Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Glasfiberlaminat från Kjell för att använda till Power Distribution Board?

  1. #1
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard Glasfiberlaminat från Kjell för att använda till Power Distribution Board?

    Jag tänkte använda en sådan här skiva:
    http://www.kjell.com/sortiment/el/el...160x233-p89447

    Jag ska bara såga ut en fyrkant som jag sedan löder ihop alla kablar på. Som jag förstår det så är skivan ovan belagd med fotoresist(?). Måste jag hålla på och slabba med kemikalier och dona för att få fram kopparen så att jag kan löda? En sökning på nätet handlade om UV-lampor och prylar, det lät jobbigt.

    Som sagt så är jag inte intresserad av att göra något flådigt kretskort utan bara en liten fyrkant med allt lött på i en klump.


    // Fredrik Wergeland

  2. #2

    Standard

    Fotoresist kan enkelt tvättas bort med t-Röd

  3. #3

    Standard

    Hur många ampere klarar 35um?

  4. #4

    Standard

    Beror på hur bred ledare du har och på hur stor temperaturökning du tillåter
    Vill man bättra på strömtåligheten kan man löda på en kopparkabel utmed hela kopparbanan.
    Elfa har en faktaavdelning med mycket överskådlig info.
    fakta.pdf
    Titta på sidan 15 där hittar du en tabell

  5. #5
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Jode Visa inlägg
    Hur många ampere klarar 35um?
    Med ett kopparlaminat som är 35um (=0,035mm) tjockt? Inte ett skit skulle jag vilja säga. Gör man kopparbanan 10 mm bred så blir genomsnitsarean 0,035 x 10 = 0,35 mm2. Vilket är ungefär som en servokabel...

    Jag lödde så att kopparkablarna möttes och hade kontakt med varandra i mitten och allt täcktes med en stor klump lödtenn. På så sätt så blir det ordentlig tjocklek på det material som leder strömmen.


    // Fredrik Wergeland

  6. #6

    Standard

    Håller med till 100 %
    vill inte ha mindre area än det är på kabeln till fartreglaget.
    Annars bränner vi energi till ingen nytta
    /Leifbq

  7. #7

    Standard

    Tänk dock på att strömmen går en pyttesträcka genom kretskortet jämfört med hur långt den går genom kabeln. Dvs en kort sträcka med mindre koppararea gör inte särskilt stor skillnad...

  8. #8
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av BlackBear Visa inlägg
    Dvs en kort sträcka med mindre koppararea gör inte särskilt stor skillnad...
    Biltema säljer korta sträckor med mindre koppararea som absolut gör skillnad.

    Superhero

  9. #9

    Standard

    Ett sätt att öka arean är att förtenna ledarna på kretskortet, jämfört med de 35 um som kopparen utgör så kan en "flabba tenn" öka på det med hundratals procent... Ett annat sätt är att löda fast en skalad kopparkabel på kretskortet, också en beprövad metod som funkar och drastiskt ökar arean på kopparskiktet...

    Är det enkla mönster som ska in så skippa kemikalierna, jag har gjort en hel del kretskort där man ritar upp mönstret och sen slipar bort "kanaler" med en Dremel. Funkar också, så länge man ritat kanalerna rätt vill säga...

    Hälsar,
    Anders Ö
    Habo Hobby - Jönköpings största hobbybutik!

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Biltema säljer korta sträckor med mindre koppararea som absolut gör skillnad.
    Visserligen, men de är väldigt mycket tunnare. Jag testade att köra 30A vid 12V genom en 5mm lång och 3mm bred ledningsbana på ett 35um kretskort igår utan att få någon nämnvärd uppvärmning (jag ville nämligen att ledningsbanan skulle brinna av för det var en fel i layouten).

    Så om multicoptern inte väger mer än ett par, tre kilo (min 1.3kg tricopter drar 15A i hovring) så klarar ett dubbelsidigt 35um laminat garanterat av att agera distribueringskort även utan förtening.

Liknande ämnen

  1. Power distribution lösning
    Av evilaid i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-07-17, 22:43
  2. Svar: 25
    Senaste inlägg: 2013-02-18, 14:30
  3. Power Distribution Board
    Av SteffeB i forum Hexa
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2012-05-31, 15:39
  4. Spektrum DX7 köpt från USA går inte att använda i EU?
    Av IPJT i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 32
    Senaste inlägg: 2009-12-03, 18:49
  5. 12v från PC Power supply
    Av T5 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2007-10-26, 19:02

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •