Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 34 av 34

Ämne: Motorn dör vid dykning

  1. #21
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    ASP .70 heter ASP FS .70 och är en fyrtaktare med trevligt ljud. Fyrtaktare är dyrare.

    -edit såg att du skrev FS överallt. FS betyder fyrtakt på ASPspråk och har andra proppar än det jag kollade på, och alla mellan 65 och 91 väger 630-640 gram. på
    http://www.justengines.co.uk/acatalo..._4_Stroke.html är de prissatta med största har högsta pris.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  2. #22

    Standard

    Att fs betyder fyrtakt vet jag. Har kollat på den sidan och där så är priserna som du säger. men på HAB electronic där jag tänkt köpa den så kostar 70 motorn mer än 91an. Blir väll till at köpa 61an och slänga dit lite bly där framm då denna väger nästan 250g mindre än den gamla tt61

  3. #23

    Standard

    Det blev en asp fs70 motor från justengines. Har innan kört på merlin lube bränsle med 18% olja och 10% nitro. Funkar detta även till fyrtaktare?

  4. #24
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag kör 15% aerosynt och 5% nitro till allt för att slippa ställa om nålarna. Jag är säker på att din blandning fungerar. Eventuellt ska du lägga till en packningen mellan cylinder och topp. Jag tror det följer med två i paketet, varav en redan installerad.
    fredrik

  5. #25

    Standard

    Gör man detta för att minska kompressionen ?

  6. #26
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av alexander94 Visa inlägg
    Gör man detta för att minska kompressionen ?
    Jajamensan, med mycket nitro blir extra packning. Men det är för amerikanska förhållande, de kör ofta med 15% nitro och du ska köra med 10%, så det kanske inte behövs.

    mvh. //Fredrik
    fredrik

  7. #27

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Jag funderar lite på varför din glidlagrade motor blev utsliten i förtid.
    Kan det vara så att du inte balanserat propellern tillräckligt noggrannt så vibrationer gjorde att den blev glapp i förtid?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-07-02 klockan 22:17.

  8. #28

    Standard

    Faktiskt så hade jag inte balanserat propellern alls. det konstiga var att missljuden kom direkt efter att planet tippade över i landningen och bröt av propellern, träpropeller och avstängd motor.

  9. #29

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Du kanske krökte propelleraxeln lite så den blev vind.

    /Bo

  10. #30

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du behöver inte stoppa i någon topplockspackning om du bara kör med 0-20% nitro!
    Spelet i vevaxeln kommer antagligen av att du kört för snålt eller har kört med för lite olja i soppan...eller att det är smutsigt där du flyger.
    Alla glidlagrade motorer har axialspel (fram och tillbaka) på någon millimeter!
    Visst är det bra att balansera propellrarna men endast lite obalans brukar inte slita ut ett glidlager så fort.

    14x6 RAM , Graupner (Sonic eller Cam-prop) liksom APC är bra som allround snurra till en 15cc motor. Undvik Master A!

    Att motorn lägger av i dykning låter konstigt! Slangen ska inte vika sig framåt!!! Vanligtvis räcker soppan i slangen flera sekunder vid en dykning och längre tid kan du inte dyka på fullgas innan planet träffar marken...
    Antagligen har du ställt huvudnålen för snålt!
    Tänk på att alltid ställa huvudnålen med nosen på planet riktat rakt upp inför varje flygning! -Och alltid ställa nålen lite rikt.
    Viktigt är att du monterat tanken enligt: "tank monterings regeln"! -För det har du väl gjort!?
    Senast redigerat av jaka den 2012-07-14 klockan 20:27.

  11. #31

    Standard

    Hejsan idag så körde jag in min nya asp fs.80 i bänk enligt instruktionerna som förljde med motorn från justengines. Varierade körningen mellan väldigt rikt med bränsle för att sedan skruva in nålen så motorn varvar mer. Är det normalt behöva ha nålen inskruvad så att den är ca ett halvt varv ut från botten? tycker heller inte det är särskilt mycket komp i motorn, normalt för fyrtaktare?

  12. #32
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Det tar cirka 1 1/2 timme att köra in en ringad fyrtaktare. Under den tiden ska den gå rikt så det ryker. Den har rätt så effektiv tryckmatning så det är normalt med kring 1 varv ut på huvudnålen, men det beror rätt mycket på hur lågfartsnålen står. Kompet stiger i en ringad motor när den blir varm.
    fredrik

  13. #33

    Standard

    Hej igen nu har jag varit ute och flugit planet för första gången med nya motorn. Innan jag lyfte och i bänk så gick motorn som bäst och fick samtidigt rikligt med olja när huvudnålen var utsruvad ca ett halvt varv från botten. Men efter första flygningen så vägrade motorn att gå på denna inställning så länge inte glödarn var påkopplad. Gick varken att varva motorn eller att få den att gå på tomgång. För att få den att gå så var jag tvungen att ha nålen ca ett kvarts varv från botten. är det normalt att man måste minska bränsleblandningen allt eftersom motorn blir mer och mer inkörd? Kan tillägga att den var mycket mer känslig på inställningarna nu. MVH Alexander
    Senast redigerat av alexander94 den 2012-07-21 klockan 16:56.

  14. #34

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Bry dig inte om hur många varv nålarna är ut/inskruvade. Det du ska tänka på är att motorn ska gå bra.
    Beroende hur nålsätet är utformat och hur fina nålens gängor är så kan det variera hur nålen står.-Men som sagt. Bry dig inte om det.

    Sen är det viktigt att du kör på mellan 5%-15%nitro så du vet att motorn mår bra. Och den mår bra när den får lagom med olja/soppa. Personligen kör jag med 5% nitro och 15% Motul syntetolja i alla mina motorer, tvåtakt såväl som fyrtakt ,och det är en soppablandning som alla motorer gillar (utom små COX motorer som fodrar ricinolja).
    En motor som blir mer och mer inkörd blir i princip lättare att ställa in, fast alla moderna R/C motorer behöver i ptrincip ingen inkörning alls utan man ska bara tänka på att ställa huvudnålen lite rikt de 5-10 första flygningarna och inställningarna är lätta att göra även när motorerna är helt nya.

    Ju mer nitro (upp till 15%) ju lättare är det att ställa in nålarna, ju bredare blir spektrumet för "bra motorgång", det är därför man använder nitro! Inte för effektens skull.

Liknande ämnen

  1. Vad varvar motorn?
    Av AM i forum Båtar
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-10-11, 21:54
  2. motorn stannar
    Av fattaren i forum Elektronik
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-08-15, 16:15
  3. vad fattas på motorn?
    Av fesoj_92 i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-08-14, 06:35
  4. Motorn går ner i varv
    Av loop i forum Bensinmodeller
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2009-06-26, 15:34
  5. Motorn går ej ett rubba
    Av marwii i forum Metanolmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-06-10, 17:30

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •