Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Utföra en sk. Range check?

  1. #1
    jesse78
    Guest

    Standard Utföra en sk. Range check?

    Jag har flygit FPV över året och när jag sist var ute på fältet så tittade folk som frågetecken på mig då jag inte visste vad och hur en sk. range check var.
    Kan någon vara bussig och utförligt berätta hur man gör detta och varför?

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Range check (räckviddstest) gör man för att kolla hur lång räckvidd flygradion (eller videosändaren) har.

    Med 35 MHz - skjut in antennen helt och kolla hur många meter du kan gå från planet med full kontroll över roderytorna. Hur lång räckvidd radion ska ha med inskjuten antenn står vanligtvis i manualen (brukar vara ca 100 meter).

    Med 2,4 GHz - radion kan ha ett läge där den sänder med mindre effekt just för att man ska kunna göra räckviddstest. I manualen står hur man aktiverar detta läge och hur många meter man ska kunna gå från modellen med bibehållen kontroll. När man ska flyga avaktiverar man förstås detta läge. Har radion inget läge för räckviddstest måste man testa med full effekt. Vid bra installation ska en fullräckviddsmottagare nog klara ca 1,5 km. När man mäter med planet vid markhöjd är räckvidden kortare än i luften så ca 2 km klarar en 2,4 GHz radio vanligen.

    Videosändningen: Be en kompis hålla i planet, bege dig ca 1 km bort och kolla om du ser bild i videoglasögonen. Funkar det, testa längre bort - funkar det inte, testa närmare.

    Räckviddstest gör man för att se att flygradion eller mottagaren inte har något fel och att man har installerat mottagaren rätt för att få bästa möjliga räckvidd. Att flyga med ett plan med kort räckvidd resulterar i krasch om man kommer längre bort än vad räckvidden medger. När man flyger FPV är det ju inte heller så bra om bildlänken brister under flygning.

    Räckviddstestet berättar hur långt man vågar vågar flyga bort från sig själv. När man har en ny installation (nytt flygplan, ny FPV-länk) är det skäl att göra räckviddstest. Jag själv gör nog inte räckviddstest innan varje flygning, men alltid då och då.

  3. #3
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Jag själv gör nog inte räckviddstest innan varje flygning, men alltid då och då.
    Inte mycket att tillägga till Johans förnämliga svar utom följande:

    Framförallt gör man räckviddstest om något har förändrats, som t.ex. ny modell, installerat onbordglöd, ändrat antennerna i planet, flyttat mottagaren, bytt mottagare.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  4. #4
    jesse78
    Guest

    Standard

    toppen tack! jag hittar inget produktspecifikt om range check på futaba 2.4 6ex men det kanske finns nån som kan upplysa mig om denna?


    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Range check (räckviddstest) gör man för att kolla hur lång räckvidd flygradion (eller videosändaren) har.

    Med 35 MHz - skjut in antennen helt och kolla hur många meter du kan gå från planet med full kontroll över roderytorna. Hur lång räckvidd radion ska ha med inskjuten antenn står vanligtvis i manualen (brukar vara ca 100 meter).

    Med 2,4 GHz - radion kan ha ett läge där den sänder med mindre effekt just för att man ska kunna göra räckviddstest. I manualen står hur man aktiverar detta läge och hur många meter man ska kunna gå från modellen med bibehållen kontroll. När man ska flyga avaktiverar man förstås detta läge. Har radion inget läge för räckviddstest måste man testa med full effekt. Vid bra installation ska en fullräckviddsmottagare nog klara ca 1,5 km. När man mäter med planet vid markhöjd är räckvidden kortare än i luften så ca 2 km klarar en 2,4 GHz radio vanligen.

    Videosändningen: Be en kompis hålla i planet, bege dig ca 1 km bort och kolla om du ser bild i videoglasögonen. Funkar det, testa längre bort - funkar det inte, testa närmare.

    Räckviddstest gör man för att se att flygradion eller mottagaren inte har något fel och att man har installerat mottagaren rätt för att få bästa möjliga räckvidd. Att flyga med ett plan med kort räckvidd resulterar i krasch om man kommer längre bort än vad räckvidden medger. När man flyger FPV är det ju inte heller så bra om bildlänken brister under flygning.

    Räckviddstestet berättar hur långt man vågar vågar flyga bort från sig själv. När man har en ny installation (nytt flygplan, ny FPV-länk) är det skäl att göra räckviddstest. Jag själv gör nog inte räckviddstest innan varje flygning, men alltid då och då.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jesse78 Visa inlägg
    toppen tack! jag hittar inget produktspecifikt om range check på futaba 2.4 6ex men det kanske finns nån som kan upplysa mig om denna?
    *Ibland funkar Futabas manualer - Kika i början under/om radioinstallationern - Sidan 9 i min manual iaf. Moden nedtryckt, slå på radion, räckvidden ska då vara 30-50 paces (eng manual - räkna själv 1.48m/pace...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  6. #6
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Sidan 9 i manualen http://manuals.hobbico.com/fut/6ex-2_4ghz-manual.pdf
    Rubrik: Range Check the Radio

    Håll ner "Mode"-knappen när du slår på radion. Nu är du i ”Power down”-läge och du borde kunna gå 30–50 steg bort från modellen med bibehållen roderkontroll. Radion återgår till full effekt efter 1 minut och ger ett varningspip var tredje sekund så länge den är i power down-läge.

  7. #7
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    räkna själv 1.48m/pace...
    Är inte pace (ett steg) 3 fot = 91,44 cm?


    Edit: Det finns tydligen flera definitioner på pace (steg). Jag hämtade mitt mått från favoritsajten http://www.wolframalpha.com/input/?i=pace

  8. #8

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Är inte pace (ett steg) 3 fot = 91,44 cm?


    Edit: Det finns tydligen flera definitioner på pace (steg). Jag hämtade mitt mått från favoritsajten http://www.wolframalpha.com/input/?i=pace
    Inte vet jag, de gamla romarna kanske tog längre steg och fick det till ~1.5m Men säj 50m räckvidd mot 1km+ så får man iaf räckviddskollen gjord...

    Edit: Men du kanske tänker på 3 ft = 1 yd = 0.91m ?
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  9. #9

Liknande ämnen

  1. Ett enkelt range-test
    Av frajje i forum FPV Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-08-30, 16:20
  2. En sista check innan köp
    Av jesse78 i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2013-06-18, 14:58
  3. FR Sky range check – osäker på resultattolkning
    Av Flahultarn i forum FPV Radio 35 - 2.4 - LRS
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 23:33

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •