Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Flygbilder för räddningstjänst?

  1. #1

    Standard Flygbilder för räddningstjänst?

    Jag arbetar inom en kommunal räddningstjänst och har tidigare tittat på användandet av rc-flyg för att kunna få live flygbilder utav olyckor eller tex. skogsbränder.

    För några år sedan föll det framförallt på svårigheten att använda systemen.
    Räddningstjänsten har inte resurser att lägga på massa flygtimmar i övning utan kräver mycket lätta system om det ska fungera i längden.

    Min fråga är om tekniken för att flyget ska flyga "själv" och endast kontrolleras var farkosten ska åka kommit längre?

    Sen var också problemet flygtid kontra vikt ganska allvarligt och jag antar att detta kvarstår?
    Men vettiga kameror och system för bildöverföring har blivit lättare vilket kanske gör det hela mer genomförbart.

    Några tankar?

    / Lars Ågerstrand

  2. #2
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Detta bör inte vara några större problem, min fpv easystar väger inte ens 1500g med kamerautrustningen och den är uppe i luften ca 25min på ett batteri.
    Man skulle då kunnat bytt till en bättre kamera för att få lite bättre bild men den är klart användbar redan som det är nu.

    Angående styrsystem så har det kommit mycket nytt och fint på den fronten, går att få planen nästan(eller helt)autonoma likt ett uav plan nuförtiden och t.ex easystaren kräver ju knappt något utrymme för start(handkast) och landning på valfi plan yta(buklandar, dvs inga hjul).
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  3. #3

    Standard

    Kanon, då kanske jag ska försöka se om jag kan sätta mig in lite i detta igen.

    Spontant så måste farkosten kunna starta och landa i typ en liten glänta eller liknande ute i skogen.
    Räckvidden måste givetvis vara rimlig, men jag vet inte vad som är möjligt?
    Helst ska allt kunna skötas av en person.
    Bilden ska skickas live till en dator eller monitor på något sätt där även bilen lagras för dokumentation och senare uppspelning.
    Om sändningen bryts eller man släpper kontrollen ska farkosten kunna hovra/cirkulera själv.
    Vill man ha bild på ett ställe ska farkosten kunna stanna över ett ställe en längre tid med kamera på målet.
    Farkosten ska gärna ha gps för att kunna styras alt iaf visa aktuell position till operatören.

    Jag har förstått att man kan ha gyrostabiliserade kameror monterade som sköts av en annan person för bättre kontroll medan en flyger. Helst ska ju allt kontrolleras av en person men blir det levererade bildmaterialet mycket bättre så är det ok om kameran sköts av en andra person.

    Tips på var jag ska söka vidare?

  4. #4
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Allt du beskriver finns, det är dock något som tar LÅNG tid att lära sig och bemästra.
    Det finns inga rimliga Plug-n-Play system utan man får bygga sina system i stor utsträckning själv.

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PinDuke Visa inlägg
    Allt du beskriver finns, det är dock något som tar LÅNG tid att lära sig och bemästra.
    Det finns inga rimliga Plug-n-Play system utan man får bygga sina system i stor utsträckning själv.
    Det finns ingen som bygger (mot betalning) ett system som är relativt lättarbetat?

  6. #6

    Reg.datum
    nov 2007
    Inlägg
    532
    Klubb
    Motala Modellflygklubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlägg
    Det finns ingen som bygger (mot betalning) ett system som är relativt lättarbetat?
    Kontakta Claes Meijer i Borensberg. Han jobbar med autonoma flygetyg av alla de slag åt andra kunder.
    meijermodels@gmail.com , http://www.meijer-models.se
    /A

  7. #7

    Standard

    Ett alternativ är att kontaka någon på transportstyrelsens lista över godkända UAS operatörer.
    På så sätt kan du få kontakt med en certifierad operatör som har alla erfoderliga tillstånd och försäkringar.

    Transportsstyrelsens lista

  8. #8
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlägg
    Det finns ingen som bygger (mot betalning) ett system som är relativt lättarbetat?
    Det finns det. Problemet är som jag ser det "lättarbetat" och:

    Citat Ursprungligen postat av LarsAgerstrand Visa inlägg
    För några år sedan föll det framförallt på svårigheten att använda systemen.
    Räddningstjänsten har inte resurser att lägga på massa flygtimmar i övning utan kräver mycket lätta system om det ska fungera i längden.
    Denna del av hobbyn kräver ett stort kunnande och mycket övning innan det blir bra. Gör som PatrikE föreslår och försök att inleda ett samarbete med någon som redan kan detta.
    Förmodligen billigare än att köpa dyr utrustning själv och sedan krascha den över en brasa i skogen

  9. #9
    Blomsters avatar
    Reg.datum
    okt 2010
    Inlägg
    217
    Jobb
    IT
    Klubb
    Tranås MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av PatrikE Visa inlägg
    Ett alternativ är att kontaka någon på transportstyrelsens lista över godkända UAS operatörer.
    På så sätt kan du få kontakt med en certifierad operatör som har alla erfoderliga tillstånd och försäkringar.

    Transportsstyrelsens lista
    Den listan var inte mycket till hjälp finns ingen med kategori 3 ( flyga utom synhåll ), vilket jag tror kommer att ske vid denna typ av uppgift. Tror nog inte någon vill springa efter in i gräsbranden för att styra UAS´en ?

    Tråkigt för det är precis till sådana här uppgifter man skulle kunna ha praktisk nytta av tekniken.

  10. #10

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    36
    Jobb
    Civilingenjör elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Blomster Visa inlägg
    Den listan var inte mycket till hjälp finns ingen med kategori 3 ( flyga utom synhåll ), vilket jag tror kommer att ske vid denna typ av uppgift. Tror nog inte någon vill springa efter in i gräsbranden för att styra UAS´en ?
    Precis, det finns idag ingen som har tillstånd för kategori 3 och det finns få företag i Sverige som har möjlighet att nå dit. SAAB arbetar på det och i England har man startat provflygningar för en liknande klassning men det ligger nog ett antal år bort innan tekniken är tillräckligt bra och godkänd. För att bli godkänd måste ett sådant flygplan kunna flyga tillsammans med andra fullskalaplan och själv kunna ta beslut för att undvika kollision etc på ett sätt som är minst lika bra som en mänsklig pilot.

    Men även inom synhåll borde en UAS kunna vara av nytta för räddningstjänsten tycker jag?

  11. #11

    Standard

    Ett annat problem är att många utrustningar är relativt känsliga för dåligt väder, klarar inte av minusgrader, regn eller blåst. Det finns enkla system att använda men då är dom oftast rätt dyra. Vad hade du tänkt dig för flygtid och prisbild?
    Senast redigerat av zooks den 2012-07-01 klockan 23:04.

  12. #12

    Reg.datum
    sep 2011
    Inlägg
    36
    Jobb
    Civilingenjör elektroteknik
    Klubb
    Vallentuna MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av zooks Visa inlägg
    Det finns enkla system att använda men då är dom oftast rätt dyra. Vad hade du tänkt dig för flygtid och prisbild?
    På tal om priser kan sägas att försvarets senaste UAS:er kostar en dryg miljon för ett kit med två små plan i två olika storlekar. Detta är i princip ett COTS-system (kommersiellt från en amerikansk leverantör). Det är nog i den prisklassen ett helt autonomt och lättanvänt system hamnar i praktiken när man räknat in utveckling, godkännandekostnad, utbildning etc.

    Edit: Det där kanske lät lite väl pessimistiskt angående priser, det går säkert komma något billigare undan. Det jag ville få fram är att de prylar som finns för hobbybruk är billiga men duger oftast inte i professionella sammanhang och prishoppet från hobby till professionella saker är väldigt stor.
    Senast redigerat av hmf den 2012-07-02 klockan 08:27.

  13. #13

    Reg.datum
    jul 2012
    Inlägg
    1
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Brandman

    Standard

    Hej jag själv har redan byggt en modell som jag skall visa för räddningstjänsten.jag är inte riktigt klar än. det kosstar ju en del att köpa in grejorna som behövs. den jag har är tängt att fungera så att en person kör den.tack vare gps så kan man köra upp den på 100 meter eller önskad höjd och sedan låta den stå där.man kan montera på kamera på den, även kunna vrida kameran så man får en bra överblick,skulle det hända något med sändaren så landar den automatiskt, där den startade.Tar batteriet slut så gör den lika dant.Det finns massa inställningar som man kan göra och det är inte så svårt att göra.
    ring gärna om du vill ha mera info.0730379681
    Jag jobbar som deltids brandman i serf.stefan.k

  14. #14

    Standard

    He allihopa!

    Jag tackar för all er input och jag ska gräva vidare med detta framöver, det är bara lite dåligt med tid.

    Men jag har fått flera PM också med tips och hjälp och det känna inte omöjligt:-)
    Men det är på alla vid en långsam process som kommer ske framöver men jag ska försöka komma fram till något.

    Steffo75: Låter jätteskoj, roligt med initiativ! Ska du visa den för SERF eller?
    Inte långt ifrån Värnamo så om du är sugen så kan jag ordna så du frå visa den i Räddsam F som är Jönköping läns räddningstjänster. Finns kanske intresse här med en gemensam länsresurs.

    / Lars

  15. #15

    Standard

    Ta en titt på detta färdiga alternativ med en flygtid på upp till 40 minuter.
    http://www.avinc.com/uas/small_uas/qube/

  16. #16

    Standard

    Vi har haft flera incidenter i närheten där jag funderat på om man inte kan hjälpa till med en bild eller film från ovan.
    Med 45 minuter i luften som jag får ut på ett batteri så hinner man överblicka de flesta situationerna.

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17
    Skrotizs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    540
    Jobb
    Bilbranschen
    Klubb
    MFK Jupiter

    Standard

    Håller med ovanstående.
    Och det behöver inte vara den bästa kvaliten på en bild ifrån ovan, även en bild med lägre kvalite hjälper mer än ingen alls.
    What ever goes up must come down.

    Quad-X. EasyStar FPV. EasyGlider "4mila målet"
    SAAB J-35 Draken EDF

  18. #18

    Standard

    En prisvärd hårdvara som verkar vara löjligt stabil är AutoQuad (www.autoquad.org). Den har stöd för helt autonom flygning, man kan ställa in den att cirkla kring en punkt mm. Tyvärr är den inte helt klar än, men verkar vara på god väg.



  19. #19

    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    11
    Jobb
    Egen företagare, Ställningsmontör
    Klubb
    Skellefteå radioflygklubb

    Standard

    Räddningstjänsten poliser och vaktbolag borde ha en multicopter liggandes i bilen.
    Och på ett enkelt sätt kunna få upp den i luften till 50-100 m för att få en överblick på området.
    Dessa bör även utrustas med värmekameror då personer/bränder syns betydligt bättre.
    Sen ska det vara lätt att ändra höjd och position och på ett enkelt sätt komma hem igen.

    Dom borde oxå kunna göra rutter vid sökandet av försvunna personer, kanske scanna av hela områden.
    Priset på själva multicoptern får ej vara för hög, hellre då att markutrustningen kostar en slant.

    /Magnus

  20. #20

    Standard

    En värmekamera kostar massor - jag har varit i kontakt med FLIR ang detta för en tid sedan.

    En annan variant jag testat är IR kamera och laser för att markera mål.


    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Liknande ämnen

  1. Lite flygbilder...
    Av bokis i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2011-07-09, 21:04
  2. Flygbilder 2010
    Av lassebetong i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 28
    Senaste inlägg: 2010-01-21, 07:08
  3. Mina första flygbilder.
    Av pilotkalle i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-06-01, 10:39
  4. Mycket fina flygbilder
    Av Jakob i forum "Publika länkar" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 12:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •