Reklam

Resultat 1 till 11 av 11

mne: Edomodel SAAB J-35 Draken (gul). Frsta EDF krran fr mig.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard Edomodel SAAB J-35 Draken (gul). Frsta EDF krran fr mig.

Hej!

Bytte bort min Funcub och blev d utan busplan s brjade kika p lite alternativ.
    Har lnge suttit och suktat efter en EDF krra men det har ej blivit av tidigare.

Var frbi min lokala hobbybutik p lunchen och plocka med mig en SAAB J-35 Draken frn Edomodels, komplett med allt utom sndare och mottagare. Fick ven med mig lite reservdelar, bl.a 2par vingar och en fena.

D jag aldrig flugit EDF krror frut undrar jag sklart vad som r viktigt att tnka p vid frsta start?
    Vet att man mste se till att hlla uppe farten hela tiden eftersom det ej finns ngon vind frn en propeller som ger rodrerna verkan, detta har jag lst men det kanske inte r helt sant?

Det vanliga som rtt roderutslag, rtt riktning p rodrerna, mixning, tyngdpunkt och liknande r inga problem utan det jag undrar r just vad jag br ha i bakhuvet vid frsta flygningen just fr att det r en edf modell?

Har mnga timmar med rc plan och anser sjlv att jag har bra kontroll p flygningen(f krascher).

Kommer upp lite bilder under byggets gng ikvll
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Hej Skrotiz

Grattis till din frsta EDF!

Allmnt nr man flyger Delta plan r att de rollar hysteriskt bra om man har fr stora skevutslag instllt. Bttre med mindre utslag p skev och strre utslag i hjd men det har du koll p ser jag.

Kylning av motorn r viktigt, nr ditt flygpass r ver, lt motorn g lite p "tomgng" ngon minut s att luften hinner kyla ner motorn.
    Som du ocks har lst hr p forumet, s roterar ocks EDF:er nr man handkastar dem. Halv gas, snett uppt och nr planets nos r p vg ner och har roderverkan s ger du mer gas.

Nu startar du frn asfalt om jag inte sg fel. D skall det inte vara ngra problem se bara till att det inte ligger ngra lsa freml p banan som kan sugas in. Det r ett helv... att grva fram en EDF i en hoplimmad modell. det kan ocks vara svrt att hitta rtt reservdelar mm.

Det var vad jag hade i vart fall. Lycka till med premiren.

Mvh
    Jonas

Reg.datum
    May 2012
    Inlgg
    39
    Jobb
    Tgklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Vill se! r det en byggsats eller r det premir flygning snart? Tror du mste bjuda p kaffe snart visst bodde du i Lule nnstans.

/Robban

Sent from my iPhone using Tapatalk

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Tack fr tipsen jonols!
    Det dr med efterkylning av motorn har jag ju hrt frr men kom ej ihg det.
    Har pljt igenom en del trdar och snappat upp tipsen om att planen rollar vid gaspdrag, lika att man ska ha mindre skev n hjd men skadar ju alldrig att bli pmind.

Robban:
    Planet r ett ARF plan s det r nst intill frdigt, bara limma fast vingar och montera in mottagare sen r det klart.
    Jo en kaffe skulle vi kunna ta nn gng, jag bor ju i Lule.

Men jag kommer skriva i denna trd nr premirflygningen brjar nrma sig, kan hnda det blir under helgen ifall jag hinner.

Nu ska hr byggas draken

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Sdr!
    D var krran ihopmonterad
    Sg dessutom p webkameran att det r folk ute p fltet s kanske far och gr premirflygning redan ikvll.

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Tyvrr blste det fr mycket ikvll fr att genomfra ngon premirtur.
    Vill ju grna ha planet intrimmat och iaf ngra flygningar i ryggen innan jag tar upp det i lite blst.

Fr hoppas p bttre vder imorn

SAAB J-35 Draken EDF

Ken1s avatar
    Reg.datum
    May 2008
    Inlgg
    402
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Sia Glass AB
    Klubb
    Falkenbergs Modellflygklubb

Standard

Den krran r en ganska trevlig bekantskap, har gt tv Bgge ommlade och dekaltrimmade till F10:s varianter.
    Tyvrr skrotade, men berodde mest p pilotfel.. hehe. Hur som, iom det r Deltavinge s klipper inte krran vid stall, utan har fr mig att den gr ner med nos och bygger upp fart. Vid landning kan du komma in med hg nos och bara lta den lgga sig.
    Lek runt med den i luften och knn hur den reagerar vid stallhastighet mm. Testa rolla nr du har fulla utslag p skeven, blir som en veritabel borrmaskin
    Lycka till med premiren!
    EDF Pilot och Slinge bo! :P
    Google r en skmotor, Goggles r glasgon.

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Planet ligger redo i bilen och bara det slutar blsa s kommer jag styra ut mot flygfltet efter jobbet

Angende utslagen, stllde d/r s jag har en lite snllare setup i andra lget men kommer nog prova den frst(starta) med fulla utslag och exp stlld p -20%(futaba).

Alltid svrt veta hur mycket man ska stlla infr frsta flygningen men d jag vant mig vid att flyga med stora utslag och istllet anvnda sm spakrrelser s brjar jag dra.

Hoppas denna modell blir lnglivad fr den r en frjd fr gat

ps. ngon som vet om ca lim r olmpligt till denna frigolit?
    Jag limmade hela planet med vanligt ca lim men blev lite osker om det var dumt gjort, vill ju inte tappa en vinge i luften

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

5m/s verkar jag f nja mig med om det ska bli flygning idag/i helgen...

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

D var premiren avklarad!
    3,5min blev det och herregud s snllt de var att flyga.
    Hade vntat mig att det skulle krva mera "aktivt flygande" men det var riktigt trevligt.
    Tyvrr s knns det som att batteriet var lite sltt, de byggde dessutom upp lite vrme men inte farligt mycket.

Planet rollade lite v i brjan men ngra klick p trimmet s var det lst, och vilken rollfart sen d!
    Fick direkt skifta ner d/r till den lgre instllningen men d kndes det mycket stabilt fint.

Vgade inte riktigt prova en asfaltslandning frsta gngen s la istllet snllt ner det i grset, dr det inte rullade srskilt lngt

Tyvrr kom vinden med regnmoln direkt efter landningen s det blev ej n mera flygning ikvll.

Ska kika lite och bestlla n bttre accar till krran, tror den lilla 3S1300 20C som fljde med r lite i klenaste laget.

Men mycket roligt var detta iaf

EDIT: Tyvrr har jag ftt n fel p min mobilkamera(misstnker repan i plasten) s dom enda bilder jag har p planet r tyvrr oskarpa

SAAB J-35 Draken EDF

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

nnu en lyckad flygning men jag mste va mera p landningar med detta plan.
    Vill komma in med ganska hg fart och plan attackvinkel, mste testa p lite hjd att flyga i hg alfa och knna hur planet beter sig.

Men mycket roligt plan iaf :-)

Edit: Har nu lyckats med lite bttre landningar men det blir fortfarande ibland med ganska hg fart.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2012-06-23 klockan 21:12.

SAAB J-35 Draken EDF

Liknande mnen

1. E-domodel SAAB J35J Draken gul
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2012-03-16, 23:48
  2. Frsta krran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlgg: 2011-03-27, 22:26