Reklam

 
Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Motorbyte i balanseringssyfte på Skyartec Cessna 182 BL

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Question Motorbyte i balanseringssyfte på Skyartec Cessna 182 BL

    Jahapp, blev utloggad så får skriva om hela inlägget igen D:<
    Nybörjare-varning!

    Hej på er!

    Har en lite speciell stackare - Skyartec Cessna 182 BL som har blivit baktung efter en bakvingsroperation med förstärkning.
    Har inga landningsbanor i närheten så det är sällanklippta fotbollsplan som gäller och inget "landning gear" på planet. Var en landning i lite för högt gräs som resulterade mitt första EPO reparation på bakvingen och då körde jag med epoxy+kolfiberstavar eftersom jag flyger lite aggressivt för detta plan

    Idén för eventuell motorbyte kom efter jag skaffade HK Kinetic 800 (3S) som är rätt "overpowered", som jag älskar, men saknar Cessnas roderutslag och luftstabilitet.
    Att sätta vikter i Cessnas motorkåpa känns nödvändnigt, men jag vill att den vikten ska gärna göra något nytta också!

    Så målet är att få planet balanserat och öka motordrag. Helst utan att öka propellerlängd eller satsa stora summor pengar. Kraftigare motor som ESC klarar av? Lätta på baken+vikter framme och köra med högre C på LiPo (nanotech)? Beställer gärna från HobbyKing

    Info om planet:
    *Översikt
    *Motor: 1530KV, mer info
    *ESC: 18A, mer info
    *Prop: 8x6 GWS
    *LiPo: 1100mAh 15-20C
    Tyvärr, inga viktuppgifter här, men om de behövs kan jag försöka leta fram någon våg

    Har säkert glömt någon fakta som behövs för ett vettigt råd, säg gärna till så skriver jag det gärna!
    Senast redigerat av Dima den 2012-06-23 klockan 12:26. Anledning: komplettering

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Kan du ta bort den tunga epoxyn? Det finns bättre lim till EPS-plan som t.ex. PU (PolyUretan). Nanotech 45C 1050 och 1300 är bra men olika tjocka. Din esc behöver inte nödvändigtvis bytas om du byter till större motor, men då får du ingen nytta av den större motorn och kan lika gärna blya. Om du inte ska öka propellerstorlek så måste du antigen ha fler celler eller högre kV.

    Mitt förslag är att du lättar stabilisatorns tunga lagning och lagar i stället med PU. Att övermotorisera en Cessna känns inte som rätt sak att göra den flyger inte bättre för att motorn är starkare.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Tusen tack Fredrik! Att få veta att motoruppdatering inte får planet att flyga bättre har sparat mig både pengar och tid! Ska prova ta bort det mesta av epoxyn, hittar dock inte något PU lim på HK, kan du tipsa om något därifrån? Eller är de alltför kassa och det är bättre att köpa någon annanstans?
    Om jag byter batteri (15C mot 45C), kommer elektroniken orka med?

  4. #4

    Standard

    Hej
    Du kan utan problem köpa ClearFoamGlue(obs Large!) överst på den sidan du länkar till. Har använt det till att laga småhål på cykelslang(utan laglapp!) till sammanfogning av EPP mot frigolit/trä metall osv fäster på allt. Lite gulaktig efter härdning men blir aldrig hårt utan mer som silikon. Hellre det än ca-lim eller epoxy på ett flexmaterial tycker jag.
    vh/R

  5. #5
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    PU köper jag på mitt byggvaruhus. Jag tycker sikabond-545 hittills är bäst, men både casco och bostik fungerar.

    http://www.beijerbygg.se/templates/B....aspx?id=27918

    Använd handskar, vatten på sprayflaska är härdare!
    fredrik

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Ett universal-lim för mig är UHU Por. Det är i grunden ett kontaktlim men man kan också använda det för att limma "vått" men då kräver det några timmars torktid. Och numera använder jag det oftare som "våt-lim" än som kontaktlim eftersom det ger en viss flexibilitet i limfogen vilket är bra för t ex EPP-kärror. Det är inget man använder för att fylla håligheter med men annars fungerar det utmärkt för t ex EPP-liknande material. UHU Por köper du i Sverige på många ställen - bl a hos Teknikmagasinet om du har en sån butik i närheten. Överhuvudtaget ser jag ingen större fördel i att beställa dessa typer av lim från Hongkong när man kan få tag i motsvarande "nästgårds" - Biltema, Jula, Classe, Teknikmagasinet, Hobbex och inte minst inom byggvaruhandeln. CA-lim kanske ibland kan löna sig att köpa från t ex Hongkong men knappast övriga standardlimmer.
    Hälsningar
    Roger

Liknande ämnen

  1. cessna skylane 182
    Av bajkarn i forum Elmodeller
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 11:50
  2. Skyfun (Skyartec) premiär
    Av sundqvistjohan i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2009-11-24, 23:42
  3. Cessna 480
    Av pelle77 i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-19, 19:21
  4. Cessna 182.
    Av Johnny i forum Bensinmodeller
    Svar: 140
    Senaste inlägg: 2009-06-08, 20:32
  5. cessna 185
    Av TOBBE2 i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-12-27, 12:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •