twinjet tillverkas inte längre men jag hade tur och sprang på en orörd byggsats i en baklucka i Tyskland...


    Så det var bara att veva igång och rita motorfäste samt soppatank enligt egna tankar och funderingar. 410cc bränsle blir det, tanken har även inbyggd magnet för att låsa huven på ett smidigt sätt. Tyskarna har på senare år fällt in motorn ungefär som på Funjeten, men mitt motorfäste är med flit upphöjt och framflyttat för att skydda turbinen och för att pedagogiskt visa hur installationen ser ut. Motorfästet är aluminiserad plast som tål 180grader och funkar alltså som strålningsskydd mot elaporen.








    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  2. #2
    Jensuss avatar
    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    40
    Jobb
    Cnc opratör Fleroprations maskiner
    Klubb
    Herrljunga Modell Flyg Klubb

    Standard

    Hej Henke kul projekt.. Tror du att du får klart de till AKMG EDF/ Mikroturbinträff. Eller Växjö RC Klubb Mikroturbin + EDF..
    Skulle vara kul att se den i luften.. Funderar på att åka på bägge träffarna..
    Har du gjort en sån där plugg i plast printern till tanken igen?? Ska bli kul och se vad det blir för nån turbin i den oxå kan det vara en T15 eller är det någon ny turbin från Lambert?? Gissar förstås att det är hemligt
    Mvh Jens

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jensus Visa inlägg
    Hej Henke kul projekt.. Tror du att du får klart de till AKMG EDF/ Mikroturbinträff. Eller Växjö RC Klubb Mikroturbin + EDF..
    Skulle vara kul att se den i luften.. Funderar på att åka på bägge träffarna..
    Har du gjort en sån där plugg i plast printern till tanken igen?? Ska bli kul och se vad det blir för nån turbin i den oxå kan det vara en T15 eller är det någon ny turbin från Lambert?? Gissar förstås att det är hemligt
    Mvh Jens
    Till denna blir det en vanlig T15. Tror inte denna hinner få sin motors tills Göteborgsträffen tyvärr.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4
    darkling76s avatar
    Reg.datum
    Dec 2011
    Inlägg
    232
    Jobb
    Prototype Engineer
    Klubb
    Ljungby rc-klubb

    Standard

    Tjena Henke!
    Va fan! Bygger du en parkflygare nu hehe!
    Blir nice å kunna flyga på mindre fält med den ju
    Nu har jag snart duschat upp aloe caren förresten hihi!
    Ha de!
    //Pierre

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av darkling76 Visa inlägg
    Tjena Henke!
    Va fan! Bygger du en parkflygare nu hehe!
    Blir nice å kunna flyga på mindre fält med den ju
    Nu har jag snart duschat upp aloe caren förresten hihi!
    Ha de!
    //Pierre

    Jepp parkflygare blir det!! Har en till på gång som blir riktigt kool, men det kommer senare
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Till denna blir det en vanlig T15. Tror inte denna hinner få sin motors tills Göteborgsträffen tyvärr.
    Kul projekt! Vi behöver fler friggoraketer!

    Tyvärr ser det ut som om även min L-39:a inte hinner bli klar till Göteborgsträffen . Först ryggskott och sedan vattenkoppor satte stopp för byggandet i slutspurten.

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fege Visa inlägg
    Kul projekt! Vi behöver fler friggoraketer!

    Tyvärr ser det ut som om även min L-39:a inte hinner bli klar till Göteborgsträffen . Först ryggskott och sedan vattenkoppor satte stopp för byggandet i slutspurten.
    Men kom igen, det är ju en vecka kvar! Det hinner du lätt, så går det ju att provköra lite på plats och testa mm så flyger du OM det känns rätt Mera orolig för vädret jag...
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Men kom igen, det är ju en vecka kvar! Det hinner du lätt, så går det ju att provköra lite på plats och testa mm så flyger du OM det känns rätt Mera orolig för vädret jag...
    Ja, vi får se hur det går. Har en del annat uppbokat denna vecka så det blir nog tight...

    Vi får hoppas meteorologerna har fel, det har ju hänt förr....

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fege Visa inlägg
    Ja, vi får se hur det går. Har en del annat uppbokat denna vecka så det blir nog tight...

    Vi får hoppas meteorologerna har fel, det har ju hänt förr....
    Hehe, känner igen det där. Alltid är det någonting som skall göras
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  10. #10

    Standard

    Japp! Barn, hus, fru och lite andra hobbys kräver sitt... Orkar inte med fler nattpass denna vecka.

  11. #11
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av fege Visa inlägg
    Japp! Barn, hus, fru och lite andra hobbys kräver sitt... Orkar inte med fler nattpass denna vecka.
    Skumvåffla ju, tar inte en hel natt... så så nog tjatat :-P
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Skumvåffla ju, tar inte en hel natt... så så nog tjatat :-P
    Visserligen! Men i vanlig anda kunde jag inte låta bli att ändra på lite saker samt glasa våfflan. Nu skall jag inte kapa din tråd längre! Släng upp lite byggbilder nu vet ja... Skumvåfflor är ju snabbbyggda

    Vi ses kanske till helgen då!

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Min tank är nu klar och monterad. Jag har en ny teknik där jag färgar tanken enligt CMYK metoden och kan alltså färgmatcha riktigt bra. Inte riktigt 100% än men helt okej, eller vad säger ni?





    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  14. #14
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Det ser väl inte helt olikt ut.
    Snygg passform blir det iaf på tanken.
    //Lasse

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fy tusan!
    Jag vill också ha en jetmotor...

    Mycket snyggt, detta blir säkert fränt.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Fy tusan!
    Jag vill också ha en jetmotor...

    Mycket snyggt, detta blir säkert fränt.
    Det är ett himla trevligt, enkelt och säkert sätt att flyga jet på. En dunk på 5liter räcker lätt en dag, flygplanet tål div misstag, både i bildörren och om landningen blir lite knas. Det går sakta nog för att alla skall hinna med. Motorn utanpå gör att startproceduren blir väldigt okritisk. Man har all tid i världen på sig. Sist men inte minst är det som du sa väldigt fränt med Kolibrimotorerna.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Sådär, ett par bilder om än inte så bra på den färdiga kärran. Eller snudd på färdig om jag nu får för mig att snygga till de gamla elmotorfästena.

    Jag fick faktiskt ett nytt gyro att testa av HAB. Snudd på enda gången jag blivit helsponsrad(!) vilket självklart är kuligt. Det är ett Eagle A3 PRO stabiliseringssystem som stöder lite olika vingkonfigurationer, bla då delta. Gyrot har ställbar gain på kretskortet och en kanal på sändaren väljer vilket mode gyrot är i. Av/Stabilisering(typ AS3X)/Heading hold. Skall bli kul att testa.



    Flygfärgid inkl allt väger kärran 859gram.









    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  18. #18

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Nice
    hur mycket gick en kolbir turbin los på? Man blir ju sugen. dock ligger swisten närmare min smak några nya filmer med den på gång?

    MVH / Kajaken

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 027
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Nice
    hur mycket gick en kolbir turbin los på? Man blir ju sugen. dock ligger swisten närmare min smak några nya filmer med den på gång?

    MVH / Kajaken
    17500kr kostar en T15 som skall ge 1.8kg dragkraft. Min tanke är att flytta min T15 från Twinjeten till en Backfire F5F dvs 2.4m kompositseglare med v-stabbe fram över. Då kommer man förhoppningsvis få ihop ett recept som är trevligt på alla sätt. Toppfart kanske 350km/h, vändbar, temikmöjligheter och bra klaff vid landningen.

    Kolla här vid 4minuter någonting... filmar sändaren också, halvgas och det går friskt ändå, jämför du sen mot mina filmer som visar motorernas dragkraft så ser du att halvgas på sändaren blir ca 1kg dragkraft i verkligheten... T15 på 1.8kg ger alltså bra fjång den med.




    Senast redigerat av henke2 den 2012-08-23 klockan 12:35.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  20. #20

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Backfiren såg riktigt nice ut. Kan tänka mig att det blir en mycket trevlig kärra

    MVH/ Kajaken

Liknande ämnen

  1. Finns Twinjet att få tag i nu för tiden?
    Av henke2 i forum Allmänt om flyg
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-03-30, 09:01
  2. Nu blir jag deppig,,,,
    Av Hans i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-12-07, 07:44
  3. Twinjet Multiplex
    Av henning i forum Elmodeller
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-11-12, 15:00
  4. Jag blir så glad
    Av Stig Johansson i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-11-01, 23:23
  5. Twinjet
    Av Jakob i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-09-21, 13:17

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •