Reklam

 
Resultat 1 till 4 av 4

Ämne: Hur kalibrera sej kk kortet

  1. #1

    Standard Hur kalibrerar sej kk kortet?

    Fråga:

    Är det någon som har koll på hur kk kortet kalibrerar sej? När trikoptern får vila en stund på marken i mellan flygningarna så känns det ibland som om den liksom har hittat ett nytt neutralläge typ den vill driva iväg framåt medans den i förrra flygningen tenderade att backa, nyfiken?

    Mvh Daniel
    Senast redigerat av backyardflyer den 2012-06-24 klockan 18:47.

  2. #2

    Standard

    Flera faktorer som kan påverka:
    Vibrationer/ hur själva kortet sitter i chassit.
    Servot bak, billiga med sämre upplösning kan drifta lite neutralläget, märks snabbt om man har agressivare mjukvara inlagd. Det påverkar ju både lyft bak och rotationen.
    Samma om övriga komponenter, billigare ESC och tex. läge upplösning ger också drift, samma om man har lågprisradio etc.

    Själv fick jag häromdagen ihop en tri och den är gôrstabil om jag inte spakar den Fast hade lite problem med kalibreringen av reglagena då KKkortet bootade i sin takt och reglagena i sin egen (lite skillnad i tid mellan reglagen oxkså). Slutade med en omständig kalibrering som jag la i nån annan tråd, klipp-o-klistrat:

    Here we go again... Ang. det där med lazymotor.

    Kvadden överlevde typ tio ggr ute innan marken hoppade upp och bet sönder träramen. Efter att ha kvaddat kvadden så blev det en tri med KK, och då kortet och reglagen tog lite olika tid att boota, så kalibrerade jag lite omständigt:

    1) Reglagen förprogrammerade enligt ESC-manualen.
    2 5V via brytare till KK-kortet på någon ledig ingång.
    3) Varje BEC urkopplad. Kortet förinställt för kalibrering.
    4) Kopplade in motor 1.
    5) På med radion. Full gas.
    6) Slog på strömmen till kortet och väntade tills den blinkade till så den bootat.
    7) I med ack till inkopplade reglaget, väntade på kalibreringspipen och nollgas och bekräftelsepip.
    8) Drog ur acket och slog av strömmen till kortet. Och repeterade för övriga motorer.
    9) Sedan i med BEC i ett av reglagen och kopplade in allt.

    Dags och sätta ihop ny kvaddram igen bara

    Och Trin funkade, maiden/test i vardagsrummet typ:

    http://www.youtube.com/watch?v=scLCTrKDgEM

    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av backyardflyer Visa inlägg
    Fråga:

    Är det någon som har koll på hur kk kortet kalibrerar sej? När trikoptern får vila en stund på marken i mellan flygningarna så känns det ibland som om den liksom har hittat ett nytt neutralläge typ den vill driva iväg framåt medans den i förrra flygningen tenderade att backa, nyfiken?

    Mvh Daniel
    Glömde en grej - när du startat motorerna, men inte så det lyfter, så rör spakarna lite så brukar den "kalibrera" sej så den inte sticker iväg snett iallafall.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  4. #4

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Precis när trottle lämnar 0 så kalibrerar dom sig precis som han skrev , inte brukar utan alltid annars är det något fel.

Liknande ämnen

  1. Laddning av batteriet på Mk gps kortet ?
    Av Putteman i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 21:28
  2. Kalibrera ESC korrekt
    Av Linuus i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-07-28, 19:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •