Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: Motorn dör vid dykning

  1. #1

    Standard Motorn dör vid dykning

    hejsan jag har ett plan med en gp 61 motor, problemet är att när jag flugit en stund och bränsle nivån i tanken har sjukit lite och jag dyker så kommer knunken i tanken över bränslet och suger in luft och motorn dör. Hur gör ni för att undvika detta?

    Så här ser tanken ut. Vent går till ljuddämparen, och jag har inget rör på carb slangen-http://www.google.se/imgres?um=1&hl=...9,r:7,s:0,i:92

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Vent-anslutningen ska gå till ljuddämparen (tryckmatning), Carb-slangen ska gå till förgasaren (carburator) och Fuel Dot-anslutningen ska täckas, t.ex. med en slangstump med en plugg i.
    Alternativt kan du ansluta Fuel Dot till ljuddämapren, men då måste Vent "pluggas".

    Klunken från Carb-anslutningen måste kunna rotera fritt i tanken.

    Prova oxå med att ställa bränslenålen så motorn får lite fet blandning från början, den kan magra ut när den blir varm eller bränslenivån sjunker i tanken.
    Retroholic!

  3. #3

    Standard

    Jag har det som du skrev. proplemet är ju att klunken hamnar ovanför bränslet när jag dyker, klunken kan inte falla framåt i tanken utan bara runt, inga problem med att flyga inverterat. Jag har testat med mjukare slang men den faller ändå inta framåt, mvh alexander

  4. #4

    Standard

    då är det för styv slang eller för lätt klunk testa o byt nått av det o vänd tanken runt så du ser det rör sig som det skall

  5. #5

    Standard

    tack för svaret ska testa detta, men det är meningen att klunken ska kunna falla framåt i tanken väll?

  6. #6

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    Hej Alex,
    Så länge du flyger framåt (och inte hovrar med nosen ner) så kommer det alltid att finnas bränsle i den bakre delen av tanken. Det finns ingen klunk i små tankar som klarar av eller en behöver nå den främre delen av tanken.
    Om din motor stannar där du dyker så är det av någon annan anledning, typ hål på klunkslangen vid genomföringen.

    Mvh,
    Niklas

  7. #7

    Standard

    jag testade att ta bort tanken och fylla den till hälfen. Blåste sedan i slangen som ska sitta på ljuddämparen och det kom bränsle i slangen till förgasaren. Men så fort jag vände tanken nedåt så kom det bara luft. Har bytt alla slangar så några hål är det inte, och testat motorn för sig i alla vinklar och den har funkat fint.

  8. #8

    Nyroths avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    715
    Jobb
    Modellflyg nostalgiker

    Standard

    En liten video som ganska tydligt visar att motorer går trots att klunkslangen stundvis befinner sig utan räckhåll för bränslet.
    http://<a href="http://www.youtube.c...re=related</a>

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Nyroth Visa inlägg
    En liten video som ganska tydligt visar att motorer går trots att klunkslangen stundvis befinner sig utan räckhåll för bränslet.
    http://<a href="http://www.youtube.c...re=related</a>
    Det blev fel på din länk, ska vara
    fredrik

  10. #10

    Standard

    Tack så mycket för att du länkade videon, mycket intressant att se hur det funkade i luften mvh alex

  11. #11

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Kan det vara så att du har för kort slang från tanken till förgasaren? Soppan kanske "tar slut" i slangen när du gör manövrar?


    Kan det vara en idé att ansluta en längre slang för att ha en del soppa i slangen "i reserv"??


    Bara en tank...e!
    Retroholic!

  12. #12

    Standard

    testade faktiskt att byta till en längre slang då den gamla var väldigt kort, nu så stannade inte motorn under dykningar. tack för tanken. Under sista flygningen så kom det ett skramlande ljud från motorn, när jag testade den på backen såg jag att aluminium biten man drar propellern mot åkte in och ut ( är ett glapp på nån millimeter) samt att hela motorn vibrerade nått fruktansvärt på vissa varvtal. Märkte också att det var ett litet glapp i sidled på vevaxeln. Motorn är en thunder tiger gp 61 (glidlager) som inte alls är körd mycket, max 15 timmar. Är det vanligt att dessa motorer slits ut fort? Nu blir det till att köpa en ny motor, vad kan ni rekomendera för nån likvärdig motor. planet den sitter i är en kyosho super stearman. mvh alex

  13. #13

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Usch! Det låter inte alls bra...
    15 timmar ska normalt inte vara några problem, inte ens på en glidlagrad "enkel" motor som TT är.
    Lossa bakstycket, ta bort förgasaren, lyft av topplocket och dra ur cylinderfodret, så får du nog även bort kolv och vevaxel.
    Det ska inte vara så mycket glapp i sidled på vevaxeln/propelleraxeln att man kan känna det, däremot kan det finnas en aning glapp i längsled. Det är helt naturligt.

    Byta lager? Inte lätt på en glidlagrad motor, lagren är troligen presspassade.

    Annan motor i samma storlek? Tja, det finns en uppsjö av motorer. 2-takt? 4-takt? Det beror helt och hållet på prisklass och prestanda. Surfa runt bland handlarnas hemsidor, du hittar säkert något som passar...
    Ingen motor är direkt "dålig" idag!
    Retroholic!

  14. #14

    Standard

    ja det är som du säger presspassade glidlager så man måste byta hela vevhuset för att fixa den. hittade en begagnad fast oanvänd tt pro 46 motor, den är på 1,43 hp , 61 an är på 2, tror ni denna klarar av att dra modellen?

  15. #15
    Debattglad entusiast
    AMs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    3 505
    Jobb
    Engagerad pensionär
    Klubb
    Ripa MFK

    Standard

    Sätt en liten "Feeder"-tank i serie mellan huvudtanken och förgasaren. Det räcker med en liten typ 55 ml tank med klunk (eller en rund tank med "pick-up"-röret placerat i mitten av tanken. När du tankar planet ska den lilla tanken fyllas först - sedan huvudtanken - då töms de i omvänd ordning också.

    Mvh
    Ove
    Ove (AM) Nielsen

  16. #16

    Standard

    Bränsle problemet löst.

  17. #17
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Och nya motorn? Jag har en OS .55 AX och en ASP .61 och förutom att nålarna på ASP var felställda från fabrik fungerar den lika bra som OS, i alla fall när jag bytte till OS-stift. ASP .61 känns lite vassare och varvar någon liten aning mer. Vet ej hur driftsäkra de är, jag har bara flugit cirka 20 timmar var. OS är snyggare.
    fredrik

  18. #18

    Standard

    den gamla motorn var ju en tt61, denna väger 690g. Modellen flög mycket bra med den motorn, inte alls framtung i luften.
    Har kollat på asp fs91 och asp fs61 motorerna, men vet inte vilken jag ska välja, tror ni det kan funka med 91an? Borde ju inte vara några problem då den bara väger 640g och är ungefär lika stor som tt61an. mvh

  19. #19
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Propellern får plats? ASP91 vill ha cirka 13x8-14x8.
    fredrik

  20. #20

    Standard

    ja plats får den men blir inte så mycket kvar till backen, så tror nog jag väljer fs61. Det hade nog varit bättre med en 70 men av nån anledning kostar den mer än 91an.

Liknande ämnen

  1. Vad varvar motorn?
    Av AM i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 21:54
  2. motorn stannar
    Av fattaren i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 16:15
  3. vad fattas på motorn?
    Av fesoj_92 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 06:35
  4. Motorn går ner i varv
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 15:34
  5. Motorn går ej ett rubba
    Av marwii i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •