Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

mne: Bytt till frsky 2.4GHz, smre rckvidd n turnigy 9x original!?

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

Question Bytt till frsky 2.4GHz, smre rckvidd n turnigy 9x original!?

Ni som kan det hr.. har ju krt med min turnigy 9x i originalutfrande men bytte idag till frsky dht-modul i radion, flashade om till er9x-frsky och slngde p en d8rsp mottagare p trin.
    Flg ivg 100m ver en ker och fanskapet brjar varna fr lg rssi redan!

Failsafade men lyckades klara ut det genom att veva runt med sndaren.

Testade nyss rckvidden p grejjerna och kan konstatera fljande.
    Antennerna (dubbla iom diversity p frsky rx) pekar 90 grader frn varandra och r monterade som ett "V" fram p trin. Antennerna pekar snett uppt.
    Trin p soptunnan, ca 1m upp.
    vtx klver ca 30cm ifrn frsky antennerna.

Vid fri sikt,
    100m ungefr med 1.3GHz vtx igng med klverantennen.
    150-200m om jag stnger av vtx men behller kameran igng.
    150-200m om jag stnger av all fpvutrustning inkl kameran (samma som ovan, kameran str ej radion allts)
    bytte till originalantennen p vtx och fick ungefr samma rckvidd som med klvern.

Med min 9x i originalutfrande testade vi +500m frra helgen med fri sikt, sen kom massa trd ivgen s kunde inte testa lngre.

Vad r det frgan om tror ni? r turnigy original verkligen s verlgsen detta frsky systemet? Hade ju hoppats p en stor frbttring, inte tvrt om.

Standard

Borde varit frbttring, och du har ju testat utan vriga system s ngot verkar galet.
    Om det inte r trasigt s kolla att FrSky antennerna sitter itryckta ordentligt (den nda som sitter mot resp. kretskort), ibland verkar de missa frn fabrik. Beroende p mottagare s kan det g se mot starkt ljus, om det r sntdr halvgensomskinligt mrkt plastskal. Ser lite otydligt i bilden, men har du 7-kanalren s blir det till att ta bort plastomslaget om du inte ser in i "ppna" nden. Modulen mste man ppna frsiktigt.
    Sedan var det ju en hr p forumet som hade problem med crimpningen av sndarantennen, yttre delen gick av nnstans efter den ledade delen.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Jag har en mottagare till, slngde p den p flyget ikvll. Ska gra ett rckviddstest p den imorrn.
    I den mottagaren satt antennkontakterna som dom ska. Ska kolla den p trin sen ox.
    Flyttade bak klvern s lngt det gick frut, tror jag fick ytterligare 15cm mellan dom, s knapt 45cm nu. Gr om samma test imorrn.

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Lter mrkligt.
    Jag har utan problem 1.5 km med FrSky i min 9x med original mjukvara och original antenner. Med 7db patch har jag inte haft tillrckligt mycket utrymme fr att gra ett marktest till signalbortfall.
    Kr med denna som r plug and play till 9x
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...Module_RX.html

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Jag kanske fick ett mndagsex. r isf sndarmodulen, fr exakt samma fel p tv rx verkar lite osannolikt.
    Gjort lite fler tester nu.
    ppnade rx p trin och kikade, inga problem syns. Antennkontakterna sitter bra.
    Testade rckvidden med klvern bakflyttad men det r lika illa nu som innan.
    Rev ur frsky ur 9x och stoppade tillbaka original tx modul och skiftade rx till turnigy p trin. Nr trin lg kvar inne i kken hade jag nd 150m rckvidd genom ett tegeltak (vindsvningen utan nt fnster i riktningen jag gick).
    Hade markstationen med mig s jag kunde se bilden frn kameran som var riktad mot yaw.

Tills vidare kommer jag nog kra originalsystemet i 9x d det verkar helt verlgset frskys korta rckvidd.
    Testade ven att montera metallhylsan som sitter p 9x rx antennen p frsky rx antennen men ingen skillnad.

Jag ska plocka ut rssi frn min turnigymottagare och skicka rssi via osd istllet.

Tipsa grna om ni har fler ideer om vad detta kan bero p.

Standard

Har du ls 2.4 antenn som passar Tx-modulen s prva det med, antennerna r ju lite deras svaga sida; annars blir det nog att ppna eller byta modulen.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Har ingen mer antenn som passar tyvrr. Men ska se om jag inte kan lsa det.
    Skar bort krympslangen runt modulen och kikade, ser bra ut. Fina ldningar osv.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Mailade frsky och har nu ftt svar. Dom erbjuder sig inte att skicka en ny sndarmodul bara sdr, trots att dom hller med om att det r dr felet ligger.
    Undcon, skulle du ha lust och mjlighet att testa min modul i din radio? Jag kan isf ta med den in efter helgen.
    Fr du kass rckvidd med den s bestller jag en ny sndarmodul. Fr du dremot bra rckvidd s kasserar jag mina frsky planer.

Standard

Jag har inte heller lyckats flyga FPV varken med 5.8 eller 1.2 med FrSky, jag har modulen till en JR 9 radio och sedan "riktiga" diversity mottagaren 8 kanaler. Byter jag till Futaba eller Spektrum s gr det hur bra som helst men som du skriver rckvidden r ca 200m med video igng. Tar jag samma mottagare i ett vanligt plan s funkar den hur bra som helst. S lyckas du komma p vad du gjort r jag idel ra att lra mig
    //DrHanke

*** STOCKHOLMSDIVISIONEN ***

Standard

Kom ver med sakerna s ser vi vad vi kan gra.

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Strlande, d tar vi en skruvakvll nsta vecka.

Standard

Frsky pverkas av video p 1.2GHz. Vad jag gjorde var att jag kpte nya antennkablar till Frsky mottagaren p 60 cm och gjorde dipole antenner av dessa. Sen br man ha dessa antenner s lngt frn video sndarn som mjligt. P videosndarn kan man anvnda sig av ett lgpassfilter som finns att kpa p Rangevideo. Men framfr allt antennerna p Frsky gav mig betydande resultat.

Reg.datum
    Sep 2008
    Inlgg
    238
    Jobb
    Design Ing.
    Klubb
    Liding modellklubb

Standard

Jag kr Frsky och r vldigt njd. Har 5.8Ghz videosndare.

Antennernas placering och typ r vldigt viktigt.
    Jag gjorde range test p reducerad sndareffekt ( testlget).

Frst hade jag orginal antenner. Rckvidden var kring 100m.
    Sedan kpte jag 40cm antennkabel med dipolantenn och d blev rckvidden mer n 150m p reducerad effekt ( testade inte lngre bort).

Men det bsta r att flytta ut hela mottagaren och bygga om orginal antennen till en dipol (2X31mm)och placera den s lngt frn videosndaren som det bara gr. Dipolantennen r en riktig antenn, orginalet r enklast mjliga(billigast mjliga!). Kortast mjliga antennkabel gller alltid.

Ingen fr st "ivgen" fr radiovgen nr den frdas i luften. D frlorar mottagaren sin signal. Sedan r det viktigt med polariseringen, vertikala antenner r bra.

Lnge leve 35Mhz, stabilare och bttre om man kan tnka sig 2,14 meter antenn.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Tack fr tipsen!

Hittade ngra intressanta trdar om detta. Mnga verkar dessutom lyckas bra med J-pole antenner frn laptops s det ska jag testa eftersom jag har en skrm med J antenner som jag inte kommer anvnda mer.

http://www.rcgroups.com/forums/showt...366534&page=17
    http://fpvlab.com/forums/showthread....3850#post83850

Fr man bttre (ls starkare) mottagning om diversityantennerna pekar i samma riktning? Eller r dom endast gjorda fr att peka t olika hll fr att f mottagning i fler riktningar?
    Ska ven testa att montera rx antennerna s fri sikt till vtx antennen blockeras av chassiplattan p trin, dvs vtx ovanp bakre bommen och rx antennerna snett under och framfr chassiplattan, typ under kameran.

Standard

Jag har denna patchen och den verkar vara OK. Nr jag monterade min DIY-modul sg jag till att jag kan byta antenn p sndaren, nu kan jag haka p vilken WLAn antenn som helst fr den bifogade orginalantennen skall inte heller vara s bra ven om de pstr sig ha 1.5Km med den.
    Senast redigerat av UndCon den 2012-07-02 klockan 08:09.

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Ikvll har jag labbat lite..
    Rotade ur antennerna ur laptopskrmen och monterade dom lngst fram p trin, ca 5cm bakom motorerna och ej med kontakt mot aluminiumbommarna.
    Testade lite rckvidd, ca 200m nr trin stod p bnken p hobbyrummet p vinden.
    Ldde sedan om till 2st 31mm lnga sprt (dipol) och testade igen. Tappade kanske 50m mot J-antennerna.
    Testade frsky original och kom knapt utanfr huset innan det pep och hade sig.

J-antennerna som sitter original i laptopen var den bsta rckvidden med. Det r tv separata antennkablar p ca 60cm vardera. Skrmen r ihopldd p dessa ca 15cm frn kontaktsidan och lossar jag den ldningen sjunker rckvidden.
    Gjorde ett sista test med J-antennerna ordentligt monterade och jag fick d strax under samma rckvidd som jag hade med turnigymodulen (runt 500m, som jag iofs inte testade max p pga hinder fr fri sikt).

Slngde p propparna och dnade ivg samma strcka som jag just hade gtt och ca 150m frn grnsen brjade den tjuta och bara ngra meter efter frsta varningen tappade jag den!
    Vevade runt med sndaren och lyckades fnga den igen.
    Har inte mtt avstndet men gissar 350m cirkus. Troligen ESC/motorer som strde lite extra.

Alla tester gjorda med vTx igng.

Slngde upp en annons om filter fr videon och ska testa det ox.
    Blir det inte bttre s vet i tusan om jag inte satsar p ngot LRS...

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Ngra bilder p vad det r fr antenner och hur det ser ut under testet.

Standard

Jag har givetvis ett extra filter fr 1.2

Brjar knna mig som skrotnisse...

markusbs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    1 407
    Jobb

Standard

Om jag ber snllt... kan jag f lna och testa den d?
    2v ledigt efter denna veckan! Mycket flyga och filma blir det d hoppas jag.

Standard

Sl en pling s kan du komma frbi ngon kvll och dricka lite RC-kaffe

Jag skall testa Quaden med lite nya instllningar och flyga lite Bixler nu nr den r klar.
    (dock utan FPV - vntar p en "pod")

Liknande mnen

1. original antenn frsky, lngder stmmer inte
    Av Jocke71 i forum FPV Antenner
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2013-01-25, 00:30
  2. Tnkt att infrskaffa FrSky till Turnigy!
    Av slaffe i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2012-12-05, 23:10
  3. Problem med frsky modul i turnigy 9x
    Av Timtimtim i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2012-05-18, 11:40
  4. frsky 2.4GHz V8 8k Inbyggnadsmodul
    Av maccan i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2010-10-13, 02:09
  5. Max rckvidd p en Futaba 7C 2,4GHz