Reklam

Resultat 1 till 4 av 4

mne: Frsta hangfrsket

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard Frsta hangfrsket

Igr prvade jag och kollegan hangflyg fr frsta gngen. Det var utmanande och roligt. Tyvrr r det vldigt platt hr i sterbotten, men den lilla skidbacken vid jberget och nordvstlig vind fick duga. Nackdelen r att vid krnet finns bara skog och skidliftens ndstation, s det finns inte plats att flyga in ver krnet och landa. Dessutom finns det en hel del stolpar i backen. En seglare fick knna p den versta skidliftstolpen men annars var det trevligt.
    Lyftet var inte tillrckligt fr vra glasfiberseglare, s det fick bli 2 meters foam-modellerna.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Kul!
    Ett tips r att lasta ombord lite bly vid tyngdpunkten fr att f lite mer fart p krrorna, ni kommer inte riktig lika hgt, men det gr fortare och blir roligare flygning...

Vlkommen till hangtrsket
    /\/\vh // /\/\r J.

sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    Jul 2006
    Inlgg
    1 291
    Jobb
    Musiklrare
    Klubb
    Sundom RC Club

Standard

Vi har rejlt tunga 2,6 m glasfiberseglare (som vi har anvnt vid bogsering). Vgade inte testa dem vid 6–7 m/s d lyftet inte kndes tillrckligt bra. Vingarna p dessa 2 m foam-seglare mr nog inte bra av barlast.

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 097
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Det r mjligt att det inte blir s bra med ballast p era tvmeters foamieseglare.
    Men annars r sjlva planets vikt tmligen betydelsels vid hangflyg, jag flyger nstan aldrig hang utan ballast, ju mer det blser desto mer bly...
    En gng flg jag med en en "gummianka" (Windrider Bee) med lika mycket bly som planet vgde... Det blste sjuttton sekundmeter, utan bly var inte till att tnka p.
    Frsta frsket slutade femtio meter bakom mig, efter att ha tejpat p mycket mer bly s stod planet helt still, men det backade tminstone inte .
    Tredje frsket med ytterligare mycket mer bly prickade jag rtt, nu flg planet riktigt bra.
    Nr jag kom hem och plockade av blyet s vgde jag det, det vgde lika mycket som planet, ca: 750g.
    Men vanligtvis, i mer sansade vindar brukar det rcka med 50-150g.
    /\/\vh // /\/\r J.

Liknande mnen

1. Frsta FPV-flygningen fr min del.
    Av DennanHMFK i forum FPV och Flygfoto - Bda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlgg: 2013-06-02, 10:22
  2. Frsta filmen
    Av UlfB i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2011-04-26, 10:23
  3. Frsta krran..
    Av Jocke BB22 i forum Elmodeller