Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: DH-112 Venom med Kolibri T25

  1. #1
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard DH-112 Venom med Kolibri T25

    Har byggt ihop en DH 112 Venom från Ready2fly.ch. Jag var på jakt efter en större skumvåffla avsedd för 90mm EDF och hittade denna utmärkta Venom som kommer komplett med elektriska ställ för €199. Dessutom är den i EPP skum så den håller bättre än vanlig frigolit som annars är vanlig i dessa 90mm EDF:ar. Jag valde ARF varianten och bestyckade denna med HS65MG servon runt om. Sidrodret fick vika hädan till förmån för lägre flygvikt.

    (ser nu att de rackarna sänkt kärran till €159, typiskt)

    Som vanligt har HAB hjälpt mig fräsa glasfiberdelar för montering av bland annat utloppsrör, ackar och nya landställsfästen värda namnet. CS turbinservice har gjort utloppsröret inkl aluminiumkona. Krafen står Martin Lambert för, närmare bestämt en Kolibri T25.


    Med full tank väger min Venom ca 2.7kg och när jag provgasade innan flygning noterade jag att den har MER dragkraft än vikt. Hur mycket vet jag inte men den drog uppåt markant(!) Gött mos från Martin och gött rör från Christer.


    Provflygningen gick bra och kärran flyger helt okej. Normal klaff behöver ingen mixning medans full broms "crow" behöver 10% ner på höjdrodret. Efter ett par varv blev man lite varm i kläderna och testade en fullgasstart. Kärran är i luften på 1.5meter på vårat gräsfält, helt sjukt hehe. Det går utan bekymmer att gå rakt upp direkt från starten, men man måste komma ihåg att ett flygplan utan propeller behöver lite fart för att kunna styras.

    För att få ordning på tyndpunkten behövdes 2st 2S 2500mAh ackar i nosen, för mig som inte använder ackarna för framdrivningen så blir det ungeför 100 flygningar per laddning

    Nåväl, nu blir det leksuga i sommar

















    Senast redigerat av henke2 den 2012-06-15 klockan 07:42.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  2. #2

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Snyggt jobbat. När kommer Du till Götet? MVH Uno

  3. #3
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Snyggt jobbat. När kommer Du till Götet? MVH Uno
    Dem verkar ha trollat bort regnet hyffsat nu iaf. Har inte bestämt vilken dag det blir än.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  4. #4
    Pekkalas avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 150
    Jobb
    R&D Engineer
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    MVH/Christer

    Bättre lite skit i hörnen än ett rent hellvete

  5. #5
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    1 252
    Jobb
    Koenigsegg
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    vad är det för rökvätska och vilken pump använder du?
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Daniel L Visa inlägg
    vad är det för rökvätska och vilken pump använder du?
    Pump från en gammal Kolibri T32 (gamla versionen av T15) munstycke av en 0.7mm injektionsnål och rökvätska från CS turbinservice
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Fulltankad med soppa och rök är startvikten 3kg. Motorn ger aningens mera dragkraft än 1:1. Långt gräs gör startsträcken en smula längre än normalt, dock fortfarande inga direkta problem att ta sig upp.


    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  9. #9

    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Snygg kärra och fin flygning

  10. #10

    Standard

    Riktigt snyggt Henke!

  11. #11

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Rök är läckert. 120 cc verkade vara väldigt länge. Har 1 liter i Boomerangen och det tar fort slut. Kanske skall ställa ned pumpen. MVH Uno.

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Uno Visa inlägg
    Rök är läckert. 120 cc verkade vara väldigt länge. Har 1 liter i Boomerangen och det tar fort slut. Kanske skall ställa ned pumpen. MVH Uno.
    Hallo Uno,

    Jag tror farten är avgörande, min lille Venom går säkert 1/3 så fort som din Boomer. Då blir det liksom mera rök av mindre vätska. Sen tänder jag oftast röken inför en passage och släcker efter, vill man måla hela tiden så går det ju åt mera. Men det är ju bara att testa

    En blå dag behöver ju inte mycket rök för att det skall synas...
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  13. #13

    Standard

    Kanonfint...
    "Långt gräs gör startsträcken en smula längre än normalt" haha, ja det var en väldigt lång startsträcka

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Mera fluget idag, lite turbulent luft men det fungerar bra ändå. Motorn funkar kanonfint precis som förväntat. 20flygningar har förbrukat 1100mAh ur mitt batteri på 2500mAh, så man fixar lätt en veckas flygning utan att ladda hihi


    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  15. #15

    Standard

    Gott att det funkar så bra! Farsgubben blev så inspirerad att han slog till på en T25:a som var till salu och en Venom att sätta den i . Skall bli kul att testa denna kombination då den ser ut att funka kanon.

  16. #16
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Vad kul! Nu har jag rett ut de flesta barnsjukdommarna och hade jag byggt en till hade jag gjort vissa justeringar för att få det ännu bättre.
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  17. #17

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vad kul! Nu har jag rett ut de flesta barnsjukdommarna och hade jag byggt en till hade jag gjort vissa justeringar för att få det ännu bättre.
    Räkna med frågor framöver.....

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Idag var det drag på fältet! Ännu en perfekt kväll! Rolle klippte gräset och Amir, Mats och jag flög. Provflygning av Amirs Venom som också flög kanonfint. Innan vi var klara hade vi dock smidit nya planer haha. Ännu större och ännu lättare ;-)


    Roteflygning när det är som bäst








    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  19. #19

    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    227
    Jobb
    Pensionerad Flygvapen och SAS-pilot
    Klubb
    Hökaklubben

    Standard

    Grattis! Hälsa farsan. MVH Uno.

  20. #20

    Standard

    Tjusigt!! Film med roteflygning efterfrågas härmed.

Liknande ämnen

  1. Ready2 fly Venom
    Av Anders W i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-10-07, 18:35
  2. Savex L-39 och kolibri T25
    Av Amir i forum Byggdagboken
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-04-12, 10:47
  3. Nattkörning Kolibri T25
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-02-15, 21:47
  4. Flyfly MIG-15 med Kolibri turbin
    Av henke2 i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-08-28, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •