Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 45

Ämne: Problem vid setup/inställning av quad x med kk

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Problem vid setup/inställning av quad x med kk

    Så, då fick jag hem min quad som jag bytt till mig men får det ej att fungera.

    Den har kk-kort och hobbyking HK-18A ESC.

    Började med att koppla in motorerna i rätt ordning(M2 och M4 var skiftade) och sen följer jag daddes setup ifrån hans hemsida.

    Mitt första problem blev att M4 knappt snurrar när dom andra gör det.
    Sen följer inte motorernas hastighet mina kommandon(hö. spak).
    Försöker kalibrera esc:na igen men nu börjar motorerna hacka och M3 blir ordentligt varm.

    Någon som vet vad som kan vara fel eller varit med om liknande?

    Blir ju rädd att jag kommer elda upp esc:n eller motorer om jag fortsätter.

    Kan jag ha råkats ändra timing eller vad blev knas då motorerna började hacka helt plötsligt?

    Bör kanske koppla lös och prova ställa in varje esc var för sig.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Jag kalibrerade varje esc var för sig. Sen kalibrera jag kk-kortet sist.

    //Matte

  3. #3
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Att motorerna hackar kan bero på dålig kontakt någonstans. Se över det. Har upplevt det med vissa bullets som är skräp. Bättre löda och krympslanga då. Kan givetvis bero på något annat oxå.

    Att motor nummer 4 inte beter sig som dom andra gjorde mig lite gråhårig oxå.
    Efter en del läsande hittade jag info om att KK valde att plocka bort stick centering från programkoden för att få plats med PI-koden även i dom minsta mikrokontrollerna (atmega 48/88) som har väldigt lite flashminne.
    Antar att det är 4.7 firmware du kör?

    När du fått bort ditt hackande i motorerna så håller du bara upp den (stabilt i handen), ger lagom gas så den känns lätt och trimmar in den via radions trims så den känns stabil och har samma fart på motorerna. Jag har trimmat min väldigt mycket på både pitch och roll för att få den stabil. Efter det kan du våga ta upp den och känna på den i luften.
    Fenomenet kallas KK lazy 4 om du vill googla och läsa mer.

  4. #4
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Lödde om alla kablar mellan esc-m3 och det verkar funka nu utan hackande, däremot blir esc:t varmare än dom andra när jag provar.

    Har testat med propellrarna och hållt den ovanför huvet och inget stämmer med varken högerspaken eller gyrokompensering.
    Orkar inte tänka och testa mer ikväll men få känslan av att det kommer fungera om jag byter plats på m2 och m4, men det går ju emot allt annat jag läser på alla sidor.
    Däremot var det ju så den var kopplad när jag fick den...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Om den kompenserar fel i handen så måste du vända gyrot i mjukvaran. När allt är rätt så ska den hålla emot alla rörelser du gör med den. Kolla så du har rätt proppar på rätt motor oxå. Cw och ccw. När den väl kompenserar rätt så kollar du mot högerspaken. Är nåt fel så reverserar du i radion.

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ska prova ikväll och reversera gyrona och se om den börjar kompensera rätt.
    Mitt problem igår blev att när jag drog högerspaken framåt så ville quaden dra åt vä, drog jag spaken åt höger så ville den backa. Och gav jag vänsterutslag på vänsterspaken så ville den tippa åt vä(lite osäker på riktningarna men den följde inte spaken iaf).
    Provade med elevon mix på(Futaba 7C) då jag läste att man ska ha det vid quad-x setup.
    Återkommer efter kvällens testande.

    Och jo mina proppar sitter rätt och snurrar åt rätt håll.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hur vet jag vilken firmware det är i kortet och hur byter man det?
    Och behöver man ändra firmware när man byter mellan x, +, tri, hexa, eller plan?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  8. #8

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlägg
    Hur vet jag vilken firmware det är i kortet och hur byter man det?
    Och behöver man ändra firmware när man byter mellan x, +, tri, hexa, eller plan?
    Du behöver en programmeringskabel och ett litet program för att kunna ändra.
    Hur man ser vilken fw har jag ingen aning om annars. möjligtvis att vissa funktioner skiljer sig mellan dom olika fw'na
    så man kan testa men vet inte.
    Kom ditt kort från hk eller hur va det ?

    Har du testat att ha helikopter modell istället för flygplan inställd i radion ?
    Jag kör med helimode på alla mina quadar.

  9. #9
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Tror inte man kan se fw på kortet utan du måste progga in och komma ihåg bara. Köpte du den begagnad och den han flugig x så bör det vara okej.
    För att testa så ta av propparna och koppla ur bakmotorerna. Ställ den på bordet. Ge lite gas och kör den framåt på radion. Om den är x så ska båda motorerna fram sänka varvet, är det + så gör bara den ena motorn det.
    Lätt att höra med bara två inkopplade.

  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag bytte till mig denna begagnad och han som haft den tidigare hade ej flugit med den, endast testat en gång och då gick den i marken med skadad propeller som följd.

    Ska kolla upp programmeringskabel, det kanske går att bygga en egen?

    Jag kör radion i flygmode med elevon mix(har provat utan), får testa ställa in den i heli läge ikväll och se om de blir nå skillnad.

    Vad jag inte förstår är hur kortet ska kunna klara så många olika setuper utan att man programmerar om det?
    Kortet är ett "grönt" AT mega 168.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Markusb: Tack för tipset, ska prova med det ikväll. Mycke enklare att bara lyssna på två motorer.

    Men visst förstod jag det rätt att det enda som skiljer + från x är att man vrider kk kortet och kör med delta(elevon) mix?

    Quaden är byggd för en x konfigurering(syns lätt på landningsställ och hur kk kortet är monterat).
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Kan nog funka med mix men eftersom det finns fw för x så tog jag det.
    Jag kan då gissa att det är + som ligger i den eftersom han aldrig flugit eller fått ordning på det.
    Om det är från hobbyking så levereras alla som +.
    Vrid kortet 45 grader och testa, då ser du direkt hur det är inställt.

    Mixar och sådant är jag dåligt insatt i så där får nån annan tipsa.

  13. #13
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Kom på en till sak.
    Ett fartreglage blir ju varmare än dom andra(bygger lite värme även med motorerna avslagna), detta är det som är på hö. bak(m3) där jag hade problem med att motorn hackade och blev varm.
    Är lite orolig att jag förstört reglaget...

    Kan detta ha och göra med att jag har alla bec:ar inkopplade?
    Bör jag koppla ur den röda servo kabeln från 3st reglage så jag bara använder en bec?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  14. #14
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ska prova i + konfigurering ikväll och se om jag får det att fungera då
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #15
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Kan bero på det. Testa pilla ur den röda till det reglaget och "värm upp en stund". Är det bectrubbel så ska det ej bli varmt, är det nåt annat så blir det varm trots det. Funkar det så bara isolera den röda och skit i att mata kortet med det reglaget.

  16. #16
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Någon som vet vars jag snabbast möjligt får tag på adaptern för att kunna programera kk kortet?
    Lär väl knappast finnas något användbart på någon butik här i Luleå?
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  17. #17
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    electrokit.se kan ha. usbasp heter den isf.

    Du skulle väl vilja grejja lite med detta i helgen gissar jag och det hinner du ju inte få hem..
    Har du lite elektronikskrot (videobandspelare, kasettdeck osv) som ligger så kan du ev hitta komponenter i dom till att bygga dig en egen enkel programmerare.
    nackdelen är att du behöver serie eller parallellport på datorn, kolla lite här:
    http://www.lancos.com/prog.html#ludipipo

    min första programmerare var en hemmaknåpad för parallellporten och den använder jag fortfarande!
    kör den i ponyprog och har fört över både quad och tri till KK med den utan problem.
    Kanske överkurs men det är en lösning om du vill komma igång nu i helgen

  18. #18
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hittade ett inlägg i en annan tråd där det påpekas att fw 4,7 har annan motorsetup.
    Står där att det ska vara:
    M1 vä fram
    M2 vä bak
    M3 hö fram
    M4 hö bak.
    Detta är nog så som mitt kort var kopplat när jag fick det.
    Ska testa koppla om ikväll.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  19. #19
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Här finns mer intressant läsning för dig:
    http://www.rcgroups.com/forums/showp...5&postcount=73 fw och inkoppling av KUK själv.
    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1584924 ang lazy 4

  20. #20
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Några tips för att du ska komma igång så enkelt som möjligt:
    Jag antar nu att det är rätt FW, alltså 4.7X och escarna är programmerade till ändläget på radion.

    Av med propparna. Koppla ur dom bakre motorerna. Se till att dom främre sitter på rätt utgång. Håll i handen å ge lite gas. Tilta snabbt hela quaden framåt, båda främre motorerna ska varva upp och sedan sakta varvar dom ner igen. Varvar dom istället ner direkt så läs hur du reverserar pitch gyroverkan i kontrollern och gör det. Du gör det med trimpotarna och spakrörelser på radion och får kvittens med massa blink på lysdioden på kortet.
    Testa igen så det blev rätt.
    Båda ska ändra varv ungefär lika mycket (minus ev trim som ska fixas sen)! Annars är det nog + du har iladdad.

    Efter det så kopplar du ur ex vänster motor fram och kopplar in höger bak där den ska vara.
    När du nu tiltar (vinkla ner den snabbt) koptern åt höger så ska både HF och HB varva upp lika mycket och sakta sänka varvet igen. Varvar dom ner direkt så reverserar du gyro på roll.
    Nu ska det vara rätt.

    Montera propparna och koppla in alla motorer. Håll i handen och gasa till den blir lätt. Testa svänga den (yaw) och se om den förstärker svängen eller om den håller emot rotationen. Förstärks svängen så reverserar du gyro på yaw och testar igen.
    Ev får du använda högerspaken för att försöka styra den plan i handen. Det pga inget är trimmat än och problemet med lazy 4 visar sig genom att den beter sig konstigt.
    Så räta upp den med högerspaken och känn på den. Spakar du säg 50% ner/höger för att få den bra så är ca 50% ett bra utgångsvärde på trimmet sen mot samma riktning.

    När alla gyron är kollade och allt känns ok (bry dig inte om ifall motor 4 beter sig konstigt fram till nu) så ska du trimma den på radion så den känns stabil i handen.
    Trimma ungefär motsvarande vad du höll spaken för att få den stabil.
    Ge lite gas så den blir lätt. Håll i den hårt! Kör höger spak fram (försiktigt och inte fulla utslag), den ska tippa fram. kör spaken åt höger, den ska tippa höger. nåt som inte stämmer? desarmera och gå in i radion och reversera kanalen som känns fel.
    sist fixar du yaw så den går åt rätt håll.
    Håll i och gasa till den blir lätt. Trimma på din radio till den verkar vilja stå plant och inte vrider din hand åt något håll.
    När du fått till trimmet bra så ska du nästan kunna släppa den (bara hålla den löst i handen men släpp inte!) och den ska vilja stå kvar och inte vrida sig ur handen på nåt sätt.
    Svänger du försiktigt på högerspaken så ska den följa efter i din hand. Små rörelser på spaken bara annars är risken stor att du inte orkar hålla emot!

    Efter det tog jag tag i bommarna och pressade ner en bom åt gången. Håll i hårt för den är rätt stark om något jävlas.
    Jag tog även på skyddsglasögon, man vet aldrig med såna här roterande eländen.

    Den ska vilja kompensera och räta upp sig direkt, inget annat.

    Sen är det dax för testflygning och fintrim på radion!

    Det var mitt sätt att justera och det funkade fint och kändes logiskt att ta allt steg för steg.
    Senast redigerat av markusb den 2012-06-08 klockan 13:10.

Liknande ämnen

  1. Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-06-17, 13:09
  2. problem med h quad
    Av Data Dan i forum Quad
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-03-27, 08:57
  3. Vad har jag för problem, med min setup altså...
    Av Dufniall i forum Elmodeller
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2010-10-07, 18:58
  4. Problem med inställning och inkörning.
    Av strobel i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 13:50
  5. Setup problem
    Av TomasE i forum Elmodeller
    Svar: 30
    Senaste inlägg: 2008-02-05, 22:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •