Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hur grejar man Buddybox (lärare/elevkoppling) med Turnigy 9x?

  1. #1

    Standard Hur grejar man Buddybox (lärare/elevkoppling) med Turnigy 9x?

    Tjenare fränder

    Jag har sökt som hastigast men inte hittat något som får det att funka och nu har jag inte tid att söka längre så därför frågar jag er och hoppas på att all samlad kunskap här på forumet kan komma till undsättning

    Jag har som sagt en Turnigy 9x som har tjänat mig fenomenalt bra hittills men det är ju lite lurigt med menyerna om man är nybörjare då det är så mycket terminologi som jag inte fått koll på än. Nu är det så att jag har en polare som jag verkar ha dragit med ner i flygträsket för han tjatar om att skaffa eget plan och har fått låna min simulator för att lära sig grunderna. Nu börjar det bli dags för att flyga skarpt och eftersom jag redan har en annan billig HK-sändare med traineruttag och kabel som passar mellan den och turnigyn vore det ju skitbra om det gick att buddyboxa så att jag skulle kunna kliva in och reda upp situationen om han skulle tappa kontrollen utan att behöva slita radion ur händerna på honom. Hur ställer jag in det så att det funkar i menyerna? Tänk på att jag fortfarande är nybörjare så håll gärna terminologin på en mänsklig nivå

  2. #2
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Vet ej hur du kopplar ihop dem men det finns ju en annan enklare lösning Buddy Box klarar olika system utan några ändringar i sändarna, krävs 2 mottagare i planet och du bestämmer vem som styr planet.

  3. #3

    Standard

    Kan vara ett alternativ om jag inte får det att funka så tack så mycket. Men i första hand försöker jag hellre buddyboxa på vanligt sätt då jag i teorin redan har det som krävs, det enda som saknas är lite sändarprogrammering
    Senast redigerat av Nephre den 2012-06-25 klockan 13:09. Anledning: Stavning

  4. #4
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Absolut enklast är ju FrSky's system:
    Eleven sänder till en mottagare fäst på lärarens sändare. En sladd från den mottagaren går in i Lärarens Elev/Läraruttag (PPM-signalen). Lärarens radio är bunden till mottagaren i flygplanet. När läraren håller in "Elev"-knappen styr eleven lärarens radio via elev/läraringången.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  5. #5
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Det systemet använder vi vid skolning i Malmö RadioFlygSällskap, det fungerar klockrent, och det är SÅ skönt att slippa sladden mellan lärare och elev...
    /\/\vh // /\/\r J.

  6. #6
    Nexuss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    758
    Jobb
    Steve Jung är jag och Är Hörselskadade själv (
    Klubb
    Stöd ÖMFK,RCFF och mitt Eget klubben

    Standard

    Trådlös Lärare/Elev med Sändare om ni menar det??

    Mvh Steve
    Excell 60 2 St
    Heim 10 CC skala Hughes 500 E
    Concept SR
    Modeltech Cap 21 2 st
    Wonder 2 St
    skaffa:Ace Ultimate, Edge 540
    Ägare nuvarande Nya:Ultimate !!
    Min modellflyg:Cap 21 (modeltech)

  7. #7

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Jag har till och med integrerat min mottagare (FrSKY V8R7-SP) i min 9X, så jag helt slipper dinglande saker på den. Som elevsändare har jag en HobbyKing 2.4Ghz 6Ch Tx & Rx V2 konverterad med FrSky V8HT DIY-modul. Det går lika bra (eller bättre?) med en 4-kanalare men den var slut just när jag köpte min.


    Har också kvar originalmodulen i 6-kanalaren (extra stömbrytare för att välja modul) för att barnen ska kunna flyga själv med den senare om de vill det, med originalmottagaren till den.
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  8. #8

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    53
    Klubb
    Helsingborgs Modellflygklubb

    Standard

    Jag har kopplat ihop min Turnigy9X som lärarsändare med sonens Futaba EX6 - funkar kanon, med sladd.
    Om det fortfarande behövs kan jag skriva ihop en liten guide.
    Obs, detta med open9x som programvara, det kan skilja lite mot ER9x eller 9x standard.

  9. #9

    Standard

    Man tackar hjärtligast men jag har fått det att funka nu. Det funkade inte med min extra HK-sändare men när man kopplade ihop med en annan 9x lirade det alldeles utmärkt med varandra

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AM Visa inlägg
    Absolut enklast är ju FrSky's system:
    Eleven sänder till en mottagare fäst på lärarens sändare. En sladd från den mottagaren går in i Lärarens Elev/Läraruttag (PPM-signalen). Lärarens radio är bunden till mottagaren i flygplanet. När läraren håller in "Elev"-knappen styr eleven lärarens radio via elev/läraringången.

    Mvh
    Ove
    Intressant!
    Men hur kalibrerar man centrering, utslag och rörelseriktning mellan sändarna? Och hur väljer man vilka funktioner som eleven ska ha tillgång till?
    /Leif

  11. #11

    Standard

    Det beror på mastern - vilka inställningsmöjligheter har du där? Vi har kört 1) planet intrimmat i båda sändarna för sej och sedan buddyboxat där eleven får full koll 2) Mastern tar bara ppmströmmen från slaven (slaven blir som en joystick till mastern) och sedan sköts mixningen i mastern men dess spakar påverkar inte elevens spakande (förrän man drar/släpper buddyswitchen) Fördelen med 2 har varit att planet bara ställs in i mastern och slaven kan köras på "tomt" modellminne.

    Fast vi har inte använt Tgy9X då...
    http://www.youtube.com/watch?v=NyahEMzAxW4
    (videon blev till innan det fanns klonmottagare och färdiga kablar)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

Liknande ämnen

  1. Turnigy 9X
    Av deriksson i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 152
    Senaste inlägg: 2013-04-16, 22:56
  2. Lärare / elev - sändare
    Av Stig H. i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-06-01, 21:55
  3. Stolt lärare
    Av sundqvistjohan i forum Bilar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-28, 22:39
  4. Lärare
    Av sundqvistjohan i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-06-01, 09:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •