Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Bilbatteri...

  1. #1
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard Bilbatteri...

    Hörni, inbillar jag mig eller ... när jag skulle starta surdiseln i morse kändes den ... tja ... seg. Hur många laddningar från ett bilbatteri kan man egentligen? Finns det risk att man blir stående på parkeringen? Låter ju inte troligt, men måste ändå fråga... Jag har alltså sånna där 2.2A batterier.
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  2. #2

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Det SUGER när man laddar från bilen.
    Jag har blivit stående utan att kunna starta efter ett par timmars modellflygande - med små lipo....
    Tur att jag hade lite extra kabel i bilen så att jag kunde få igång bilen med hjälp av ett extra lipo som jag inte flugit med.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  3. #3

    Standard

    Problemet är också att så fort man börjar köra slut på bilbatteriet så mycket så att bilen inte startar, så har bilbatteriet tagit stryk.
    Gör man det upprepande gånger så är det bara att köpa ett nytt.
    Ett tips är att då köpa ett "AGM" batteri som är gjord för att tåla upprepade urladdningar.
    Det är inte vanliga bilbatterier.

  4. #4
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Räkna med 70% verkningsgrad när du laddar. Räkna med att spara 30% av kapactieteten i bilbatteriet så du kan starta.

    Om du har 70Ah bilbatteri och laddar 3S 2200mAh kan du ladda 15 gånger (70/2,2*0,7*0,7)
    mvh //Fredrik
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-06-22 klockan 09:55.
    fredrik

  5. #5
    Everts avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    233
    Jobb
    Kamikazeaspirant
    Klubb
    Electric Angels RC (FD. SKMFK)

    Standard

    Ojoj. Jag har ett nytt och swaindyrt batteri i surdiseln, så då borde jag köpa och ha ett separat flr att ha i fält. Vore dumt att paja bilbatteriet - eller bli stående.

    Thanx grabbs !!
    Flyger: FT Spitfire (2015), FT Bloody Baron (2015), Scrachbyygd Me109, Scrachbyggd SAAB J22,
    I Flyghimlen: SU-27 ArtTech (2007), Cessna 182 ArtTech (2008), NineEagles Xtra 300 (2009), FW190 ST Models (2012),
    FT Bloody Wonder (2015) och J35 E-Domodels (2015).
    Pågående projekt: SAAB B18A


  6. #6
    Per Ps avatar
    Reg.datum
    jun 2007
    Inlägg
    1 259
    Jobb
    Robotprogrammerare
    Klubb
    Stranda Modellflygklubb

    Standard

    Eller köp ett batteri från skroten för ett par hundra kronor som du har med dig till fältet och laddar från, så får du alltid igång bilen när du ska hem =)
    Våga vägra Powerbox!

  7. #7
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Per P Visa inlägg
    Eller köp ett batteri från skroten för ett par hundra kronor som du har med dig till fältet och laddar från, så får du alltid igång bilen när du ska hem =)
    Varför skulle ett skrotat batteri lämna kapacitet nog om ett jättedyrt batteri inte gör det?

    Sen är originalfrågan knappt halv och behöver kompletteras med mera info innan man kan säga hur många gånger det går att ladda. (2.2A säger ingenting)

    Fredriks resonemang om att man inte kan använda hela batteriets kapacitet är dock rätt. Jag räknar dock att vid kontinuerlig urladdning levererar bilbatteriet MAX halva sin kapacitet. Står det 70Ah får man alltså ut ungefär hälften. Vilket i sin tur räcker för att ladda min 50-size Helikopter ungefär två gånger innan det är helt tomt.
    Superhero

  8. #8

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag har ungefär samma erfarenheter som henke. En 6s 4,4Ah-ack kan man ladda 2, kanske 3 gånger, innan bilbatteriet är slut.

    // Fredrik Wergeland

  9. #9
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg
    Jag har ungefär samma erfarenheter som henke. En 6s 4,4Ah-ack kan man ladda 2, kanske 3 gånger, innan bilbatteriet är slut.

    // Fredrik Wergeland
    Vilket i sin tur ger ett perspektiv på hur in i skogens mycket oumpf man har inpackat i sina li-po ackar...
    Superhero

  10. #10
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Räkna på Energiinnehållet i respektive batteri i Wh.
    Bilbatteri 80Ah 12V är 960Wh.
    Lipo 5S 4000mAh är 5*3,7*4=74Wh
    Med 70% verkningsgrad kan man ladda 960/74*0,7 = 9 ggr innan bilbatteriet är helt tömt. Ska du kunna köra igen bör du spara lite (30% - 50%) i bilbatteriet.
    Se tråd på andra forumet där detta diskuteras

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99
    fredrik

  11. #11

    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    apr 2012
    Inlägg
    355
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Vilket i sin tur ger ett perspektiv på hur in i skogens mycket oumpf man har inpackat i sina li-po ackar...
    På fältet provade vi att starta en bil på en 3s 5,8 Ah 40C-ack en gång, den startmotorn har aldrig låtit så pigg! Och det ger perspektiv på hur in i härjedalen mycket pulver våra ackar kan leverera!

    Var det inte du Henke som startade bilen på 10 st GP3300-celler en gång i tiden?


    // Fredrik Wergeland

  12. #12
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Fredrik_W Visa inlägg

    Var det inte du Henke som startade bilen på 10 st GP3300-celler en gång i tiden?


    // Fredrik Wergeland
    Jo, det går utmärkt det också. Som envis elflygare har jag självklart under mina år tömt bilbatteriet. Tricket som funkat för mig är att antingen låta shulzeladdaren tanka bilbatteriet från flygplanets drivack, eller ladda upp drivacken med mycket låg ström vilket bilbatteriet orkar och sedan använda drivacken som startkälla.

    Min V70 D5 hoppar i gång så fint på en 3S 2200mAh.
    Superhero

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Räkna på Energiinnehållet i respektive batteri i Wh.
    Bilbatteri 80Ah 12V är 960Wh.
    Lipo 5S 4000mAh är 5*3,7*4=74Wh
    Med 70% verkningsgrad kan man ladda 960/74*0,7 = 9 ggr innan bilbatteriet är helt tömt. Ska du kunna köra igen bör du spara lite (30% - 50%) i bilbatteriet.
    Se tråd på andra forumet där detta diskuteras

    http://www.svensktmodellflyg.se/foru...2&replypage=99

    80x12 blir absolut 960, men du får bara ut ca 50% av kapaciteten ur batteriet under kontinuerlig last. Dessutom är 80 bara en siffra som står stämplad på batteriet och möjligtvis gällde dag1 under dess livslängd.

    Så i praktiken har du kanske "60Ah" som blir 30Ah under laddning(kontinuerlig urladdning av batteriet) vilket blir 360Wh.

    Min helikopteracke är på 10S 6000mAh vilket blir raskt närmar sig kapaciteten hos bilbatteriet.


    Spelar ingen roll vad de tycker på det ljusblåa forumet där faktiskt
    Superhero

  14. #14
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Joachim föreslår LiFePo som ersättare för bilbatteriet. Förutom att det är snudd på dyrt så tror jag det kan fungera.
    fredrik

  15. #15
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av freddan_6 Visa inlägg
    Joachim föreslår LiFePo som ersättare för bilbatteriet. Förutom att det är snudd på dyrt så tror jag det kan fungera.
    Klart ett alternativ. Visst dyrare, men inte så extremt dyrt ändå.

    Jämför vi exempelvis http://www.hab.se/12-v40ah-lifepo4-b...337-c-146.aspx med http://shop.batteriexpressen.se/?artnr=OYT1150
    Superhero

Liknande ämnen

  1. Kan jag ladda mitt Lipo med annat än bilbatteri ?
    Av Strömquist i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-11-14, 23:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •