Reklam

 
Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 46

Ämne: Artikel om FPV

  1. #1
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard Artikel om FPV

    Fick detta på mail av en kompis.
    Bifogade filer Bifogade filer

  2. #2

    Reg.datum
    dec 2011
    Inlägg
    3
    Jobb
    Mjukvaruutveckning

    Standard

    NyTeknik har en artikel online också:
    http://www.nyteknik.se/nyheter/fordo...cle3493827.ece

    Liknande men inte exakt samma innehåll.

  3. #3
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Wow, på första sidan.. Nu ska vi se hur lång tid det tar innan hetsjakten börjar. Sa Ny Teknik sin pitch när de intervjuade Daniel@fpvstockholm? Måste vi hålla oss anonyma nu så att inte säk knackar på? *foliehatt på*

    suck.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  4. #4

    Standard

    Polisen har viktigare saker att göra än att stoppa något som inte ens stör..

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Med tanke på att folk flyger fpv med 900MHz videokanal tycker jag inte att man ska säga "inte ens stör". En 900MHz är förbjuden i Sverige för att den förstör för (GSM) mobiltelefoni, och ingen borde flyga med denna radiolänk i Sverige. Att flyga på 1,3GHz eller 2,4GHz är betydligt bättre, men man måste ha radiocertifikat på 1,3GHz.
    fredrik

  6. #6
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Kul med lite "reklam" för hobbyn dock är vissa formuleringar och ordval olyckliga tycker jag.

    Ordet "drönare" för nog tankarna till krig och det militära för många vilket är ganska långt från det vi håller på med.
    "Hot mot rikets säkerhet", "utom kontroll" och "behöver inte ens lära sig flyga" låter ju inte heller så bra i öronen på någon oinvigd. Eller det faktum att Säpo "ser utvecklingen som problematisk".
    Vi får hoppas att inte detta är startskottet på massor av regleringar som ämnar ta död på FPV.

  7. #7

  8. #8
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Utan att vara alltför domedagsprofet så tror jag att någon så småningom kommer att hamna i en situation där man kränker folks integritet,filmar privatpersoner i situationer som just är privata.
    Jag tänker också på fotande av "kändisar" alá paparazzi m.m. som med den här tekniken ger möjligheter
    som jag inte gillar.
    Tror ingen här har intresse av detta men det finns garanterat intresse på annat håll,så länge man kan tjäna pengar på
    något så händer det.
    Och när något av ovan händer så kan man nog räkna med begränsningar av FPV vare sig vi vill det eller inte..
    Sen om det kommer att efterlevas är en annan femma.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2011
    Inlägg
    56
    Jobb
    Fartygsingenjör/IT
    Klubb
    MFK Stratos

    Standard

    Mmm, lite trist vinkling, mycket "problematiskt" prat, faror osv...

    men, men, rätt lugnt så länge man håller sig på rätt sida av rättesnöre.

    //

    Tapatalk'd

  10. #10

    Standard

    Jag har gjort allt för att få min 900Mhz att störa mobilen och tvärt om, helt omöjligt speciellt eftersom jag valt den kanal somligger närmst 1000Mhz. Snackade med en flygledare och frågade ang. störningsrisk, ha bara skrattade och sa att deras radiofyrar sänder med minst 1kW styrka och att de inte störs det minsta av ett par watt på valfri frekvens.


    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Med tanke på att folk flyger fpv med 900MHz videokanal tycker jag inte att man ska säga "inte ens stör". En 900MHz är förbjuden i Sverige för att den förstör för (GSM) mobiltelefoni, och ingen borde flyga med denna radiolänk i Sverige. Att flyga på 1,3GHz eller 2,4GHz är betydligt bättre, men man måste ha radiocertifikat på 1,3GHz.

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Det är ju fortfarande en otillåten frekvens och därför anser jag att man ej ska använda den.
    Själv kör jag med 2.4 på rc och 5.8ghz på video och de funkar bra för mig.
    Visst, nog skulle jag kumna tänka mig att ha en mer störningsfri videolänk men nöjer mig med att jag använder tillåtna frekvenser.

    Bara min åsikt...

    Tids nog så tror jag(tyvärr) att någon av oss fpv:are kommer åka dit för något.
    Flyger man med tillåten utrustning på avsedd plats(flygfält eller annan lämplig) och inom LOS så finns det inget för någon polis att klaga på.

    Men när ett plan dimper ner mitt i centrum pga tappad video/rc länk och fel person är på plats är det fort hänt att de blir en anmälan.
    Likaså när någon tar illa upp för att det flyger omkring kameror ovanför ens hus.
    Eller när en flygplats börjar undersöka varför dom har störningar.

    Sålänge alla sköter sig så kommer det troligtvis ej bli några problem.

    Men ingen av oss(varken vi som flyger fpv eller alla som ej gör det) vill ha någon hetsjakt på våran hobby.
    Tror det var på 80-talet när amatörradio var populärt som polisen var och sökte efter dom som sände med för hög styrka eller på otillåtna frekvenser, och dom fick nog fast några amatörer som åkte på bötern.

    Men bara vi alla tänker på andras och vår egen säkerhet så blir det nog inga stora bekymmer.
    Vare sig det är ett plan med eller utan kamera så räcker det ju med att fel kontakt glappar så är olyckan ett faktum.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Standard

    Skulle inte förvåna mig om det är någon arg RC-flygare som pysslar med betydligt farligare del av RC (exempelvis turbinflygare eller giant scale, eller för övrigt alla förbränningsmotorer) som har tipsat och vinklat inför de här inslagen. Bara på rcflyg.se var det inte jättelänge sedan hot förekom om att polisanmäla samtliga som flög FPV för att det inte skulle hota deras egen hobby (ex turbin).

  13. #13
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Det tror inte jag,det som kommer att begränsa detta så småningom(samma kristallkula som förut) är missbruk att de som utövar det skiter i vad andra tycker om att bli filmade,skiter i de regler som ändå finns ang avstånd,ej godkänd utrustning m.m.

    Eftersom resultaten av FPV hela tiden dyker upp på nätet,99% är ju helt ok men den där sista % som inte är det(och som generar mest intresse av oss som läser på nätet)kommer att stjälpa lasset.

    Jag tycker att transportstyrelsen var väldigt tillmötesgående när vi var där och det var inga orimliga regler som vi enades om,men måga väljer att ignorera dem i alla fall och går ut o skriver om att:Min kärra försvann m.m.
    Och självklart finns en rädsla hos en del "vanliga " flygare att allt ska dras över en kam och att även deras hobby ska begränsas när den dagen kommer då det här ska "regleras".

    Så tänk efter för,innan det är för sent..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  14. #14

    Standard

    Ja givetvis ska man tänka efter före. Med tanke på allt arbete som krävs för att få ett FPV system att fungera bra så tror jag att de modeller som klarar av den längsta räckvidden också är de som flygs av de mest noggranna flygarna. De flesta krascherna sker av de som rusar fram och som stressar och inte förstår tekniken.

    Men oavsett vad så har jag aldrig hört så kritiska (nästan hatiska) röster mot FPV som från andra RC-flygare.

  15. #15
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Eftersom du med flera har valt att inte gå med i RCFF så får ni väl starta en intresseorganisation och försöka föra fram era synpunkter
    till transportstyrelsen m.f.l,vi hade en intressepoll här för förslag den gången jag var där och det sades inte mycket då..
    Vi kommer att se efter våra medlemmars intressen så gott det går ,det var vad vi gjorde förra gången och det kommer
    vi att göra om det krävs i framtiden också.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 742
    Klubb
    Höglandets MFK, RFK Fyris, PAMPA

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Skulle inte förvåna mig om det är någon arg RC-flygare som pysslar med betydligt farligare del av RC (exempelvis turbinflygare eller giant scale, eller för övrigt alla förbränningsmotorer) som har tipsat och vinklat inför de här inslagen. Bara på rcflyg.se var det inte jättelänge sedan hot förekom om att polisanmäla samtliga som flög FPV för att det inte skulle hota deras egen hobby (ex turbin).
    Lite konspiratoriskt lagd idag, eller? Har du någon referens till dessa "hot" om polisanmälan här på rcflyg.se?

    Det skulle vara intressant att veta hur du kommit fram till att "för övrigt alla förbränningsmotorer" är en "...betydligt farligare del av RC".

    Vi är alldeles för få modellflygare i Sverige för att hålla på att bråka inbördes om säkerhetsfrågor. Fundera istället på och ge förslag till representanter för modellflygförbunden om hur bra säkerhetsregler för FPV skulle kunna utformas så att denna gren av RC-hobbyn kan utövas på ett så säkert sätt som möjigt utan att det för den skull blir alltför svårhanterligt.

    Det finns för närvarande en del oklarheter kring hur FPV för rekreationsändamål ska utövas och vi bör själva reda ut dessa oklarheter innan någon annan gör det åt oss.

  17. #17

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Jag tror tyvärr precis som Bokis.
    Det finns aldeles för många som redan skiter högaktningsfullt i allt vad regelverk heter.
    //Lasse

  18. #18

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bokis Visa inlägg
    Eftersom du med flera har valt att inte gå med i RCFF så får ni väl starta en intresseorganisation och försöka föra fram era synpunkter
    till transportstyrelsen m.f.l,vi hade en intressepoll här för förslag den gången jag var där och det sades inte mycket då..
    Vi kommer att se efter våra medlemmars intressen så gott det går ,det var vad vi gjorde förra gången och det kommer
    vi att göra om det krävs i framtiden också.
    Valt och valt, jag har aldrig någonsin tagit ställning till det så jag har knappast tagit ett aktivt val. Men nu när du tog upp det ska jag definitivt tänka på det. Den där intressepollen missade jag tyvärr helt och hållet, kanske innan jag var aktiv inom FPV? Jag har många tankar på hur det skulle kunna göras bättre och säkrare och jag tror att uppdaterade regelverk skulle vara av godo. Exempelvis skulle jag tycka det vore bra om man kunde ringa in och avlysa sektorer liknande segelflyget så att övrig luftfart kan få reda på att det pågår videoflygning etc. Att stanna inom synhåll tycker jag själv inte borde behövas om man tänker på säkerheten och var man flyger samt att man planerar sin flygning ordentligt.

    Jag arbetar lite med risker och systemsäkerhet och någonting som är viktigt att tänka på om man seriöst bedöma detta är att vara systematisk. Bokföra risker och sedan sannolikheten att den inträffar, det är kombinationen av detta som utgör hur farligt något egentligen är. Först efter detta bör man vidta åtgärder. Att agera utifrån rädslor eller känslor (ofta följden av enbart diskussioner) blir bara fel och i min mening kontraproduktivt. Tyvärr tror jag att alltför få beslut av nya reglementen baseras på korrekta underlag och analyser och då blir resultaten därefter.

    Citat Ursprungligen postat av Michael Visa inlägg
    Lite konspiratoriskt lagd idag, eller? Har du någon referens till dessa "hot" om polisanmälan här på rcflyg.se?

    Det skulle vara intressant att veta hur du kommit fram till att "för övrigt alla förbränningsmotorer" är en "...betydligt farligare del av RC".

    Vi är alldeles för få modellflygare i Sverige för att hålla på att bråka inbördes om säkerhetsfrågor. Fundera istället på och ge förslag till representanter för modellflygförbunden om hur bra säkerhetsregler för FPV skulle kunna utformas så att denna gren av RC-hobbyn kan utövas på ett så säkert sätt som möjigt utan att det för den skull blir alltför svårhanterligt.

    Det finns för närvarande en del oklarheter kring hur FPV för rekreationsändamål ska utövas och vi bör själva reda ut dessa oklarheter innan någon annan gör det åt oss.
    Äh, jag vet inte om jag är så konspiratorisk men jag var med om en tråd för något år sedan där dessa hot framfördes, oklart om det var innan eller efter kraschen där en massa trådar försvann? Jag ska leta och se om jag hittar. Den aktuella tråden låstes sedan och efter det fortsatte en viss person att skicka rätt så barnsliga och till viss del även hotfulla PM till mig.

    Jag tycker inte att RC-flyg med förbränningsmotor är särskilt farligt, men de är farligare än de vanligaste FPV-modellerna. Med en mycket låg flygvikt och skjutande propeller blir eventuella skador av en FPV-modell vid en krasch betydligt mindre än de vanligaste metanolkärrorna. Detta då de ofta väger mer och mycket ofta har en metallklump (motor) fram och metallspinner som är det första som träffar något. Turbinmodellerna är allt som oftast ganska stora, behöver jag gå in på säkerhetsriskerna om det blir ett RC-länkproblem för en 2m modell som går över 300km/h och väger 30-40kg? Finns det för övrigt någon vanligt förekommande RC-modell med förbränningsmotor som är mindre "farlig" vid krasch än den vanligaste FPV-modellen Multiplex Easystar, länka gärna då det skulle vara intressant att se. Lipo-batterierna som oftast finns i FPV-modeller tror jag inte heller är farligare än bränslet i en bränsledriven modell.

    Säkerheten är det mycket sällan någon som håller på med FPV som tar upp, oftast kommer dessa funderingar från andra inom RC som till varierande grad inte har koll på vad FPV egentligen är. Men jag håller med om att man inte borde bråka inbördes utan att fokus istället borde vara att hitta lösningar. Att dessa lösningar måste komma i form av regler tror jag inte alltid är det bästa. Information, utbildning och rekommendationer tror jag ofta är mycket bättre att få bukt med eventuella problem.

    Avgränsning av flygsektorer, anmälan till trafikledning av längre eller höghöjds flygningar längs planerad rutt, användning av korrekta frekvenser etc är några exempel på lösningar som kan vara till gagn även för andra RC-flygare.

    EDIT: Nu hittar jag inte dessa inlägg, troligtvis för att personen ifråga har raderat dem. Det finns dock citerade inlägg kvar som visar intentionen att göra polisanmälan.
    Senast redigerat av Boopidoo den 2012-06-21 klockan 12:51.

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Gör ett svanhopp rakt in i smeten och vet igentligen inte exkat vad sakfrågan är i denna debatt. Dock är jag av denna åsikt.

    Hoppas att alla kan utöva sitt modellflyg på ett säkert, roligt och avslappnat sätt utan att ta onödiga risker eller att flyga med utrustning som inte är ok, dåliga batterier etc.

    I mitt huvud är det fel att stödja sig på försäkringar, byråkratiska regler etc (även om jag försöker hålla mig innanför lagens råmärken) och säga att gör jag det så är allt frid och fröjd.

    Om olyckan är framme pga. onödigt risktagande, dumdristiga flygningar eller att man inte har koll på sin utrustning så spelar det mindre roll om man är försäkrad eller ej (visst jag förstår att den skadade eller den med skadad egendom blir mindre ledsen om du är försökrad) för då är skadan redan skedd. I värsta fall får du då leva med att ha skadat någon annan allvarligt samt ditt dumdristiga upptåg har resulterat i hårdare krav på modellflyget samt onödig dålig publicitet.

    Så jag agerar enligt den devisen: Flyg säkert, använd sunt förnuft, ha koll på din utrustning, tänk efter före du gör en flygning för vad som kan hända i värsta fall. Gör detta vare sig du flyger FPV, Jet, pylon, combat, skolkärra, depronplan, etc.

    Hoppas att alla känner sina begränsningar och att alla kan fortsätta ha kul med sitt modellflygande.

    Vardagsanarkisten / Kajakmannen

  20. #20
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Inlägget ovan av kajaken var OK fram tills: "Om olyckan är framme pga. onödigt risktagande, dumdristiga flygningar eller att man inte har koll på sin utrustning så spelar det mindre roll om man är försäkrad eller ej "
    Det där resonemanget var inte kul läsning för mig ialla fall...
    Boopido:Alla nya infallsvinklar vi kan få,precis som Michael skriver,är av godo,vill du vara med och få fram ett bra tänk runt FPV så är jag och säkert fler med mig tacksamma!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

Liknande ämnen

  1. Säpo kontrollerar FPV. Artikel i DN
    Av millen i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-06-22, 10:46
  2. Merlin-artikel
    Av Bosse G i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-18, 22:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •