Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Falcon 400 Beginner, dåligt med lyftkraft

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ingen i skrivande stund, men Karlstad och Grums för ett antal år sedan

    Standard Falcon 400 Beginner, dåligt med lyftkraft

    Hallå !

    Tänkte börja med El-helikopter flyg då jag för några år sedan flög Concept 60 (metanol). Lite på vinst och förlust slog jag till på en Falcon 400 beginner från Arttech. Kartongen meddelade att det var bara å börja flyga, vilket inte var fallet....mest förlust alltså

    När rotorn varvades upp för första gången så vibrerade hela maskineriet något kolossalt mycket. Visade sig att rotorbladen trackade väldigt dåligt och rotorhuvudet var dåligt centrerat vilket gjorde att även det "kastade". Borrningen (infästningen) på resp rotorblad var heller inte symmetriskt lika. Införskaffade nytt rotorhuvudet och nya blad och nu fick jag ner vibrationerna till mer normala nivåer och allt kunde justeras in, så nu har den tillochmed flugit

    Men nu har ett annat fenomen dykt upp, vilket jag hoppas att ni på elsidan kan stötta mig med ? Rotorn varvar inte upp maximalt, så vid full gas så får jag inte nog effekt att lyfta. Ibland kan rotorn varva till lite extra och generera lyftkraft, maxvarvet varierar alltså.

    Lipo batteriet (har tre st) är helt och har bra värden när man mäter varje cell (3 cells, så det borde vi kunna utesluta.

    Är det motorn, eller fartreglaget som inte ger nog med kräm ?

    Fråga:
    Motorn är märkt med 7,4 volt, 6.5 A, varför har man inte en motor med märkspänning kring 12 volt, eftersom detta är vad fartreglaget levererar ut.
    Har testat att löda loss fartreglage från motorn, och det visar drygt 12 volt vid fullt gaspådrag.

    Nästa steg blir väl annars att testa byta fartreglade och motor, men innan den ordern görs så ville jag kolla med er först !

    mvh
    Mattias (Karlstad)

  2. #2

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ingen i skrivande stund, men Karlstad och Grums för ett antal år sedan

    Standard

    Överväger att byta elmotor till en borstlös och nytt fartreglage. Falcon beginner skall vara uppgraderingsbar till 3D, någon som testat ?

    //M

  3. #3

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det är inte så att vinkeln på bladen är för dålig ?
    Låter dock som väldigt klena saker.

    Jag tror att jag skulle lagt pengarna på en annan maskin , men det utan att veta så speciellt mycket om just denna.

  4. #4

    Standard

    Jag skulle skaffa mig en riktig radio så att du själv kan ställa in throttel kurvorna, annars känns det som ESC är dåligt inställt

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    6
    Klubb
    Ingen i skrivande stund, men Karlstad och Grums för ett antal år sedan

    Standard

    Som grädde på moset, så har gyrot lagt av oxå Tänkte nu jäsiken få fart på denna maskin, så det resulterade i att jag plockade delar från min gamla Concept 60 och flyttade över gyrot Futaba GY501 med digitalservo. (dock inte anpassat för småhelikoptrar


    En beställning senare så sitter nu också en Bortslös motor och nytt fartreglage, ny rotor växellåda i alu (glappfri) där bak och nu jäsiken flyger den som en dröm faktiskt





    Hängde på en iPhone 3gs under helikoptern och genomförde nu min första FPV flygning Mixade ihop en liten trailer på iMac:en, håll till godo

    http://youtu.be/8G3kndFNtz0
    100 %

    mvh
    Mattias

  6. #6

    Standard

    Hej Matthew! du jag måste bara fråga, vart hittade du alu-delarna till Falcon?? har letat som en dåre och hittar dom inte

    Mvh Jonathan

  7. #7
    Flufs avatar
    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1 580
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Den videon fick du en tumme upp på. Underhållande editering

  8. #8
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Köpte även denna falcon som nybörjar heli. Men kom aldrig upp ens i luften den bara snurra på marken sen började rotorbladen vobbla. Hade den 1 dag. Så nu åkte den tillbaka till butik för att bytas ut. Sen satt inget fast utan fick sätta saker på plats själv. Så RTF är inte rätt ord för denna heli. Men din ejtiden fint nu ju efter du bytat delar.

  9. #9

    Standard

    Reklamen påstår att de är lika lätta att flyga som en coax helli och passar bra till nybörjare. Stämmer det? i så fall kan det ev bli en sådan framöver

  10. #10
    fennstams avatar
    Reg.datum
    aug 2012
    Inlägg
    79
    Jobb
    Blästrare löddeköpinge

    Standard

    Har en sådan kan berätta sen. Olyckligt så fick jag skicka tillbaka min då den ej fungerade normalt. Men nu enligt film som de gjorde så flyger den skit fint.

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Om ni läser vad de som har/haft helin säger ovan så verkar det nog bättre att satsa på en annan heli - och inte minst en med borstlöst drivsystem. Man skall ju som nybörjare inte behöva bygga om helin totalt för att den skall fungera.
    //Roger

Liknande ämnen

  1. har inte lyftkraft
    Av Cok i forum Nybörjare
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-10-01, 16:25
  2. Beginner
    Av Ahmed Muhammad Ashraf i forum Nybörjare
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-03, 18:54
  3. Beräkna lyftkraft
    Av freak174 i forum Elmodeller
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-19, 20:51
  4. sanningen om lyftkraft
    Av senmathal i forum Allmänt om flyg
    Svar: 26
    Senaste inlägg: 2011-03-26, 17:55
  5. Lyftkraft
    Av The rookie i forum Helikopter
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-03-03, 16:34

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •