Reklam

 
Sidan 1 av 5 12345 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 82

Ämne: Markstationer "Bilder & tips"

  1. #1
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard Markstationer "Bilder & tips"

    Har ju jämt använt videobrillor då jag fpv:at. Men behovet att använda skärm har vuxit fram och tänkte man kunde dela med sig av hur man löser saker och ting och vad man har köpt. Även ni alla andra med markstationer får ju gärna dela med er åxå.

    Så i detta fall är det en ClasOhlson väska för 399:- som jag skruvat fast en 16" LED-tv i locket. Passar perfekt och väska är ganska rejäl och rymlig så jag tror jag kommer rymma den övriga utrustningen där med.

    http://www.netonnet.se/art/tv-och-bi...d/167471.6162/

    Det som var riktigt bra är att den inte stänger av eller klipper video-ingången vid bortfall. Och den tar ju grymt lite ström så man behöver då inte ha några mega-batterier med sig på fältet. Tycker det är ganska prisvärt jämfört med en 7" skärm från pitchup.se som kostar 1000:-.




    //Matte

  2. #2
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    354
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Hur fungerar en sådan där skärm utomhus mitt på dagen i fullt solljus? De skärmar jag har sett har inte gått att använda vid sådana tillfällen.

    // Fredrik Wergeland

  3. #3
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Har inte testat i gassande sol, men om det behövs så ska jag montera på ett solskydd. Återkommer i den frågan då jag fortfarande väntar på sommaren och solen...

    //Matte

  4. #4

    Standard

    Dessa 7-10" skärmar är ett skämt jämfört med en vanlig pc skärm 15-19" (12v) med vga-till-video converter.
    Har kört det ett tag och kommer att uppgradera till 32" led nu. 16 watt förbrukning! Size matters!

  5. #5
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Tycker 16" är perfekt att släpa på, tror en 32 skulle kännas lite för stor att dra runt på

    //Matte

  6. #6

    Standard

    Använder ni verkligen era stora skärmar för att flyga på - eller kör ni med goggles?

    Min skärm är till största delen till för att andra skall kunna titta när jag flyger - jag har nog bara använt den själv för flygning vid ~5 tillfällen - alla andra flygningar sker med goggles.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Testade min nya "ground station" häromdagen. Har haft i tanken att göra en enkel men sjysst väska som har det man behöver på fältet. Innan denna så tänkte jag lite för långt och hade byggt failsafe med reläer, flera batterier, brytare och säkringar för allt men insåg att det skapade mer problem i fråga om strömförbrukning och felkällor.

    Nu har jag satt in det mest nödvändiga i locket och kan använda väskans inre för allt annat (nästan iallafall) Locket är gjort av masonit och sitter på en ram av 1,5cm trälist som är limmad runt kanterna. På listerna sitter 8st gängstavar som är träskruv/M4 och på dem en ändmutter. Locket är klätt med svartmatt plastfolie. Det blev bättre än vad jag räknat med. Jag satte ihop allt på några kvällar.

    I locket sitter:

    7" Skärm
    DVR (till för intern HD men skippade den då det blev för varmt och kör på ett 8GB minneskort)
    Videosplitter
    Lipo-larm
    Li-ion batteri från en laptop på 7200mah med slaktat skal och egen balanskontakt för laddning
    RCA panel med 1 video/Ljud in från VRX och 2 video/ljud ut till goggles och ev USB grabber.
    5V BEC 7ah till DVR och VGA adapter

    Jag slår på väskan genom att enkelt koppla in batteriet från utsidan, jag kör en beprövad Watts-up för att hålla koll på volt och förbrukning. Man får plats med allt i väskan om man vill men då sätter man VTXen på locket och den drivs just nu av ett eget batteri/lipo larm. För bästa räckvidd kör jag VTXen på en tripod och kör en 3m custom videokabel(egen kabel och guldpläterade kontakter) till väskan.

    Kör just nu med Headplay via VGA adapter i 1024x768 upplösning och det fungera perfekt utan lagg. Jag har haft lite problem med brända säkringar och fått göra onödiga lagningar så nu kör jag med internt batteri till glasögonen och det funkar fint. Jag får dock blåskärmsflimmer om jag är för långt bort men hoppas kunna lösa dessa snart. Mina snabbtillverkade klöver gav blåflimmer bara 500m(?) bort (300mw 1,3Ghz) men då var jag bakom ett hus och ett träd och bara 50-60m upp.. DVRen spelar dock in bruset.

    Har bara hunnit sträck testa stationen med ca 1,5h FPV flygning och det funkar bra. Har haft på den i ca 5h utan att lipo larmet börjat tuta och den drar ca 1ah när allt är igång.

    Skärmen går knappt att flyga med så den används till DVR navigering och kamerainställning osv.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0728.jpg 
Visningar:	607 
Storlek:	143,6 KB 
Id:	29935
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_0730.jpg 
Visningar:	515 
Storlek:	177,8 KB 
Id:	29936

    Mvh,
    Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

  8. #8
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Jag flyger än så länge bara med skärm, har både en 7" och en 10", inga goggles ännu. Funkar bra tycker jag.
    Har en mycket basic GS som består av ett kamerastativ med en skärm, video rx och en DV-kamera. Skärmen samt video rx:n drivs av samma 2 cells 5200mAh lipo.
    Sedan har jag ett annat kamerastativ med en till skärm som jag använder i det fall jag vill visa flygningen för "publik".
    I dagsläget fungerar den bara som slav men tanken är att sätta en till video rx på den skärmen och på så sätt få en billig diversity.
    Bilder kommer i helgen.

  9. #9

    Standard

    Glömde en länk till min markstation




    Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
    En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

    Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

    På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Sweet.

  11. #11
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Jag köpte mig en väska från jula tillsammans med deras dvr recorder.
    Sen hittade jag en 15,6" LED tv på mediamarkt som drivs på 12V och den passar perfekt, tyvärr tappar den bilden vid för mycket brus så jag planerar att ha min gamla 5,6" skärm som backup.

    TV kommer skruvas fast i locket på väskan(som går att låsa i öppet läge) och allt de nödvändiga ryms utan problem i väskan.

    Ska lägga upp nån bild då det är klart.

    Och jag saknar brillor så flyger enbart från skärmen vilket jag trivs med, de enda som stör mig är rädslan för att något ska fela så planet försvinner men det har ej varit några sådana tendenser någon gång förutom då jag räknat med det och varit beredd på det.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Glömde en länk till min markstation




    Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
    En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

    Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

    På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

    //UndCon
    Vad är det för pan/tilt system du använder och var inhandlas dessa?

  13. #13
    Impulzes avatar
    Reg.datum
    sep 2006
    Inlägg
    1 352
    Jobb
    System-ingengör vid Försvarets Materielverk
    Klubb
    Älvsbyn

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Använder ni verkligen era stora skärmar för att flyga på - eller kör ni med goggles?

    Min skärm är till största delen till för att andra skall kunna titta när jag flyger - jag har nog bara använt den själv för flygning vid ~5 tillfällen - alla andra flygningar sker med goggles.

    //UndCon
    Använder vanligtvis goggles, men tänkte ha skärm då jag fotar och samtidigt kan det vara kul för andra att kunna följa med.

    //Matte

  14. #14

    Standard

    Min Pan/Tilt kommer från ElectronicaRC i Spanien I denna sitter det en EagleTree EagleEyes
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Här kommer några bilder på min GS.
    Total kostnad för den "kompletta" runt 1000 kr och för "slaven" runt 500 kr.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	36.jpg 
Visningar:	636 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	29947
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	35.jpg 
Visningar:	556 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	29948
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	44.jpg 
Visningar:	583 
Storlek:	96,7 KB 
Id:	29949
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	42.jpg 
Visningar:	540 
Storlek:	137,0 KB 
Id:	29950

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Här kommer några bilder på min GS.
    Total kostnad för den "kompletta" runt 1000 kr och för "slaven" runt 500 kr.

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	36.jpg 
Visningar:	636 
Storlek:	51,5 KB 
Id:	29947
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	35.jpg 
Visningar:	556 
Storlek:	66,4 KB 
Id:	29948
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	44.jpg 
Visningar:	583 
Storlek:	96,7 KB 
Id:	29949
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	42.jpg 
Visningar:	540 
Storlek:	137,0 KB 
Id:	29950
    Du kör ingen antenna tracker? hur funkar det utan, vad får du för räckvidd med stock antennerna, kör du 1.3ghz?

  17. #17
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Jag kör 5.8 men inte med stock rubber duck utan med en CL på planet och en SPW på mottagaren.
    Har hittills inte testat fullt ut var gränsen går, vilket också är olika från dag till dag beroende på väderlek och var man flyger. Men allt från 2-4 km. Har dock aldrig haft något behov av att flyga längre än så.

    Sedan behövs det ingen tracker om man kör CL/SPW eftersom dom inte är riktade. Hade jag däremot haft en Helical på mottagaren skulle en tracker komma till nytta.
    Nu har jag dock tänkt att sätta en till video rx på den andra skärmen med en riktad antenn men eftersom jag kör en SPW på samma frekvens på den andra skärmen behövs i alla fall ingen tracker. Om jag flyger utanför "beamen" på den riktade antennen kommer den andra visa bilden. (Så länge jag är inom räckvidd för den.)

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Ser att fler av er har den lilla ebay 7" skärmen. Har nu flugit några timmar med fotohexacoptern och är supernöjd! Jag har som jag skrev i en annan tråd byggt om bakgrundsbelysningen till 12w led + solljus, men för dig - rfnoise - skulle jag rekommendera att bara plocka bort bakstycket på skärmen, göra hål i lådan, bygga ett snyggt lock på lådan för att få in solljus som backlight. Det är helt suveränt! Stark sol, starkare bakgrundsbelysning. Svag sol, svagare belysning.

    Min "markstation" ser ut som på bilden nedan. Bockade till en aluminiumlåda lite snabbt.Har nu kompletterat med lipolarm. Batteriet borde väl räcka i en 2 timmar eller nått, säkert rejält med tid på sig att byta batteri när larmet börjar tjuta. Lödde om 5,8ghz mottagaren med RCA-ingångar istället för de där 3,5mm uttagen, samt jst till strömmen. Tyckte det blev lättare att få snygg kabeldragning så. På hexacoptern har jag servokontakter till kameran. Smidigt när svärfar får för sig att plocka bort Systemkameran utan att ta bort 1/3 kameran i sökaren...

    Jag har bara hexacoptern till foto och flyger därför alltid så jag kan se maskinen. Spelar därför ingen roll för mig om skärmen skulle bli blå när videolänken tappar kontakten. Inga problem att flyga FPV genom skärmen om det behövs, superbra bild!

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-06-06 15.08.11.jpg 
Visningar:	441 
Storlek:	68,5 KB 
Id:	29951
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-06-06 12.01.03.jpg 
Visningar:	411 
Storlek:	67,4 KB 
Id:	29952
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-06-06 15.11.21.jpg 
Visningar:	390 
Storlek:	60,9 KB 
Id:	29955

  19. #19

    Standard

    Hur har du satt fast din eagle tree i lådan?

    Jag kör med sådan med, men har min fastsatt med biltema dubbelhäftande tejp (den tjocka gröna) på baksidan mot stång på kamerastativ, sedan buntband runt hela klabbet och hålla fast den mot kamerastativ stången. Den sitter fast fint, men skulle vilja ha den i en låda igentligen. Finns inga bra plana ytor på baksidan av kretskortet, heller inge hål för montera den på standoffs.

    Tycker de missat lite i sin design på deras groundsttion. Jag stör mig på det.

    Nyfiken på om du eller ngn annan har smart lösning på hur montera eagle tree groundstation?



    Citat Ursprungligen postat av UndCon Visa inlägg
    Glömde en länk till min markstation




    Denna bilden är gammal - jag har snyggat til allt kablage så det är renare och enklare att använda. kablar är dragna längs med pan/tilt konstruktionen så det inte kan hända några ofrivilliga urkopplingar. Skärmskyddet är 3mm depron och fyller sin funktion.
    En klöver räcker - den andra mottagaren är numera kopplad till en riktad antenn för att testa trackingen som hittils inte behövt användas.

    Bakom mottagarna sitter det numera 2st 5.8ghz mottagare med SkewPlanar / Patch

    På så sätt kan jag byta mellan 1.3 och 5.8 när jag vill - bara att koppla om video/audio.

    //UndCon

  20. #20

    Standard

    I lådan sitter det ett ett spår som håller kretskortet på plats. Du kan säkert bygga något liknande med små furulister eller liknande.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Behöver lite tips om "skrivbordstrim" av Sbach/ 30CC
    Av Flygsmurfen i forum Metanolmodeller
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-04-08, 20:45
  2. Ny inom rcflyg, behöver tips om en "fullständig" setup
    Av Wilhelm Björklund i forum Elmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2011-06-23, 14:38
  3. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  4. Bygget av en "Ryss"! Klar (bilder + film)
    Av DennanHMFK i forum Byggdagboken
    Svar: 35
    Senaste inlägg: 2008-06-13, 19:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •