Reklam

 
Sidan 1 av 4 1234 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 61

Ämne: Ny på forumet..

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Ny på forumet..

    Hej alla!

    Efter att ha haft några RC bilar så började jag intressera mig för flygplan oxå. Jag var på teknikmagasinet och köpte en sändare för att kunna prova flyga i nån simulator. Det gick hyfsat så länge jag inte provade nån med "låga" vingar.

    I onsdags tog jag med mig fru och barn till lokala flygklubben (MFK Jupiter i Luleå) som nu under sommaren har prova på kvällsflygningar måndagar och onsdagar. Tanken var att vi bara skulle dit och titta på flygplan och när dom flyger.

    På en gång när vi kommer dig börjar intruktören för kvällen (kommer tyvärr inte ihåg vad han heter då jag är värdelös på att komma ihåg namn) prata och visa flygplan. Efter en stund frågar han om jag vill prova flyga också. Jag blir lite osäker.. det var ju ett till flygplan plus en helikopter i luften. Dessutom har jag aldrig provat ett riktigt flygplan, skulle ju bara fara dit och titta.


    Fördelen var ju att det var "dubbelkommando". Så det var ju ett bra tillfälle att börja flyga på riktigt. Det var väldigt nervöst innan och under hela flygningen. Instruktören fick ta över 2 ggr, men det var ruskigt kul att prova flyga. Nu är det bara att träna mer i simulatorn så man vågar köpa ett eget plan nån gång.


    Jag tror att MFK Jupiter kommer få en till medlem innan året är slut. Sen är tanken att skaffa nått lättflyget högvingat plan men jag siktar mot nån typ av "warbird" typ spitfire eller mustang, sen kanske nån typ av EDF plan

    Ett stort tack till MFK Jupiter för prova på kvällarna

    /Robban

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Hej på dig unge man! Du är hjärtligt välkommen in i detta fantastiska gäng,som du förstår är jag inge ungdom längre men det min farfar lärde mig om gummimotorkärror har aldrig gått ur. Har varit i gång i 65 år och håller på än. Det är jätteviktigt att ha en hobby gamal som ung. Börja med en trainer även om riktiga krigskärror verkar häftiga. Be grabbarna i Jupiter så vet jag att dom hjälper dig med intrimmning och det som behövs. Det är absolut inget att skämmas över,mycket bättre att ha grejorna hela. Lycka till och välkommen in i flygargänget Robban.Mvh B-Å

  3. #3

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Välkommen in i modellflygets underbara värld!
    Håller med "gamlingen" ovan, snacka med grababrna i klubben, ingen fråga är för dum att ställa! Dom hjälper dig nog gärna.

    Men passa dig noga, modellflyg är jäkligt vanebildande...!
    Retroholic!

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Säger samma sak som föregående "talare" - ingen fråga är för dum att ställa. Vi som är gamla i gården gör allt vi kan för att hjälpa nykomlingar som dig att komma in rätt i denna härliga hobby. Numera, med eldrift och nya material, är det ju så mycket enklare att komma igång än när vi gamlingar började...
    Lycka till hälsar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    Ja du MC vi fick verkligen betala lärpengar,man fick inte tala om för frugan vad det kostade.B-å

  6. #6
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    ...betalar fortfarande lärpengar... Men skoj är det! Kul att läsa om nyfrälst modellflygare!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jaja Bokis - du tillhör väl den lilla privilegierade skara som t o m kan få frugan att betala för leksakerna...
    Vi andra får smussla lite mera...
    //Roger

  8. #8


    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 220
    Klubb
    Södertälje modellflygklubb

    Standard

    Trillade dit när jag var i 9-års åldern.
    Kan inte/ vill inte sluta bygga flygmaskiner.
    Det är ju så jäkla kul och så fort man byggt och fått en i luften så vil man prova något nytt.
    Välkommen Robban.

    Mvh

    Mats W

  9. #9

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tack alla...

    Det ska bli roligt att utveckla sig inom denna hobby. Under resas gång kommer det förmodligen en hel del frågor.

    Det lutar åt att jag kommer köpa en Turnigy 9X från Hobbyking, så får jag en hyfsad sändare att börja med.

    Vad jag funderar mer över är vad man ska skaffa för plan.. det finns ju hur mycket som helst att välja på. Jag funderar på att köpa nått från Hobbyking, men vad?! Som tur är känner jag ingen brådska med att köpa planet. Det är ju ingen idé att köpa ett plan och kvadda det på en gång för att man inte kan flyga det. För jag måste lära mig att flyga innan jag köper det.. annars kommer det bli mycket läropengar för mig oxå, för jag kommer inte kunna låta bli att prova det om jag har köpt det


    Det första jag skaffar tänkte jag skulle vara färdigbyggt, men sen vill jag också bygga mitt eget plan


    /Robban

  10. #10
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    från Hobbyking, så får jag en hyfsad sändare att börja med.
    Mja...

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    köpa nått från Hobbyking, men vad?!

    Mja...

    Citat Ursprungligen postat av Robban74 Visa inlägg
    kommer det bli mycket läropengar för mig oxå

    /Robban

    Hobbyking är som Biltema, vissa saker är kanonbra och andra är kass. I början av karriären är det absolut smartast att titta på vad kompisarna i klubben flyger med och välja samma system. Är det nu så att alla kör Turningy sändare så har du ju en god support där, men oftast är det så att man kommit på att dem inte höll måttet och kör något av de mer kvalitativa märkena istället. Sändaren är som kamremmen på bilen, liksom den viktigaste delen för funktionen ...köper man den på biltema?

    Samma sak med flygplanen, vissa fungerar andra inte. I början är det självklart även här absolut bäst att ha prylar som fungerar.
    Superhero

  11. #11
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Turnigy 9x och en Bixler är inte fel att börja med. Billigt och mycket lätt att flyga.

    När jag flyger FPV gör jag det med en FrSky utrustad 9x och en Bixler.

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    När det gäller sändare så tycker jag att en begagnad dx6a är en mycket bra instegsradio.
    Finns massa bnf modeller och billiga mottagare både orginal och hobbyking grejer.

    Bixlern är grym. jag hade aldrig flugit plan och lyckades helt själv ordna setup
    och göra första flygningen inklusive landning utan krash .

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    166
    Jobb
    Pensionär
    Klubb
    Tidaholms MFK

    Standard

    HEJ! är inte så säker på att det är rätt. Köp radion i sverige,Spektrum eller Hiteck 6-7 kanaler räcker hela livet, kärra en trainer stor,förslag Ibis Rc fligth 995 kr o 49 kr i frakt billigare tro jag du inte du kommer undan,däremot mottagare, ackar , propellrar ochtillbehör från kina har jag kommit underfund med att det är mycket lönsamt att köpa.Du måste ha frakten i åtanke ,ex proppar kostar en spottstyver i kina och du får en hel drös frakt ca 50 kr. Jag håller mig som regel från ett halvt till ett ohalvt kg det får du hem mycket för,lönsamt pensionen räcker längre då. Ta det som tips ,kärra o radio vill man gärna se.Mvh B-Å

  14. #14

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Hej och grattis till att du blivit "biten" av denna hobby som för många av oss visat sig vara svårt beroendeframkallande :-)

    Min rekommendation är att köpa en radio av bra kvalitet redan från början. Futaba, JR, Multiplex, Graupner Spektrum mm. kvittar lika. Hör gärna efter vad Jupiterflygarna själva använder för fabrikat. Det kan vara till stor hjälp om man som nybörjare vill ha hjälp. Ännu bättre är det ju om man kan koppla ihop sig i dubblkommando med någon instruktör. Det finns inget som är så ledsamt som en krånglande radio där servicen brister och reservdelar saknas, speciellt om det leder till att man sätter ett flygplan i backen...

    Om jag förstår ditt ursprungliga meddelande rätt så har du tillgång till instruktör med dubbelkommando i klubben. Då finns ingen anledning att börja med en Bixler eller liknande utan du kan gå direkt på en välflygande skevroderförsedd modell som du kan utvecklas vidare med. En bra och stryktålig modell som tål en del vind, flyger stadigt är Multiplex Mentor. Den kostar en del men som sagt, har du tillgång till en instruktör så är detta en modell som tar dig hela vägen från nybörjarstadiet till grundläggande aeorbatics och som du kan ha mycket roligt med på olika sätt, exv. sjöflyg och annat. En annan fördel är att det finns reservdelar att få tag i om olyckan skulle vara framme.

    Här är en liten video:

    Mentorn finns att få tag på från olika håll exv. här: http://www.modellhobby.de/Modelle/Fl...=11304&p=11304

    Man kan spara en hel del pengar på att köpa drivlinan från annat håll än Multiplex som tar ganska bra betalt för dessa delar.

  15. #15
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Hej och välkommen!
    Vi kommer säkerligen synas ute på fältet någon dag då jag också flyger dära.
    Fast nu lyckades jag ju byta bort min Funcub mot en quadcopter så har inte så mycket att flyga med på fältet.
    Fast en easystar försedd med landningsställ är pågång(min gamla trogna fpv maskin).

    Väl mött på knöppelåsen
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Förstod nästan vad reaktionen skulle bli när jag funderade på en Turnigy Får vad jag ramlar över för sändare. Går alla "bättre" att använda med dubbelkommando?

    Ibis Rc fligth 995 kr? Är det denna? Blir inte riktigt klok på den. Det står att det är ett metanolplan, men rekommenderad setup är med elmotor. Vad betyder det? Följer det inte med nån motor alls eller? Jag hade ju helst velat ha ett elplan. Tycker det bara är en massa kladd och skruva med metanol. Vad är det annars för skillnader på Ibis och Multiplax Mentor som man ska tänka på. Dom är ju tillverkade i olika material, för- och nackdelar?

    När jag var på flygfältet hörde jag att det var bra att ha ett större plan. För är det nånstans det alltid blåser så är det i Luleå..

    Skrotiz: Hej och tack! Släng gärna iväg ett pm eller sms (jag pm:ar mitt nr) när du ska och flyga så jag kan komma och kolla och surra lite.

    /Robban

  17. #17

    Standard

    Du ska absolut inte låta dig avskräckas inför köpet av Turnigy radion och/eller exempelvis Bixler (som ett första flygplan) som någon redan sagt i den här tråden. Jag har gått den vägen, visst köpte jag en Dx6i men ungefär samtidigt beställde jag Turnigy 9x som idag är utrustad men ett nytt firmware och dessutom FrSky modul med telemetri.....hur nöjd som helst....

    Visst, det är inte modellflygarens Rolls Royce men som en nybörjare kan det kanske vara svårt att motivera köp av en sändare i flera tusen kronors klassen Så tänkte i alla fall jag.

  18. #18
    Bmsones avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    65
    Jobb
    Reservdelsansvarig på Swecon i Sundsvall
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    En modell som flyger bra även i lite vind är kyoschos calmato trainer, mycket lättflugen skevroder trainer.

    Skickat från min GT-I9100
    __________________________________________________ ___
    Björn Söderberg, Timrå

  19. #19
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av mickmick Visa inlägg
    Visst, det är inte modellflygarens Rolls Royce men som en nybörjare kan det kanske vara svårt att motivera köp av en sändare i flera tusen kronors klassen Så tänkte i alla fall jag.
    Tänker man bara flyga skumvåffla så spelar det mindre roll, men om någon vill börja och nämner warbird och EDF så är ju chansen stor att han blir en "riktig" modellflygare som startar, flyger och landar med flygplan värda namnet. Inte bara flaxar runt och kastar upp skumvåfflan i luften igen efter den hamnat i buskaget. Då är en vettig sändare en investering som är värd pengarna.

    Här är det ju inte bara sändaren som inte är Rolls Royce utan även hemmafifflad mjukvara, add on moduler för sändningen mm. Det kräver mer av användaren att få fart på billiga grejor. Vissa löser det säkert utmärkt men de flesta som pysslar med det borde hålla sig långt undan då det är sparade tior och inte tekniken som drar. :-/

    Det handlar inte om var man köper grejorna eller exakt vilket märke det är utan mer principen som sådan.
    Superhero

  20. #20

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Tänker man bara flyga skumvåffla så spelar det mindre roll, men om någon vill börja och nämner warbird och EDF så är ju chansen stor att han blir en "riktig" modellflygare som startar, flyger och landar med flygplan värda namnet. Inte bara flaxar runt och kastar upp skumvåfflan i luften igen efter den hamnat i buskaget. Då är en vettig sändare en investering som är värd pengarna.

    Här är det ju inte bara sändaren som inte är Rolls Royce utan även hemmafifflad mjukvara, add on moduler för sändningen mm. Det kräver mer av användaren att få fart på billiga grejor. Vissa löser det säkert utmärkt men de flesta som pysslar med det borde hålla sig långt undan då det är sparade tior och inte tekniken som drar. :-/
    Ja ja....hade någon sagt dessa ord ute på fältet hade jag nog tyckt han ser ner på mig som en nybörjare och tycker skit om mina nybörjarflygplan...

    En sak är säker......jag skulle aldrig i livet handla hos en säljare som ser ner på mig på detta sättet !

    Vad gäller hemmafifflade mjukvaror så har jag nog ett annat syn på det.....användare av Linux och ett stort antal hemmafifflade program utvecklade för Linux systemet. Det är naturligtvis av viss betydelse vems hem det handlar om LOL

    Det är ju ganska enkelt att skaffa sig viss info online och för den som vill är det ju bara att googla fram exempelvis er9x och se vad det handlar om.....

    Jag brukar växa med uppgifterna och kraven när det gäller yrkeslivet, privatlivet och inom hobby. Därför skaffar jag min utrustning efter behov.....sen om vissa anser det fel är ju en annan sak.....

Liknande ämnen

  1. Forumet...
    Av Thomas i forum Allmänt och Tips
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2009-12-16, 14:24
  2. Nya forumet
    Av Glawe i forum Allmänt och Tips
    Svar: 177
    Senaste inlägg: 2008-09-09, 11:46
  3. Forumet
    Av Johanb i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 02:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •