Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Edomodel SAAB J-35 Draken (gul). Första EDF kärran för mig.

  1. #1
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard Edomodel SAAB J-35 Draken (gul). Första EDF kärran för mig.

    Hej!

    Bytte bort min Funcub och blev då utan busplan så började kika på lite alternativ.
    Har länge suttit och suktat efter en EDF kärra men det har ej blivit av tidigare.

    Var förbi min lokala hobbybutik på lunchen och plocka med mig en SAAB J-35 Draken från Edomodels, komplett med allt utom sändare och mottagare. Fick även med mig lite reservdelar, bl.a 2par vingar och en fena.

    Då jag aldrig flugit EDF kärror förut undrar jag såklart vad som är viktigt att tänka på vid första start?
    Vet att man måste se till att hålla uppe farten hela tiden eftersom det ej finns någon vind från en propeller som ger rodrerna verkan, detta har jag läst men det kanske inte är helt sant?

    Det vanliga som rätt roderutslag, rätt riktning på rodrerna, mixning, tyngdpunkt och liknande är inga problem utan det jag undrar är just vad jag bör ha i bakhuvet vid första flygningen just för att det är en edf modell?

    Har många timmar med rc plan och anser själv att jag har bra kontroll på flygningen(få krascher).

    Kommer upp lite bilder under byggets gång ikväll
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  2. #2

    Standard

    Hej Skrotiz

    Grattis till din första EDF!

    Allmänt när man flyger Delta plan är att de rollar hysteriskt bra om man har för stora skevutslag inställt. Bättre med mindre utslag på skev och större utslag i höjd men det har du koll på ser jag.

    Kylning av motorn är viktigt, när ditt flygpass är över, låt motorn gå lite på "tomgång" någon minut så att luften hinner kyla ner motorn.
    Som du också har läst här på forumet, så roterar också EDF:er när man handkastar dem. Halv gas, snett uppåt och när planets nos är på väg ner och har roderverkan så ger du mer gas.

    Nu startar du från asfalt om jag inte såg fel. Då skall det inte vara några problem se bara till att det inte ligger några lösa föremål på banan som kan sugas in. Det är ett helv... att gräva fram en EDF i en hoplimmad modell. det kan också vara svårt att hitta rätt reservdelar mm.

    Det var vad jag hade i vart fall. Lycka till med premiären.

    Mvh
    Jonas

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2012
    Inlägg
    39
    Jobb
    Tågklarerare
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Vill se! Är det en byggsats eller är det premiär flygning snart? Tror du måste bjuda på kaffe snart visst bodde du i Luleå nånstans.

    /Robban


    Sent from my iPhone using Tapatalk

  4. #4
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tack för tipsen jonols!
    Det där med efterkylning av motorn har jag ju hört förr men kom ej ihåg det.
    Har plöjt igenom en del trådar och snappat upp tipsen om att planen rollar vid gaspådrag, lika att man ska ha mindre skev än höjd men skadar ju alldrig att bli påmind.

    Robban:
    Planet är ett ARF plan så det är näst intill färdigt, bara limma fast vingar och montera in mottagare sen är det klart.
    Jo en kaffe skulle vi kunna ta nån gång, jag bor ju i Luleå.

    Men jag kommer skriva i denna tråd när premiärflygningen börjar närma sig, kan hända det blir under helgen ifall jag hinner.

    Nu ska här byggas draken
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Sådär!
    Då var kärran ihopmonterad
    Såg dessutom på webkameran att det är folk ute på fältet så kanske far och gör premiärflygning redan ikväll.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tyvärr blåste det för mycket ikväll för att genomföra någon premiärtur.
    Vill ju gärna ha planet intrimmat och iaf några flygningar i ryggen innan jag tar upp det i lite blåst.

    Får hoppas på bättre väder imorn
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    Den kärran är en ganska trevlig bekantskap, har ägt två Bägge ommålade och dekaltrimmade till F10:s varianter.
    Tyvärr skrotade, men berodde mest på pilotfel.. hehe. Hur som, iom det är Deltavinge så klipper inte kärran vid stall, utan har för mig att den går ner med nos och bygger upp fart. Vid landning kan du komma in med hög nos och bara låta den lägga sig.
    Lek runt med den i luften och känn hur den reagerar vid stallhastighet mm. Testa rolla när du har fulla utslag på skeven, blir som en veritabel borrmaskin
    Lycka till med premiären!

  8. #8
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Planet ligger redo i bilen och bara det slutar blåsa så kommer jag styra ut mot flygfältet efter jobbet

    Angående utslagen, ställde d/r så jag har en lite snällare setup i andra läget men kommer nog prova den först(starta) med fulla utslag och exp ställd på -20%(futaba).

    Alltid svårt å veta hur mycket man ska ställa inför första flygningen men då jag vant mig vid att flyga med stora utslag och istället använda små spakrörelser så börjar jag dära.

    Hoppas denna modell blir långlivad för den är en fröjd för ögat

    ps. någon som vet om ca lim är olämpligt till denna frigolit?
    Jag limmade hela planet med vanligt ca lim men blev lite osäker om det var dumt gjort, vill ju inte tappa en vinge i luften
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  9. #9
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    5m/s verkar jag få nöja mig med om det ska bli flygning idag/i helgen...
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  10. #10
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Då var premiären avklarad!
    3,5min blev det och herregud så snällt de var att flyga.
    Hade väntat mig att det skulle kräva mera "aktivt flygande" men det var riktigt trevligt.
    Tyvärr så känns det som att batteriet var lite slött, de byggde dessutom upp lite värme men inte farligt mycket.

    Planet rollade lite vä i början men några klick på trimmet så var det löst, och vilken rollfart sen då!
    Fick direkt skifta ner d/r till den lägre inställningen men då kändes det mycket stabilt å fint.

    Vågade inte riktigt prova en asfaltslandning första gången så la istället snällt ner det i gräset, där det inte rullade särskilt långt

    Tyvärr kom vinden med regnmoln direkt efter landningen så det blev ej nå mera flygning ikväll.

    Ska kika lite och beställa nå bättre accar till kärran, tror den lilla 3S1300 20C som följde med är lite i klenaste laget.

    Men mycket roligt var detta iaf

    EDIT: Tyvärr har jag fått nå fel på min mobilkamera(misstänker repan i plasten) så dom enda bilder jag har på planet är tyvärr oskarpa
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Ännu en lyckad flygning men jag måste öva mera på landningar med detta plan.
    Vill komma in med ganska hög fart och plan attackvinkel, måste testa på lite höjd att flyga i hög alfa och känna hur planet beter sig.

    Men mycket roligt plan iaf :-)

    Edit: Har nu lyckats med lite bättre landningar men det blir fortfarande ibland med ganska hög fart.
    Senast redigerat av Skrotiz den 2012-06-23 klockan 21:12.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Liknande ämnen

  1. E-domodel SAAB J35J Draken gul
    Av Skrotiz i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-03-16, 23:48
  2. Första kärran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-03-27, 22:26
  3. Första 3D kärran
    Av Lakrits i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-21, 21:26
  4. Första El kärran - behöver tips !
    Av Deep Purple i forum Elmodeller
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2009-08-13, 10:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •