Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: 3D-profilplan till nybörjare

  1. #1

    Standard 3D-profilplan till nybörjare

    Hej!

    Jag är helt ny inom detta med rc-flygning men har gått och blivit väldigt sugen på att börja!

    Nu vet jag inte om "3D profil" är ett vedertaget begrepp för dessa flygplan men det är vad de heter i Thunder Tigers sortiment iaf. Lämpar sig dessa plan för nybörjarflygning? Finns det någon modell ni kan rekommendera?

    Här är ett exempel på typen:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	-3325773209236085340.jpg 
Visningar:	114 
Storlek:	17,9 KB 
Id:	29967


    Dessutom undrar jag angående sändaren. Min plan var att köpa en billig 4ch sändare begagnat för att få ner priset. Dock har jag väldigt dålig koll på vad jag ska titta efter. Kan jag köpa billigaste möjliga bara?
    Jag har även en halvfärdig balsa-seglare som jag håller på att bygga ihop, denna sändare skulle jag gärna vilja använda på detta flygplan också.

    Tack på förhand!
    Senast redigerat av EnJoker den 2012-06-24 klockan 11:39.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2008
    Inlägg
    585
    Jobb
    Livsmedelsarbetare
    Klubb
    Falkenbergs MFK

    Standard

    På radiosidan.. skaffa det dyraste du har råd med på en gång , helst något mer än med 4 kanaler. T.ex en 6kanals, förr eller senare behöver du ändå skaffa en större anläggning , så lika bra att göra det från början. Jag har gjort det misstaget..
    Finns en del att välja på Spektrum, Futaba, Graupner, JR etc. Vilket som är bäst låter jag dig själv eller andra avgöra.

    Ett sk 3D profilplan kan mkt väl vara helt okey att börja med, men ofta är de inte roliga om det blåser lite, speciellt inte i början. Men skaffa ett i sk EPP lite tjockare än depron och mer kraschvänligt , Rcflight.se har ett gäng t.ex.

    Men! några råd är att skaffa dig lite hjälp i början, samt en simulator innan du sätter igång och flyger på riktigt.
    Lycka till o välkommen!
    //K

  3. #3

    Standard

    Tack för svar!

    Det brukar löna sig att köpa bra radioutrustning brukar man ju säga. Om jag känner mig själv rätt finns det dock stor chans att allt kommer få ligga undangömt ett tag om intresset inte riktigt fanns där, därför tror jag att en billig sändare kommer passa mig bra nu till en början för att testa på intresset. Just nu känner jag att bara det finns tillräckligt med kanaler och går att spaka så räcker det på radiofronten, vad är det jag går miste om jämfört med en dyr sändare?

    Jag tror att ett sådant plan kommer passa mig då jag kommer flyga på några ställen med begränsad öppen yta. Tack för tipset med depron.

    Detta med simulator och hjälp, är det verkligen helt nödvändigt?
    Jag har kört ganska mycket rc-bil genom mina dagar, flugit endel simulator (med joystick) och det som fick upp intresset för riktigt rc-flyg var en billig 2-kanals flygplan från teknikmagasinet som jag flugit med. Jag har kallt räknat med att jag skulle kunna manövra ett långsamt-flygande flygplan av denna typen utan hjälpmedel, är jag övermodig då tror ni?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Vill du flyga 3D så måste du ha en radio med EXPO eftersom planet annars blir svårt att flyga med de stora utslag som krävs. EXPO innebär att man kan dra ner på känsligheten vid små spakrörelser, men fortfarande kunna använda fulla utslag i ändlägena.
    EXPO finns på de flesta radios med 6 kanaler eller mer.

    Själv har jag haft en Edge "Pink Cow" från RCFlight.se & det är en härlig modell att lära sig 3D med som dessutom är hållbar!

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Visst kan du satsa på en billigare radio men 6-kanalers är nog ändå minimum eftersom man ofta använder 2 kanaler till skevrodren och ibland är det kanal 6 som är "extrakanalen" till skevrodren.
    Som Miracle säger så behöver du ha tillgång till exponentiella utslag inom 3D-flygningen speciellt men det kan underlätta även för vanliga kärror.
    Dock misstänker jag att det är större risk att intresset svalnar rätt snabbt om du börjar med en 3D-kärra a'la "depron-flax". Välj istället nån av de nybörjarkärror som vi ofta rekommenderar - t ex Multiplex Easy Star. Den är betydligt lugnare att flyga vilket är en mycket stor fördel för nybörjare. Dessutom tål den lite mera vindar än 3D-kärror i depron/epp.
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Visst kan du börja med en enklare radio om du misstänker att detta inte är din grej.
    Mera viktigt är att du köper en 2,4 och inte en gammal 35 MHz som kan ge dig som störningsproblem med billiga elgrejor som jag misstänker att du är ute efter. Biiligast är att köpa något från Kina/Hongkong.
    Det du skriver om 3D innebär ju inte nödvändigtvis att du måste hovra och flyga 3D. Man kan ha väldigt små roderrörelser när man börjar och öka upp genom att flytta stötstången på servo/roderhorn.
    Vill man börja med något lättfluget som man bygger själv så finns ju Fledgling som Allt om Hobby hade artikel om för ett par år sedan. Det finns säkert info och ritning om man söker på nätet.

    Billigaste radion jag hittar är http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...2_Mode_2_.html
    Då är frakten ofta lika dyr som radion men ändå billig.

    Skulle du däremot inte känna att detta nog inte är något för dig så bör du defintivt satsa på något märke som KEN skriver om så att du säkert kan uppgradera med flera mottagare till allt från microplan till större saker som du kan flyga längre från dig - och be att någon hjälper dig komma igång utan första misstagen.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Har du valt plan än? Ska du flyga ute eller inne? Bor du i Skåne eller Halland med sin blåst?

    Jag har en äldre modell som heter Techone Piaget. Nu finns ännu bättre plan t.ex. AP SBach EPP från autopartner.
    Dessa fungerar inomhus. Ute flyger jag hellre med Techone Tempo 3D där jag tagit bort landstället och satt på fällbar propeller. Är du nybörjare ställer du ner utslaget till 1/3 av rekommenderat, t.ex. på Tempo 3D till +/1 15mm skev,
    +/- 20mm sida och höjd. (mm mätt i bakkanten av rodret full upp till full ner).

    När det gäller radio började jag med en computerradio med 5 minnen 2004. Sen har jag köpt ny med 7 kanaler / 10 minnen och 8 kanaler / 9 minnen. Den sista är en löda-själv radio med sådär QC i fabrik, jag fick dock ett bra exemplar. Jag tycker du köper radio i England om du vill spara pengar. Inwoodmodels har Spektrum DX6i kombo med mottagare för cirka 1200SEK.
    fredrik

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Nackdelen med de jag kallar "depron-flax" (men även motsvarande, lätta profilmodeller i EPP) är att de i stort sett inte har nån egen massa vilket gör att de inte har nåt eget "flyt" när man flyger utomhus utan stannar upp direkt när man minskar gaspådraget. Därför tycker jag att en mera konventionell nybörjarmodell a'la Easy Star är bättre för den flyger på även om man ger lite ojämna gaspådrag. Visst är dessa lätta profilkärror enkla och tåliga (om de är av EPP) men det är trots allt i grunden kärror som man skall "konstflyga" med och alltså väldigt rappa på alla roder - nåt som inte går ihop med nybörjarens behov. Visst kan man ställa ner roderutslagen men man kommer ändå inte ifrån att denna typ av kärra är inte främst en nybörjarkärra utan nåt man tränar olika former av "konstflyg" med sen man passerat nybörjarstadiet.
    Och skall man man med nån behållning flyga utomhus så är det nog kärror i storrlek/vikt som Multiplex Parkmaster som man skall satsa på - för det blåser för det mesta lite i alla fall. Och det säger jag av egen erfarenhet för jag har flugit diverse olika EPP-profilmodeller både inomhus och utomhus under många år - allt sedan "ursprunget" Blade kom på marknaden för många år sedan.
    Hälsningar
    Roger
    Senast redigerat av McRegor den 2012-06-27 klockan 12:03.

  9. #9

    Standard

    Tack för alla svar!

    Jag har febrilt letat på begagnadmarknaden efter ett färdigt kit eller prisvärd radio. Nu har jag dock börjat fundera på att köpa ett RTF-kit från kina. Jag känner inte heller att det behöver vara ett 3D-plan utan något i stil med detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ht_Radio_.html
    Har fångat mitt intresse. Jag vet att radion är så basic och plastig den kan bli men för 1000lappen känns det värt att prova på. Dock har jag några funderingar:
    Hur fungerar mottagaren & radion på dessa billiga kit? Kan jag byta ut radion till en dyrare variant utan att behöva byta all elektronik & mottagare i planet?
    Om jag mot förmodan skulle vara nöjd med radion kan jag använda den på flera flygplan?
    Vad är er erfarenhet av dessa billiga kit?

  10. #10


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Bixler (kopia av Multiplex Easy Star) är nog en bättre början än en 3D-kärra.
    Troligen tjänar du inget på att beställa den från Hongkong jämfört med att handla den inom Sverige (eller övriga EU) eftersom frakten är rätt hög från Hongkong och du med stor sannolikhet får betala moms och expeditionsavgift i "tullen".
    Servon och drivlinan brukar kunna användas även till andra radioanläggningar men det är också det enda eftersom mottagare och sändare inom 2,4 GHz måste vara av samma märke (lite förenklat men i stort sett är det så).
    Som så ofta så får man ofta vad man betalar för. Originalet från Multiplex är generellt bättre men kopiorna kan ändå vara OK som förstakärra. Kolla bl a att roderhorn och annat fastlimmat verkligen sitter fast - innan du flyger första gången.
    Visst kan du använda radion till andra kärror men jag gissar att du vill ha bättre grejor om du fastnar i hobbyn.
    Hälsningar
    Roger

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej igen,
    Fick idag ett utskick från Conrad där det bl a fanns en kärra liknande Bixler för 1299 kr (fraktfritt) - http://www.conrad.se/?websale7=conra...ampaign=V26son
    Köp dock INTE deras paket med ett NiMh-batteri för här är det LiPo som gäller och det följer med ett 3S1500 enligt specen.
    Huruvida det följer med nån laddare framgår tyvärr inte.
    Tror även att bl a HAB har ett liknande paket.
    //Roger

  12. #12
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
    Tack för alla svar!

    Jag har febrilt letat på begagnadmarknaden efter ett färdigt kit eller prisvärd radio. Nu har jag dock börjat fundera på att köpa ett RTF-kit från kina. Jag känner inte heller att det behöver vara ett 3D-plan utan något i stil med detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ht_Radio_.html
    Har fångat mitt intresse. Jag vet att radion är så basic och plastig den kan bli men för 1000lappen känns det värt att prova på. Dock har jag några funderingar:
    Hur fungerar mottagaren & radion på dessa billiga kit? Kan jag byta ut radion till en dyrare variant utan att behöva byta all elektronik & mottagare i planet?
    Om jag mot förmodan skulle vara nöjd med radion kan jag använda den på flera flygplan?
    Vad är er erfarenhet av dessa billiga kit?
    Har själv en Bixler och den flyger riktigt bra.
    Köpte dock ARF inte RTF eftersom jag redan hade en annan sändare.
    Du kan uppgradera till annan sändare/mottagare senare om du vill, vet inte hur den som följer med är men räkna med basic.
    Om den fungerar bra kan du naturligtvis använda den i andra plan också. Om du vill använda den till två olika plan köper du bara en till mottagare.

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Det kan låta enkelt men tyvärr är det inte jämt så lätt att köpa en mottagare ytterligare till enkla RC-anläggningar som följer med RTF-satser. Du måste ju ha precis samma fabrikat och kanske också modell av mottagaren för att det skall fungera. Dessutom har dessa sändare väldigt sällan modellminnen vilket gör det lite jobbigare att använda sändaren till flera modeller. Visst går det men som sagt - det är besvärligare jämfört med när man kan lagra olika inställningar i modellminnen. Se det som att du använder den anläggningen till just den modell den levererats med eller till en annan modell men inte flera modeller samtidigt.
    //Roger

  14. #14
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av EnJoker Visa inlägg
    ......något i stil med detta: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ht_Radio_.html

    Kan jag byta ut radion till en dyrare variant utan att behöva byta all elektronik & mottagare i planet?
    Noterar att du länkat till ett plan med medföljande "Mode 1"-radio. Undvik!
    Om du köper den modellen ska du ha en med "Mode 2", dvs gasen på vänster spak.
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=16542
    Så flyger "alla" i de flesta länder. http://www.spektrumrc.com/Articles/A...ArticleID=2105

    Om du byter till en dyrare/bättre radio kan du låta allt sitta kvar utom mottagaren.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av McRegor Visa inlägg
    ....Köp dock INTE deras paket med ett NiMh-batteri för här är det LiPo som gäller och det följer med ett 3S1500 enligt specen.
    Roger, tror du inte att de NiMh som rekommenderas i länken är till radion?
    Dyra, oavsett, finns ju mkt bättre billigare isf på hemmaplan...
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej Jocke,
    Kan så vara !
    Men man är ju inte överraskad av konstiga rekommendationer från företag som inte har RC-flyg som huvudsysselsättning så det var därför jag reagerade. Men du kan mycket väl ha rätt.
    Hälsningar
    Roger

  17. #17

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Bra att ni ger bra nybörjartips, fast trådens namn stämmer inte riktigt med innehållet nu. Har själv tänkt prova 3D efter flygningar med Cessna 182 BL och Kinetic 800 (älskar motorstyrkan!) så jag börjat leta efter ett lättfluget 3d plan och behöver tips men får inget vettigt info här. Ska jag skapa ny tråd för detta eller?
    Wintertired? Go snowscoot!

  18. #18

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Smile

    Det behöver du int. Köp en RC-factory 800 mm modell och börja flyga! Jag har lärt mig otroligt mycket på den Edge som jag hadde men nu har sålt vidare. Det är otroligt hållbara plan som flyger väldigt bra för att vara Epp.


    Frid!

    /Richard
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	2012-04-22_14-22-24_972.jpg 
Visningar:	73 
Storlek:	193,5 KB 
Id:	30371  

  19. #19

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Tack, Richard!
    Jag har dock några krav på planet, vill gärna använda mitt HK6DF radio som saknar expos så undrar om det räcker med clevis-mek istället? Flygstilen bör inte vara bara 3D, utan helst 3d-aerobatics hybrid. Sedan bör det köras på 3S, 850-1000mah nano-tech ackar (minst 25C), använder gärna samma ackar i alla mina plan 0,8-1,2m i vingar och gärna ARF. Priset spelar också roll. Något bra från HK kanske?
    Senast redigerat av Dima den 2012-07-08 klockan 19:00.
    Wintertired? Go snowscoot!

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    410
    Blogginlägg
    1
    Klubb
    Rille has left the building.

    Standard

    Att flyga ett plan som är inställt för 3D med över 45 graders utslag på roderytorna är bra svårt utan Expo, tyvärr. Det blir väldigt känsligt.
    Till 3S 850-1000 mah passar RC-Factorys 1 meters utmärkt. RS 352, Flash & Yak 55. Dock har jag tyvärr ingen egen erfarenhet att dela med mig av på dessa.

Liknande ämnen

  1. Till alla nybörjare inom multirotor
    Av berthrsd i forum Allmänt
    Svar: 240
    Senaste inlägg: 2014-10-09, 19:11
  2. Svar: 34
    Senaste inlägg: 2013-07-19, 18:28
  3. Sändare till nybörjare
    Av Cok i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 20:09
  4. Airbrushskola - Av nybörjare FÖR nybörjare
    Av Smajly i forum Allmänt och Tips
    Svar: 57
    Senaste inlägg: 2009-11-08, 12:41
  5. Cub ritningar (till nybörjare)
    Av CAD:ar'n i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 14:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •