Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Hur många flygningar innan krach?

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Hur många flygningar innan krach?

    Hörni, handen på hjärtat, hur många flygningar brukar era kärror överleva innan ni får gå lös med silvertejp och Karlssons klister? Och vad är det vanligaste misstaget ni gör?
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  2. #2
    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlägg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Flest missöden har nog inträffat vid i och urlastningar i bil/hobbyrum.
    Men visst har jag smällt av ett antal kärror.
    Ibland vid förta flygningen och sedan kan en del leva riktigt länge.
    //Lasse

  3. #3

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Bixlern krashade jag på min flygning nr 3, eller snarare hård landning lite för snett som gjorde att staget mellan vingarna gick av.
    Det va min 3dje flygning med plan någonsin.
    Sen tog det 15 flighter innan nästa krash och den va hård.

  4. #4

    Standard

    pilot rc sbachen tog 65 flygningar innan jag tabbade mig men var bara en sprygel en skruv o vingröret lossnade

  5. #5
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Tror detta beror mycket på hur bra koll man har på prylarna och eget risktagande.
    Mina modeller som gått i backen har oftast gjort detta pga något mekaniskt fel, ett roder länkage som svikit eller ett servo som lagt av t.ex.
    Detta är ju helt och hållet mitt eget fel då jag inte kontrollerat allt noga, t.ex gick ett plan i backen till följd av kärvande skevroder då servot drog så mycket ström att mottagaren tillslut slocknade.

    Även jag har haft mest skador på planen vid transport, det är så lätt att stöta i.

    Däremot körde jag ju min älskade Calmato EP i backen nosen först inverterat men det var enbart mitt eget fel, hade en bit över 3 flygtimamr på den. Var inte så mycket kvar att laga av den...

    På Calmaton skrev jag upp varje flygning i en bok med flygtid och väder samt eventuella missöden och det var mycket roligt.
    Sen när jag skaffade Easystaren så blev det ej längre att anteckna något men den har jag massor av flygningar med, och några krascher som samtliga varit till följd av pilotmisstag.

    Med min nya J-35 Draken ska jag börja föra logg igen på hur flygningarna går så får man se hur mycket tid det blir i luften och hur många starter och landningar som genomförs
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Metanolkärrorna har jag flugit inom min förmåga. Twist 3D 40 från 2006 lever än (har väl drygt 300 flygningar). På Twisten har stabben gått av en gång då en dunk spolarvätska föll över planet i bilens baklucka. Numera använder jag planet som skolflygplan; intresserade får pröva på att spaka i dubbelkommando.

    Med min GeeBee 120-size med grym vingbelastning räckte inte kunskapen till. Tredje flygningen råkade planet in i en spinn efter knife edge. Klarade inte av att häva spinnen så planet totalkraschade. Visste att det var ett svårfluget (och svårlandat plan) och fick det bekräftat för en lärpeng på ca 10 000 kr. Annars har jag klarat mig väldigt bra under mina 7 år sedan nystarten i hobbyn.

  7. #7

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 839
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Farlig fråga...
    Svarar man att det sker ytterst sällan så kan man ge sig attan på att vid nästa besök på fältet så har man en "byggsats" med sig hem.
    Numera flyger man inte alltför ofta över sin förmåga och det betyder att man samlar på sig mer och mer kärror. Vissa kärror är det nästan så man skulle önska att man var lite våghalsigare med men inte då..
    Äldsta, flygbara kärran är från 1976 men sanningen att säga så flygs den inte med sen många år tillbaka. Har väl ytterligare ett par som är nåt år yngre.
    Men att ha hyfsad ordning på kärrorna är nog en bra regel. Sen kan det ändå bli fel - t ex har jag slitit ut ett par servon i min mest flugna kärra och när detta inträffar vet man ju aldrig så det gäller att ha lite tur också när sådant inträffar.
    Så jag måste nog "syna" - visst har jag haft några kärror under årens lopp som inte blivit långlivade men det har mestadels hänt med mina "metanol-kärror". Dom eldrivna har för det mesta klarat sig betydligt bättre med undantag för en World Models .25 Cub - som egentligen är en metanol-kärra som jag konverterade den till el och den straffade mig rätt omgående när jag flög för långsamt i en sväng....
    Hälsningar
    Roger

  8. #8

    Standard

    Hej på er. I diskussionen om hur långt det är mellan krascherna, glömmer jag aldrig vad min pappa sa till mig då man tyckte att man hade koll på grejerna; " för varje lyckad flygning du gör, är du närmare en krasch". Glad midsommar allihopa)
    // Ilo

  9. #9

    Standard

    eller att det är inte en fråga om man kommer krasha bara när det kommer ske 6 krasher på 29 år med plan och 4 med helisar

    helt ok facit ändå

  10. #10
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Hehe, glad midsommar själv!

    Väldigt skönt att höra att man inte är ensam med fadäser i alla fall!! :-)

    Min första SU27 överlevde 3 flygningar á 3 sekunder. Sen var den kaput. Min andra, min fina cessna, överlevde heeeela förra sommaren, men föll i backen pga flygning i på tok för hårt väder i våras. Samma dag körde jag mitt lilla mikroplan i backen. Försökte landa med sidvind. Osmart. Och så min nya FW190. Den har jag redan fått repa höger landningsställ på. Men nu är den fit for fight igen !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  11. #11
    Zkeeters avatar
    Reg.datum
    Mar 2008
    Inlägg
    285
    Jobb
    skyddar arbetarna på våra vägar.
    Klubb
    MFK Skvadern

    Standard

    Ja allt från start, till när ska den vittra bort????
    Hade en MIG29 i depron som gjorde en premiär på ca 4 min utan fadäser, strulade sedan bort mig i knappandet och flygning nr2 slutade med insamlande i kasse efter ca 15 sek i luften..
    Ver2 av samma flygetyg fick leva hårt en sommar innan jag gav henne pension framåt hösten då hon visserligen fortfarande flög fint i sitt lite kantstötta skick, men hårdvaran ville in i en annan kärra...
    Annars så håller jag med dom andra.. Dom flesta skadorna har en tendens att vara transportdito. Inte så stora, men har en tendens att bli dyrköpta i luften om man inte upptäcker dom innan start.
    Det ordnar sig med blommor bara käringa dör....
    -----------------------------------------------
    MFK Skvadern Sundsvall.

  12. #12
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 638
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag har smackat åtskilliga,det som skiljer de åt är egentligen ren lekstuga..Min DC3 o en Topflitemussesamt en 1/3 cub har flugit åtskilligt i flera år utan incidenter,av nån anledning så fokuserar jag bättre med dessa..Calmatos avrättar man med slarv och nonchalans för min del.
    För o inte tala om en del depronkärror..Transporter som många skriver är av ondo..
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  13. #13
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Det finns tyvärr bara två typer av flygplan:
    Dom som har kraschat och dom som kommer att krascha.

    Har hittills aldrig kraschat men dom gånger jag gjort oplanerade landningar har det oftast berott på byig vind...

  14. #14
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Haha!
    Den var bra PinDuke

    De är ju faktiskt skillnad på en krasch och en oplanerad landning, även om det är diskuterbart
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  15. #15
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Fel modell i flygplanet utan roderkoll resulterade i en hårt krashad Magic Extra .46, eftersom skev gick åt fel håll.
    Den reparerades dock av mig, nära osynligt och med betydligt bättre konstruerad kropp än original. 16 gram tyngre.

    Jag har råkat ut för ett fartreglage som ger upp (BEC-delen) på 100 meters höjd. Parkmastern blev aldrig rak och rolig så den kasserades.

    Lyssnat på äldre herre som tyckte jag skulle byta plats på sida och skev på min Blue Stick 20 med hemmabyggd skevvinge. Det resulterade i att kroppslådan gick sönder och batteriet som blev löst mosade tanken. Gick att laga utan att det syntes.

    Ett servo gav upp i v-tailen på min Rainbow Electric Glider. Jag hörde att något blev fel och gick in för att landa i hög hastighet. Det gick inte att häva maxutslag på ett servo och den krashade hårt från 35 meters höjd. Planet är lagat nu.

    Värsta krashen var dock min son som skulle flyga sin thunder tiger trainer uppåner utan att jag ökade roderutslagen. Det resulterade i 100 meter lodrätt lyckligtvis rakt ner i ett träd som stoppade farten. Kroppen överlevde! men vingen och stabben blev vingmos. Jag hade en extravinge från en Graupner Trainer 400 så vi kom i luften igen inom en vecka.
    fredrik

  16. #16

    Standard

    På Åland började vi 2007, den hårda vägen, så om ni vill lära er på hur många sätt man inte skall flyga, så skall ni fråga oss. Begreppet "Lära sig av andras misstag" blev lite fel, det var "Lära sig av andras misstag" vi skulle ha gjort. ;-) Nån har säkert redan sett årsfilmerna (jo jag vet att alla är efterkloka och kommit underfund med att vi inte flög säkert i början):
    2007 http://www.viddler.com/v/82bdd154
    2008 http://www.viddler.com/v/698db020
    2009 http://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k&fmt=22
    2010 http://www.youtube.com/watch?v=AtkNZ...8&feature=plcp
    2011 http://www.youtube.com/watch?v=OcCDn...3&feature=plcp
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  17. #17

    Standard

    Finns många fotbollsmålsburar som står och dräller på planen där jag flyger. Lite slumpen som avgör om landningen blir lyckad eller om man blir påkörd av en bur Inga ungar på plan(hepp
    Allvarligt när bygger Ni ut Djävuls..f´låt Djäkenfältet så man kan döda fler(eller mindre) antal plan...

  18. #18
    Everts avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    På Åland började vi 2007, den hårda vägen, så om ni vill lära er på hur många sätt man inte skall flyga, så skall ni fråga oss. Begreppet "Lära sig av andras misstag" blev lite fel, det var "Lära sig av andras misstag" vi skulle ha gjort. ;-)
    Hysteriskt roliga filmer !! Jag vill flytta till Åland !!!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  19. #19
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Fantastiskt roliga filmer :-)

    Jag kan ju tillägga att det blev 12st 3min flygningar innan krasch med min draken.
    Under "base leg"(tror de heter så) på inflygningen så höll jag för lite fart och stallade planet, långt bort det snurrade runt i luften så jag inte riktigt lyckades orientera hur det stod.
    Brakade till i skogen just när de försvann bakom trätopparna.
    En timme senare hittade vi planet uppe i en björk, fick ruska lite så trillade det ner och efter att ha limmat tillbaka noskonen så flögs det igen.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  20. #20
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlägg
    137
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    På Åland började vi 2007, den hårda vägen, så om ni vill lära er på hur många sätt man inte skall flyga, så skall ni fråga oss. Begreppet "Lära sig av andras misstag" blev lite fel, det var "Lära sig av andras misstag" vi skulle ha gjort. ;-) Nån har säkert redan sett årsfilmerna (jo jag vet att alla är efterkloka och kommit underfund med att vi inte flög säkert i början):
    2007 http://www.viddler.com/v/82bdd154
    2008 http://www.viddler.com/v/698db020
    2009 http://www.youtube.com/watch?v=dFosv0rL5-k&fmt=22
    2010 http://www.youtube.com/watch?v=AtkNZ...8&feature=plcp
    2011 http://www.youtube.com/watch?v=OcCDn...3&feature=plcp
    Hahaha ni är ju värre än vad vi är Trodde inte det kunde bli värre. Aja. Då är man inte ensam i alla fall

Liknande ämnen

  1. Krach-kit
    Av Medeashusse i forum Nybörjare
    Svar: 903
    Senaste inlägg: 2016-10-27, 18:24
  2. Veckans flygningar
    Av simonarvestrand i forum FPV Allmänt
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 18:14
  3. Tre flygningar, två landningar
    Av sundqvistjohan i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-02-24, 20:02
  4. Helgens flygningar 19-20juli
    Av DrHanke i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-07-23, 10:34
  5. Hur kollar ni era motorer efter en krach??
    Av loop i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-12-17, 00:20

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •