Efter att ha besökt Lambert så vart det ett par nya jetmotorer i källaren och det blev dax att bygga lite flygplan. Jag har ju som bekant min snabba jetkärra, men är även sugen på någonting som går lite saktare och funkar på mindre fält.


Funjet funkar ju bevisligen på små fält, men fortfarande lite väl snabb, så denna gången pusslar jag ihop en Twinjet. Den är blåst i elapor med lägre densitet än Funjet ultra och väger ungefär hälften trots att den är mycket större.


Twinjet tillverkas inte längre men jag hade tur och sprang på en orörd byggsats i en baklucka i Tyskland...


Så det var bara att veva igång och rita motorfäste samt soppatank enligt egna tankar och funderingar. 410cc bränsle blir det, tanken har även inbyggd magnet för att låsa huven på ett smidigt sätt. Tyskarna har på senare år fällt in motorn ungefär som på Funjeten, men mitt motorfäste är med flit upphöjt och framflyttat för att skydda turbinen och för att pedagogiskt visa hur installationen ser ut. Motorfästet är aluminiserad plast som tål 180grader och funkar alltså som strålningsskydd mot elaporen.