Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: fundering kring accar till icon a5

  1. #1

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard fundering kring accar till icon a5

    Hej är sugen på införskaffa fler accar till min icon a5 http://fullkontroll.se/?ProdID=351920+

    Hur kraftiga accar kan man ha? skulle man kunna ha en 4200mah 35c acc? eller äre bättre å satsa på aningen mindre? och hur äre egentligen spelar det någon roll om jag har 60,35,30c osv på accarna? mvh anders

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Ju tyngre flygplan desto sämre flyger det. I ditt fall kommer det att segla som en tegelsten. Något bättre alternativ är att köpa bra kvalitet på LiPo som håller lite högre spänning under last, eller köpa ett till lika stort batteri. Eller ännu hellre byta propeller till en tvåbladig med 1 tum större längd om det får plats. Exempel på batteri som kan leverera mer ström

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...arehouse_.html
    http://www.rcflight.se/visaprodukt.aspx?id=1589

    När du väljer C så ska batteriet orka leverera behövd ström, som i ditt fall är mindre än 30A. Exempel 60C*4200mAh=252A. I ditt fall är det helt okritiskt med C-värdet. Orignalbatteriet tror jag är märkt 2200, 20C och kan leverera 44A.
    Mina förslag kan leverera 99 respektive 121A.

    Vad medar du med "kraftiga acc" ? Höjer du mAh-värdet så får du bara längre flygtid, energin i batteriet ökar.

    Om man gör en analogi med en vattendamm, du höjer mängden vatten i dammen och därmed drifttiden.
    Det som är intressant är för att få roligare flygplan är att antingen höja fallhöjden (spänningen) eller höja mängden vatten som strömmar (strömmen).

    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    dec 2009
    Inlägg
    322
    Jobb
    Busschaufför/ Lastbilschaufför
    Klubb
    Ingen klubb, dock så verkar det som att det finns några personer som flyger i Lycksele

    Standard

    jag menade att en 2600 mah skulle vart kraftigare än 2200. men jag är helt enkelt ute efter mera flygtid men bästa kanske är att köpa fler accar runt 2200 mah.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    På siten http://forum.ready2fly.com/viewtopic.php?f=7&t=519 har de en 2600mAh, något framtung "Kopflastig" skriver de att den blev så det fungerar. Och fler mAh ger mer flygtid, men inte riktigt propotionellt, det krävs mer energi att hålla +60gram flygande, men inte så jättemycket. Så om den drar 9A i original, så kanske den drar 9,5A med större batteri, och din flygtid ökar från 14 minuter flyga omkring till 16.

    -edit det var ett annat flygplan. Men generellt om du höjer batteriets vikt 50 gram på ett plan som väger 1,3kg så är det helt okritiskt. I Min Acromaster (vikt 1,2kg) har jag batterier mellan 170-200 gram och jag märker väldigt liten skillnad i beteende.
    fredrik

Liknande ämnen

  1. Fundering kring Y6
    Av Defuncta i forum Hexa
    Svar: 38
    Senaste inlägg: 2013-02-11, 21:27
  2. Tips till accar?
    Av Joha i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-04-11, 23:24
  3. Dubbla accar till mottagare
    Av mackan1 i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-01, 11:52
  4. Fundering kring vilka färger som syns bra
    Av Stig H. i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-01-02, 22:11
  5. Fundering kring lipo ackar...
    Av NrOne i forum Elmodeller
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-07-29, 17:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •