Reklam

 
Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Störning

  1. #1

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Störning

    Hej

    Min flygplansbyggande bror tyckte det skulle vara kul med att se en tvåmotorig i luften o eftersom DC3an dröjer o vi väntar på att piloten ska riktigt våga... så skaffades en frigolitmodell, en Multiplex Twinstar II.
    -Nu när det ska installeras mottagare o fartreglage (det blev ett par borstlösa istället för de ursprungliga motorerna) så är det bara att konstatera att det trångt .. och fartreglagen och mottagarens antenn ligger och trängs. Finns det risk för att fartreglagen stör mottagaren? Jag förmodar att det är viss risk med att ha de båda fartreglagen att ligga för nära varandra oxå, men huvudsakligen, är det risk för störningar?

    MVH/Lars

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Kom ihåg att koppla ur ström matningen till mottagaren, BEC, från ena reglaget genom att lossa det röda stiftet. Annars kan det bli problem, om jag fattat rätt, å då speciellt om reglagen har switchad BEC.

  3. #3

    Standard

    Berätta mer vad för system du kör; är det nåt MHz så glöm mina svar - där behövs nog filter för att få bort störningar. Men med 2.4 har jag inte haft några problem (futaba samt kinesmoduler) även när mottagare och reglage legat nästan kloss inpå varandra. Själva antennerna ska förstås läggas så långt bort det går från esc, kablar, metall, kolfier etc.
    Däremot, som Miracle skriver, bör man bara använda BEC från ett fartreglage om man inte vet att reglagens BECar tål parallellkopplas. Och då bör man hålla lite koll på vad BEC levererar och servona drar, annars kommer du uppleva spänningsfallen som störningar eller värre (brownout). Min TS II drar bara 15A eller lite mer per motor men valde ändå 30A ESCar för att de hade större BEC som orkar driva servona.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Standard

    är det 35mHz så gäller 15cm melln mottagare o fartreglage minimum annars är risken stor att det stör 2.4 som numnut säger är inte så stor risk för det .

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Är det 35MHz så är det separat Bec eller mottagare från Multiplex, väl valda Hitec eller ACT som gäller. Andra mottagare som de flesta Futaba och skräpmärken är väldigt känsliga för rippel på matningen. Separat BEC hjälper upp i detta fall. Det är VÄLDIGT MYCKET vanligare med rippel än med strålningsstörning.

    Om du kör utan separt BEC bör mottagaren i alla fall tåla 100mV p/p enligt http://www.webx.dk/rc/RX-measurement...let-listen.htm.

    Jag har haft mycket störningar i 35MHz flyget och väntar ännu på min första störning av strålning.

    Är det 2,4GHz så räcker 10-15 cm väl.
    Fartreglagen passar bra ute i motorgondolen på Twinstar.

    mvh. //Fredrik
    fredrik

  6. #6

    Reg.datum
    okt 2008
    Inlägg
    330
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Jag lyckades ordna upp lite där under vingen och satte mottagaren en bit från motorreglagen. Fick tillomed plats att sätta ackarna så att tyngdpunkten kom att stämma. Det är billigaste Kina 2.4 GHz... både pilot och plan överlevde premiärturen.
    /Lars
    Ps: är lite vågad och har två separata ackar, en per motor, helt utan nån paralellkoppling mellan dom. Blir intressant att se hur det går om man kör slut på det ena först, det som matar mottagaren!

  7. #7

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    ..Blir intressant att se hur det går om man kör slut på det ena först, det som matar mottagaren!
    Jag tror inte att du får några problem med det.
    Mottagaren kommer att få ström även sen motorn har kopplats bort - och det kommer du nog att märka när planet vill flyga i cirklar.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av pgrts Visa inlägg
    Jag tror inte att du får några problem med det.
    Mottagaren kommer att få ström även sen motorn har kopplats bort - och det kommer du nog att märka när planet vill flyga i cirklar.
    Och då kan det vara nödvändigt att strypa motorerna bägge två och nödlanda. Många flermotoriga är väldigt lömska med bara en motor igång, men Twinstar tror jag inte är så marig. Sväng dock aldrig mot den döda motorn (d.v.s död motor på insidan av svängen)
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Störning? Ryckande servon
    Av Hjalmar i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-09-08, 15:28
  2. Störning
    Av a8med i forum Elmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-22, 10:01
  3. STÖRNING VID 6 VOLT
    Av swe34 i forum Elektronik
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-06-25, 17:34
  4. Risk för störning
    Av mulder i forum Allmänt och Tips
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-06-19, 22:51
  5. Radio problem...störning
    Av Mattias i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-01-09, 16:51

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •