Reklam

Resultat 1 till 9 av 9

mne: Nybrjare behver hjlp att vlja grejor

Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    1
    Jobb
    Ingenjr
    Klubb
    Klubbls

Standard Nybrjare behver hjlp att vlja grejor

Tjena!

Jag har aldrig flygit ett rc flyg och tror inte ens att jag har sett nn annan gra det heller.
    Nu har jag ftt en fixide att jag skulle kpe en lite "krra" testa.

Jag tror att min "lggning" r att skaffa ett fraktflygplan eller ntt liknande 2-4motorigt plan. Grna fr det g s lngsamt som mjligt och grna vara lite mindre storlek. Om nu detta ens finns?

Jag hade tnkt mig att va lite starter och landningar hemma p grden. Har bara 2 grannar och ganska stort och ppet runt huset. Har ven en egen tennisbana i anslutning till uppfarten s jag har nog en 30-40 meter privat landningsbana

Vill grna ha nn radio vriga grejor som inte r vrsta sortens skrp. Men inte heller allt fr dyrt avancerat eftersom jag inte vet hur intresserad jag r.

Tips p nn bra hemsida med stort utbud?
    Vad ska man satsa p som amatr?
    Var fr man mest bang/buck?

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 853
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    Sk i forumet p nybrjar eller liknande s hittar du mngder av trdar eftersom vi svarar p sdana frgor flera gnger i veckan emellant. Sen du lst p dig lite s vet du nog lite bttre vad som behver "utredas" lite mera. Men rent allmnt - glm 2-4-motoriga skalaliknande fraktkrror som nybrjarplan. Det r en tillrckligt stor utmaning ven men enklare krror nr man r helt "grn". Och 30--40 m kommer att knna rtt trngt i brjan ven det...
    Hlsningar
    Roger

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Som andra eller tredjeplan fungerar flermotorigt. Jag freslr att du spanar p eldrivet, d motorbortfall p flermotorigt r lmskt, och elmotorn har bttre driftskerhet n metanolmotorn. Dessutom kan du bygga mindre om du bygger med el. 30-40 meter r litet, sjlv har jag en trdgrd p 25x40 meter men jag flyger aldrig i den, d det r fr svrt, den r fr liten.

Mest bang for the bux fr man i Kina, t.ex. hobbyking, rctimer, lowpricerc och himodel, men som nybrjare rekommenderar jag en svensk handlare i stllet d du inte kan avgra bra saker frn skrp, och inte heller avgra om du satt ihop grejorna fel eller rtt med kinastuket. Grejorna frn Kina r byggda av folk som aldrig provat att flyga, och konstruerade av folk som inte fljer upp hur produktionen gr till.

Jag vet inte var du bor men det finns en drs svenska handlare som har mer eller mindre komplett utbud av nybrjarsaker. Jag handlar i Sverige p autopartner, sknehobby, aircpro, rcflight, airmedia och mft.

Jag vet att autopartner och sknehobby har bra nybrjarpaket. Ring och prata med Jan (Sknehobby) eller Pelle (Autoparner).
    mvh //Fredrik
    fredrik

Standard

Klarar du dej med eldrivet och utan skalalook s r MPX TwinStar nrmast nybrjarkrra man kommer med tvmotorigt. Viss flygvana behvs nog med skevroder och s, men den flyger snllt som en buss om man hller sej till enkla saker. Gr markstarta om man vljer lite hgre varv p motorerna = mindre proppar (7" tror jag klarar sej) men den gr ven ltt handkasta (hmm, det dr om flygvana d...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Brjar med att sga att det r synd att det inte finns en vettig "nybrjar guide" till et tlyckat rc-flyg.

Vad som jag skulle rekommendera r att ska upp nrmsta modellflyg klubb dr du kommer f mycket hjlp.
    Sen som frsta plan rekommenderar jag ett hgvingat utan skevroder(kan byggas om senare), grna med pusher prop men framfrallt ett som r s "ofrstrbart" som bara mjligt.
    Ens frsta plan ska tla att kraschas fr det kommer man alltid gra i brjan(och ven fortsttningsvis).

Sjlv brjade jag med en Art-Tech Wingdragon och den tog mig in i rc-flygkariren p ett mycket bra stt, och den kan kraschas 30-40ggr och fortfarande kunna flygas med(tro mig).
    Nu r inte denna modell aktuell n lngre d den har borstad motor och NiMh batteri vilket bara r glmma(ven fast det fungerar).

Jag brukar alltid vara snabb p att rekommendera Multiplex Easystar som nybrjarplan d den r riktigt bra p mnga stt(hgvingad=stabil, pusher prop=sllan propellerbyte, kraschtlig=mnga missden innan den ej g att laga).

Nu har du ju inte s mycket utrymme att flyga p om du tnkt anvnda en tennisbana, jag klarar att landa p 40m men som nybrjare blir det nstan omjligt.

Ska dra en kik runt ngra webbutiker och se vad de finns fr utbud av nybrjar krror.

terkommer.

ps. Man ska aldrig vara rdd fr att frga
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Brjar med att sga att det r synd att det inte finns en vettig "nybrjar guide" till et tlyckat rc-flyg.

---

ps. Man ska aldrig vara rdd fr att frga

http://www.svensktmodellflyg.se/beginner.asp

Lite grunder, ven om delvis gammal (tex det om radio och inget om elflyg...)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlgg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslv MFK

Standard

Lite mer grunder med inriktning p elflyg frn forummedlemmen Roger
    http://www.mcregor.se/Grundkursen.htm
    fredrik

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Det hr kan nog uppfylla de flesta av dina nskningar: Firebird Stratos
    - nybrjarmodell
    - tvmotorigt
    - mindre storlek
    - inte allfr dyrt (och troligen inte skrpgrejor)

Om du tycker det r kul s kan du senare kpa en mer avancerad modell och en 6-7-8 kanalsradio nt snt.

http://www.mft.nu/?ProdID=352005
    (verkar dock inte finnas i lager dr)

http://www.horizonhobby.com/products...os-rtf-HBZ7700

http://www.youtube.com/watch?v=P-megJGK4cE

Del 1:
    http://www.youtube.com/watch?v=w4lkqYtQ5cw

Del 2:
    http://www.youtube.com/watch?v=wetUfIES--8

Del 3:
    http://www.youtube.com/watch?v=5DtIPLoaGiQ

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-06-30 klockan 13:24.

Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1 583
    Jobb
    Datornrd p heltid
    Klubb
    Mlndals ModellFlyg

Standard

Citat Ursprungligen postat av Skrotiz Visa inlgg
    Sjlv brjade jag med en Art-Tech Wingdragon och den tog mig in i rc-flygkariren p ett mycket bra stt, och den kan kraschas 30-40ggr och fortfarande kunna flygas med(tro mig).
    Fick chansen att prova den i rtt blsiga frhllanden (en kompis skaffade den nyligen) och var mycket imponerad av hur lttflugen den var, samt att det till och med gick att loopa om man tog i lite. Snll och frltande, kp till ett krash-kitt s r du mentalt skrad fr frsta flygningarna.

Sjlv gick jag p HobbyKing Bixler och flg i 30 sekunder innan jag fick klttra i trd

Strre flygplan flyger generellt bttre om det r lite bris eller mer, mindre flygplan tr ofta mer stryk. HobbyKing Bixler eller SkySurfer som den heter i andra butiker r vldigt krashtligt. Jag har krt ner den hrt ett par gnger och lst det med lite tape.

Vidare som jag tycker r helkul med Bixlern r att den r bra i grundutfrande men finns massor med utrymme fr modifikationer och expriment vilket gr att man lr sig mer om flygplan och dess egenskaper p vgen.

n s lnge har jag 8 flygdagar i luften med bixler, och ca 20-40 minuter per dag och flyger redan inverterat kontrollerat och gr en del skumma saker. Skitkul!

Liknande mnen

1. Behver hjlp att vlja kamera fr filmning.
    Av Wighman i forum Allmnt och Tips
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2013-06-11, 06:41
  2. Nybrjare p Quad som behver lite hjlp
    Av Pelleflygare i forum Quad
    Svar: 7
    Senaste inlgg: 2013-05-02, 21:07
  3. En nybrjare p tricopter som behver hjlp
    Av zerok i forum Tricopter
    Svar: 17
    Senaste inlgg: 2012-09-10, 19:34
  4. Nybrjare behver lite hjlp.