Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Bellanca 2.3m vilken motor

  1. #1

    Standard Bellanca 2.3m vilken motor

    Hej

    Detta är mitt första bensindrivna plan. Har flugit sedan början av 80-talet.
    Är helst ute efter en boxer, har titta på en 50cc men den kanske blir lite stor.
    Finns det någon på ca: 40cc?

    /Jocke

  2. #2

  3. #3

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    39
    Klubb
    MFK Fenix, Rättvik

    Standard

    Hej,

    jag tror att en 26 cc bensinmotor blir alldeles tillräckligt. Jag flyger en Decathlon med 270 cm spv med en 35 cc motor och den klarar i princip allt utom att hovra.

    Hälsningar
    Claes

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Har bara flugit mindre varianter av den kärran men jag tror som Lancair att du skall hålla dig till en mindre och inte minst lättare motor för kärrans flygegenskaper mår säkert bättre av lägre vingbelastning - om det inte medför TP-problem vill säga.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Standard

    Jocke:
    En DLE-30 skulle nog passa fint.
    Jag har precis monterat en sådan i en Goldwing Sukhoi 26M 68".
    Jag är dock nybörjare på bränsle så jag har lärt mig det jag vet genom div forum.

    Men DLE motorerna ska vara väldigt bra och billiga.

    http://www.dle-engines.com/dleg0031.html

    http://www.autopartner.se/dle-30cc-b...187-c-445.aspx

    http://www.modellhobby.com/product_i...oducts_id=6294

  6. #6

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    En OS GT-33 bensinmotor skulle nog funka bra också.
    http://www.osengines.com/engines/osmg1533.html


    /Bo

  7. #7

    Standard

    Har en OS 120 metanol med pump liggandes.
    Kanske ska prova med den först.

  8. #8

    Reg.datum
    Apr 2009
    Inlägg
    1 376
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Är det den som heter FS-120S SP? Men det där stora pumphuset i metall hängande där bak.
    Den ger ju 2,5 hk vid ca 10000 varv/min så nog borde den räcka till i så fall.
    Eller är det FS-120S III du har? Den ger väl ca 2.1 hk vid 12000 v/min.

    /Bo

  9. #9

    Standard

    Det är en 120s II, kollade igår kväll, den ger 2.1 hk om jag inte missminner mig.

    Det är bara att testa, räcker den inte så får det bli någon bensin.
    OS GT ser ut att vara trevlig, tyvärr som vanligt med OS så är dom ganska dyra, men dom håller hög kvalite.
    Den billigast om man tittar utanför landets gränser var 400$ + frakt och tull.

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    En vanlig 20cc fyrtakts glödstiftare skulle jag själv välja till den kärran, som t.ex OS 1.20 med pump.
    40cc bensinare blir på tok för tunga (om du vill flyga på vingen) och dels för kraftiga.

  11. #11

    Standard

    Jag har en 2m (193cm) Bellanca Super Decathlon. Original satt en OS .90 4-takt i den vilket förmodligen var som hand i handsken. Jag har emellertid satt i en DLE20, och gosse, det finns over power. Faktiskt dumt att övermotorisera den kärran. Inte så kul när man närmar sig fältet vid inflygning, drar ner på låååg tomgång och kärran knappt tappar höjd.

    Något överdrivet, javisst, men det ligger något i det tidigare inlägg säger. När kördes en .40 trainer med .40-motor sist? Trenden pekar på mer och mer kraft för alla ska hänga upp sina plan i propellern...

    Är annars nöjd med min DLE och en 30cc är kanske i värsta laget men funkar säkert kalas. Har ju med vikten att göra också. Lycka till!

    / Larre i Sollentuna
    - Frälsningssoldat, paramotorpilot och modellflygare -

  12. #12

    Standard

    Sedan sist har endast servona i vingarna monterats och idag beställde jag en killswitch.
    Motorn blir en DLE 20 eller DLE 30, det skiljer 0.3kg mellan dom.
    Som larremail skrev så måste planet landa också,så det blir troligen en DLE 20.
    En DLE 20 har ca 5gk dragkraft och planet med två servon väger idag 4.5kg, så en slutvikt på 6-6.5kg tippar jag på.
    Motorn kommer att köpas via ebay i Tyskland, dom kostar 1745:- inkl frakt.

Liknande ämnen

  1. Vilken motor till Ultimate
    Av PowerPer i forum Bensinmodeller
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2012-09-24, 23:52
  2. Vilken motor
    Av PowerPer i forum Metanolmodeller
    Svar: 34
    Senaste inlägg: 2010-12-28, 08:18
  3. Vilken motor i en Jamara Yak-54 186cm
    Av perelo i forum Bensinmodeller
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2009-03-02, 13:34
  4. vilken motor bensin???
    Av magnuswrang i forum Bensinmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-11-24, 09:00
  5. cmp extra 330L +vilken motor
    Av Daniel L i forum Allmänt och Tips
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2008-05-14, 17:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •