Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

mne: Flygbilder fr rddningstjnst?

Standard Flygbilder fr rddningstjnst?

Jag arbetar inom en kommunal rddningstjnst och har tidigare tittat p anvndandet av rc-flyg fr att kunna f live flygbilder utav olyckor eller tex. skogsbrnder.

Fr ngra r sedan fll det framfrallt p svrigheten att anvnda systemen.
    Rddningstjnsten har inte resurser att lgga p massa flygtimmar i vning utan krver mycket ltta system om det ska fungera i lngden.

Min frga r om tekniken fr att flyget ska flyga "sjlv" och endast kontrolleras var farkosten ska ka kommit lngre?

Sen var ocks problemet flygtid kontra vikt ganska allvarligt och jag antar att detta kvarstr?
    Men vettiga kameror och system fr bildverfring har blivit lttare vilket kanske gr det hela mer genomfrbart.

Ngra tankar?

/ Lars gerstrand

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Detta br inte vara ngra strre problem, min fpv easystar vger inte ens 1500g med kamerautrustningen och den r uppe i luften ca 25min p ett batteri.
    Man skulle d kunnat bytt till en bttre kamera fr att f lite bttre bild men den r klart anvndbar redan som det r nu.

Angende styrsystem s har det kommit mycket nytt och fint p den fronten, gr att f planen nstan(eller helt)autonoma likt ett uav plan nufrtiden och t.ex easystaren krver ju knappt ngot utrymme fr start(handkast) och landning p valfi plan yta(buklandar, dvs inga hjul).
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

Kanon, d kanske jag ska frska se om jag kan stta mig in lite i detta igen.

Spontant s mste farkosten kunna starta och landa i typ en liten glnta eller liknande ute i skogen.
    Rckvidden mste givetvis vara rimlig, men jag vet inte vad som r mjligt?
    Helst ska allt kunna sktas av en person.
    Bilden ska skickas live till en dator eller monitor p ngot stt dr ven bilen lagras fr dokumentation och senare uppspelning.
    Om sndningen bryts eller man slpper kontrollen ska farkosten kunna hovra/cirkulera sjlv.
    Vill man ha bild p ett stlle ska farkosten kunna stanna ver ett stlle en lngre tid med kamera p mlet.
    Farkosten ska grna ha gps fr att kunna styras alt iaf visa aktuell position till operatren.

Jag har frsttt att man kan ha gyrostabiliserade kameror monterade som skts av en annan person fr bttre kontroll medan en flyger. Helst ska ju allt kontrolleras av en person men blir det levererade bildmaterialet mycket bttre s r det ok om kameran skts av en andra person.

Tips p var jag ska ska vidare?

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Allt du beskriver finns, det r dock ngot som tar LNG tid att lra sig och bemstra.
    Det finns inga rimliga Plug-n-Play system utan man fr bygga sina system i stor utstrckning sjlv.

Standard

Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlgg
    Allt du beskriver finns, det r dock ngot som tar LNG tid att lra sig och bemstra.
    Det finns inga rimliga Plug-n-Play system utan man fr bygga sina system i stor utstrckning sjlv.
    Det finns ingen som bygger (mot betalning) ett system som r relativt lttarbetat?

Reg.datum
    Nov 2007
    Inlgg
    414
    Klubb
    Malmens Modellflygklubb Linkping

Standard

Citat Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlgg
    Det finns ingen som bygger (mot betalning) ett system som r relativt lttarbetat?
    Kontakta Claes Meijer i Borensberg. Han jobbar med autonoma flygetyg av alla de slag t andra kunder.
    meijermodels@gmail.com , http://www.meijer-models.se
    /A

Standard

Ett alternativ r att kontaka ngon p transportstyrelsens lista ver godknda UAS operatrer.
    P s stt kan du f kontakt med en certifierad operatr som har alla erfoderliga tillstnd och frskringar.

Transportsstyrelsens lista

PinDukes avatar
    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

Standard

Det finns det. Problemet r som jag ser det "lttarbetat" och:

Fr ngra r sedan fll det framfrallt p svrigheten att anvnda systemen.
    Rddningstjnsten har inte resurser att lgga p massa flygtimmar i vning utan krver mycket ltta system om det ska fungera i lngden.
    Denna del av hobbyn krver ett stort kunnande och mycket vning innan det blir bra. Gr som PatrikE freslr och frsk att inleda ett samarbete med ngon som redan kan detta.
    Frmodligen billigare n att kpa dyr utrustning sjlv och sedan krascha den ver en brasa i skogen

Blomsters avatar
    Reg.datum
    Oct 2010
    Inlgg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Trans MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlgg
    Ett alternativ r att kontaka ngon p transportstyrelsens lista ver godknda UAS operatrer.
    P s stt kan du f kontakt med en certifierad operatr som har alla erfoderliga tillstnd och frskringar.

Transportsstyrelsens lista
    Den listan var inte mycket till hjlp finns ingen med kategori 3 ( flyga utom synhll ), vilket jag tror kommer att ske vid denna typ av uppgift. Tror nog inte ngon vill springa efter in i grsbranden fr att styra UASen ?

Trkigt fr det r precis till sdana hr uppgifter man skulle kunna ha praktisk nytta av tekniken.

Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    36
    Jobb
    Civilingenjr elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av Blomster Visa inlgg
    Den listan var inte mycket till hjlp finns ingen med kategori 3 ( flyga utom synhll ), vilket jag tror kommer att ske vid denna typ av uppgift. Tror nog inte ngon vill springa efter in i grsbranden fr att styra UASen ?
    Precis, det finns idag ingen som har tillstnd fr kategori 3 och det finns f fretag i Sverige som har mjlighet att n dit. SAAB arbetar p det och i England har man startat provflygningar fr en liknande klassning men det ligger nog ett antal r bort innan tekniken r tillrckligt bra och godknd. Fr att bli godknd mste ett sdant flygplan kunna flyga tillsammans med andra fullskalaplan och sjlv kunna ta beslut fr att undvika kollision etc p ett stt som r minst lika bra som en mnsklig pilot.

Men ven inom synhll borde en UAS kunna vara av nytta fr rddningstjnsten tycker jag?

Standard

Ett annat problem r att mnga utrustningar r relativt knsliga fr dligt vder, klarar inte av minusgrader, regn eller blst. Det finns enkla system att anvnda men d r dom oftast rtt dyra. Vad hade du tnkt dig fr flygtid och prisbild?
    Senast redigerat av zooks den 2012-07-01 klockan 23:04.

Reg.datum
    Sep 2011
    Inlgg
    36
    Jobb
    Civilingenjr elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlgg
    Det finns enkla system att anvnda men d r dom oftast rtt dyra. Vad hade du tnkt dig fr flygtid och prisbild?
    P tal om priser kan sgas att frsvarets senaste UAS:er kostar en dryg miljon fr ett kit med tv sm plan i tv olika storlekar. Detta r i princip ett COTS-system (kommersiellt frn en amerikansk leverantr). Det r nog i den prisklassen ett helt autonomt och lttanvnt system hamnar i praktiken nr man rknat in utveckling, godknnandekostnad, utbildning etc.

Edit: Det dr kanske lt lite vl pessimistiskt angende priser, det gr skert komma ngot billigare undan. Det jag ville f fram r att de prylar som finns fr hobbybruk r billiga men duger oftast inte i professionella sammanhang och prishoppet frn hobby till professionella saker r vldigt stor.
    Senast redigerat av hmf den 2012-07-02 klockan 08:27.

Reg.datum
    Jul 2012
    Inlgg
    1
    Blogginlgg
    1
    Jobb
    Brandman

Standard

Hej jag sjlv har redan byggt en modell som jag skall visa fr rddningstjnsten.jag r inte riktigt klar n. det kosstar ju en del att kpa in grejorna som behvs. den jag har r tngt att fungera s att en person kr den.tack vare gps s kan man kra upp den p 100 meter eller nskad hjd och sedan lta den st dr.man kan montera p kamera p den, ven kunna vrida kameran s man fr en bra verblick,skulle det hnda ngot med sndaren s landar den automatiskt, dr den startade.Tar batteriet slut s gr den lika dant.Det finns massa instllningar som man kan gra och det r inte s svrt att gra.
    ring grna om du vill ha mera info.0730379681
    Jag jobbar som deltids brandman i serf.stefan.k

Standard

He allihopa!

Jag tackar fr all er input och jag ska grva vidare med detta framver, det r bara lite dligt med tid.

Men jag har ftt flera PM ocks med tips och hjlp och det knna inte omjligt:-)
    Men det r p alla vid en lngsam process som kommer ske framver men jag ska frska komma fram till ngot.

Steffo75: Lter jtteskoj, roligt med initiativ! Ska du visa den fr SERF eller?
    Inte lngt ifrn Vrnamo s om du r sugen s kan jag ordna s du fr visa den i Rddsam F som r Jnkping lns rddningstjnster. Finns kanske intresse hr med en gemensam lnsresurs.

/ Lars

Standard

Ta en titt p detta frdiga alternativ med en flygtid p upp till 40 minuter.
    http://www.avinc.com/uas/small_uas/qube/

Standard

Vi har haft flera incidenter i nrheten dr jag funderat p om man inte kan hjlpa till med en bild eller film frn ovan.
    Med 45 minuter i luften som jag fr ut p ett batteri s hinner man verblicka de flesta situationerna.

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Skrotizs avatar
    Reg.datum
    Jun 2009
    Inlgg
    549
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

Standard

Hller med ovanstende.
    Och det behver inte vara den bsta kvaliten p en bild ifrn ovan, ven en bild med lgre kvalite hjlper mer n ingen alls.
    What ever goes up must come down.

Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila mlet"
    SAAB J-35 Draken EDF

Standard

En prisvrd hrdvara som verkar vara ljligt stabil r AutoQuad (www.autoquad.org). Den har std fr helt autonom flygning, man kan stlla in den att cirkla kring en punkt mm. Tyvrr r den inte helt klar n, men verkar vara p god vg.

Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    11
    Jobb
    Egen fretagare, Stllningsmontr
    Klubb
    Skellefte radioflygklubb

Standard

Rddningstjnsten poliser och vaktbolag borde ha en multicopter liggandes i bilen.
    Och p ett enkelt stt kunna f upp den i luften till 50-100 m fr att f en verblick p omrdet.
    Dessa br ven utrustas med vrmekameror d personer/brnder syns betydligt bttre.
    Sen ska det vara ltt att ndra hjd och position och p ett enkelt stt komma hem igen.

Dom borde ox kunna gra rutter vid skandet av frsvunna personer, kanske scanna av hela omrden.
    Priset p sjlva multicoptern fr ej vara fr hg, hellre d att markutrustningen kostar en slant.

/Magnus

Standard

En vrmekamera kostar massor - jag har varit i kontakt med FLIR ang detta fr en tid sedan.

En annan variant jag testat r IR kamera och laser fr att markera ml.

//UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande mnen

1. Lite flygbilder...
    Av bokis i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlgg: 2011-07-09, 21:04
  2. Flygbilder 2010
    Av lassebetong i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 28
    Senaste inlgg: 2010-01-21, 07:08
  3. Mina frsta flygbilder.
    Av pilotkalle i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8