Reklam

 
Resultat 1 till 15 av 15

Ämne: Dynam Catalina

  1. #1

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard Dynam Catalina

    Har en nyinköpt Dynam Catalina, RTF. I byggbeskrivningen står det två uppgifter på tyngdpunkt, i texten står det att det ska vara 80 - 85 mm från vingensframkant o på figurerna , där tyngpunkten är inritad, står det skrivet 60 - 65 mm, (från vingens framkant). Vad är rätt, nån som har erfarenhet av denna?

    /Lars

  2. #2
    Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    5 946
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap

    Standard

    25 % av koran från framkant räknat på en rak vinge brukar vara normalt tyngdpunktsläge.
    Retroholic!

  3. #3

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Ja, det är ju en rak vinge, så jag får väl köra på det, 25 % framifrån.
    Tack.
    /Lars

  4. #4
    henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlägg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lekman Visa inlägg
    Ja, det är ju en rak vinge, så jag får väl köra på det, 25 % framifrån.
    Tack.
    /Lars
    http://www.rcgroups.com/forums/searc...33417&query=cg

    "I originally set my cg at 65 and I couldn't get any lift on water or grass. When I put it at 83 I had no problem. I had to cut out the first crossmember to allow it to go back far enough."


    hepp
    Vasamodel special -Det händer i Ljungby såklart!

  5. #5

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    25 % av vingen, framifrån, blir ca 60 mm. Det slutar väl med att jag provar med det, för att flytta bakåt alltmer till 80 mm om det behövs, Framtung är väl inte lika allvarligt, men, å andra sidan, inte komma upp ur vattnet låter ju inge kul.

    /Lars

  6. #6

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Har varit ute lite med Catalinan, o det har väl gått hyfsat bra. Stallade en gång så att den föll rakt ned i vattnet med nosen från ca fyra meter, men inget gick sönder. Bara lite blöta ackar.
    Jag är tillbaka till detta med tyngdpunkt. Jag har testat med ca 70 mm från vingens framkant, men tycker att den går som om den var framtung. Måste ha mycket motor för att stiga bra, och faller fort vid inflygningar. Tappar lätt höjden. Jag tänker prova med att gå ytterligare bakåt med TP.
    Är det nåt speciellt i beteendet jag ska vara uppmärksam på om/när den blir baktung, eller är det allmänt instabilitet. Har flugit andra plan med gränsande till baktunghet o det upplevde jag som allmänt nervöst beteende. Vindstilla är väl att föredra vid sånt experiment?

    /Lars

  7. #7
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Vindstilla är att föredra, prova att flyga med låg gas och ge höjdroder, går den i spinn så vet du att den hög med kaffeved du tittar på var baktung. Eller så gjorde du experimentent på lite höjd. Lägger sig planet i stabilt hovringsläge är det också baktungt. Men som du säger allmänt nervöst betende, speciellt nära stallfart.
    fredrik

  8. #8
    Fredrik_Ws avatar
    Reg.datum
    Apr 2012
    Inlägg
    243
    Jobb
    Ja, Stockholm
    Klubb
    MMFK

    Standard

    Jag hade en CUB en gång som lyfte sporrhjulet SIST från marken. Jag borde ha fattat vinken. När den blev kaffeved så förstod jag bättre vad jag borde ha förstått...


    // Fredrik W

  9. #9

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Måste rätta mej. har kollat bättre, o när jag tyckte den var som framtung så låg det på ca 60 mm från framkant. Att flytta 10 mm bakåt o fortfarande vara nära rekommendationen verkar väl rimligt.....
    /Lars

  10. #10

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Annat märke. Radiostyrda Modeller har ett annat märke, inte Dynam. Den är bara något mindre i vingspann, men betydligt lättare. Borde ju vara en bättre att ha?

    /Lars

  11. #11

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Det är väldigt enkelt. Baktunga flygplan blit väldigt känsliga på höjden. Dvs märker du att planet flyger i planflygt på fullgas som en sinuskurva ...uppåt ...och ...neråt ...vilket inte går att hejda då är planet baktungt.

    Vid intrimmning ska man alltid försöka tänka på följande.
    Man ska alltid försöka minimera höjdroderutslaget mekaniskt dvs alltid ställa in med linkaget och inte elektroniskt i sändaren. Att begränsa utslaget elektroniskt i sändaren kan man göra de första flygningarna men väl på marken, när planet är intrimmat, då gör man om intrimmningen mekaniskt.
    Det finns en regel när man trimmar som säger: Man ska alltid sträva efter att ha så korta servoarmar som möjligt och så långa roderarmar som möjligt och ha utslaget i sändaren inställd på 100% eller mer. Detta för att minimera glappet i servots växellåda och minimera glappet i roderytorna. Målet är att kunna trycka hårt (jag menar hårt) utan att roderytan flexar.

    Ett framtungt flygplan dyker ofta lätt när man bankar 90 grader med bara skev och höjd (pylonsväng). -Inte bra!
    Senast redigerat av jaka den 2012-07-15 klockan 16:54.

  12. #12

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    727
    Klubb
    Östersunds modellflyg klubb

    Standard

    Har en Dynam Catalina som jag flugit under våren och sommaren, använder rekomenderade värden på CG och utslag och dessa funkar mycket bra.

    Denna Catalina kan varmt rekomenderas.

    MVH K-Å
    MVH Kjell-Åke Skoog
    Ordförande RCFF 2017/2019

  13. #13

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Vad har du för rekommenderade CG-värden. I instruktionen jag har sår det både 60-65 och 80-85 mm.. Har hittills flugit med 65 - 75 mm, där 75 mm åtminstone inte slutade i katastrof...
    /Lars

  14. #14

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej
    Jag upplever min Dynam Catalina som tung i luften. Jag stoppar visserligen in två 1300 mAh ackar istället för en 2200 mAh. Det blir ca 240 g ist för 180 g. Har experimenterat med något bakflyttad TP, men upplevelsen är densamma. Den lyfter fint från vattenytan, men måste jobbas med för att hålla höjden. Är visserligen inte van vid så många skalmodeller, men upplver att jag skulle vilja lätta Catalinan. Att gå till 180 g ack ist för 240 g borde vara ett första steg?

    /Lars

  15. #15

    Reg.datum
    Oct 2008
    Inlägg
    329
    Jobb
    Materialutvecklare

    Standard

    Hej igen
    Börjar lära mej att svänga. Inser att man inte ska luta den så mycket vid svängarna. nya tekniker att lära sej, oxå att se till att man inte kombinerar alla svängar med så mycket höjdroder som jag normalt gör. Börjar nog hålla med om att det är en välflygande modell, och stark, att det hugger i i en vingponton är inte nån katastrof. Blir bara lite av tvärstopp vid en sån landning.
    /Lars

Liknande ämnen

  1. MJD Catalina -Byggtråd
    Av Jonas C i forum Byggdagboken
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2013-10-18, 23:18
  2. PBY Catalina
    Av K-Å i forum Byggdagboken
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2013-01-27, 21:33
  3. Catalina
    Av haskell i forum Allmänt om flyg
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-02, 19:26
  4. Dynam dc 3
    Av Tobbepostis i forum Elmodeller
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-07-24, 16:37
  5. Catalina sjöflygplan
    Av Anders G i forum Skalamodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-02-11, 09:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •