Reklam

 
Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Hjälp med att koppla tanken

  1. #1

    Standard Hjälp med att koppla tanken

    Hej jag undrar vart jag ska dra slangarna från tanken, vet att en ska till förgasaren och en till ljuddämdaren men vart ska den tredje och vilken ska vart?



    Namn:  IMAG0122.jpg
Visningar: 620
Storlek:  47,3 KB

  2. #2
    Dicks avatar
    Reg.datum
    jan 2009
    Inlägg
    323
    Jobb
    Svets och Tillbehör AB
    Klubb
    Ripa, Tre aviatörer, Mrfs

    Standard

    nr 1 till förgasaren

    nr 2 hade hade jag vänt på så böjen är uppåt inne i tanken o då rinner det ut från den slangen när tanken är full då ska den gå till ljuddämparen.. eller så kan du ta bort nummer 3 och bara använda 1 och 2

    nr 3 tanka
    Senast redigerat av Dick den 2012-05-05 klockan 23:07.
    Autopartner.se
    Tre aviatörer kivik
    Ripa
    Tunby Airport

  3. #3

    Standard

    Tack för svaret, jag knippsade ihop nr 3 och kopplade dom andra som du sa men motorn startar inte. Det verkar som om motorn inte får tillräckligt med bränsle, bara när jag håller för ljuddämparen och försöker starta så kommer det några smällar. Jag har testat olika inställningar på nålen som styr bränsletillförseln. Om jag ger full gas med tanken ikopplad så droppar det bränsle ifrån förgasaren så dit kommer ju bränslet, men när jag lossade glödstifftet och snurrade några varv så droppade det inte ut något bränsle alls (vilket det borde göra?). Hade varit tacksam om någon kunde hjälpa mig att komma på vad felet kan vara. Motorn är gammal och har inte startats på några år. Här är några bilder på den, sitter allt rätt?


    Namn:  IMAG0126.jpg
Visningar: 563
Storlek:  41,8 KB

    Namn:  IMAG0123.jpg
Visningar: 581
Storlek:  50,8 KB

  4. #4

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Om du tar och blåser i slangen som är till ljuddämparen så ska det rinna soppa ut genom förgasaren - om motorn är inverterad - annars ska du fylla förgasaren med bränsle.
    Om inte...
    Nålen är inte öppen så att det kan komma bänsle - ta bort nålen helt och se att det kommer fritt med bränsle från alla håll när du blåser.

    Om du håller för insuget ska motorn suga bränsle från tanken. Det får inte komma luftbubblor för då har du en trasig slang någonstans.
    På bilden ser det ut som att tanken ligger högt jämfört med motorn - det är knappast fördelaktigt, men med tryck från ljuddämparen är det inte lika kritiskt var tanken är placerad jämfört med en ren sugmotor.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  5. #5
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av DuskLoop Visa inlägg
    Motorn är gammal och har inte startats på några år.
    Har du kollat igenom förgasaren, så den inte är igensatt med gammal gucka?

    Nu var det många år sen jag pysslade med metanolmotorer, men undrar om det inte kan vara risk för överhettning om du kör den utan propp?
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  6. #6

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hoppas du inte tänker använda det tanktätningen...expandergummit är murket och kommer att läcka vilket får till följd att motorn inte kommer att gå bra!
    Sen kan du inte montera tanken så högt över förgasaren, det tål inte motorn. Tanken måste sitta lägre! Eller motorn högre.
    Varför har du monterat motorn inverterat i provbänken???

    Sedan till tankanslutningarna.
    Nr 1 ska gå till förgasaren-
    N2 ska upp i taket på tanken..."den talar om" när tanken är full. Den täpps till efter tankning!
    Nr3 led ner den mot tankens botten och tanka igenom den! och sedan... montera slangen på ljuddämparens trycknippel!
    Att göra på det sättet (att leda in trycket ujnder vätskenivån i tanken kallas "Uni-flow" och ger jämnare bränslematning! Gammalt linflyg knep!

    Sen att köra motorn utan belastning (utan propeller)är inte så lyckat men visst går det...
    Öppna huvudnålen helt och kolla att soppa kommer in i förgasaren ,men för allt i världen vänd motorn rätt först ,det blir så mycket lättare då. Sen kör på 5-10% nitro soppa och Enya 3-4 eller OS 8 stift (finns andra stift som också funkar) men kolla att stiftet glöder gulvitt! -Du har väl en ordentlig "glow driver" och MC batteri (12V 10A) och ingen liten 1,2V NiCad acc? Samt elstarter förståss?

  7. #7
    mogges avatar
    Reg.datum
    nov 2011
    Inlägg
    377
    Jobb
    Statsanställd
    Klubb
    Växjö-rc

    Standard

    Vänd upp o ner på brädan o motorn hamnar rätt. Flytta tanken o nivån blir betydligt bättre. Montera propp o testa enl. föregående skribenter. Gegg i munstycket låter troligt.
    Mogge.
    Ps.
    Hur har det gått?

Liknande ämnen

  1. Hur koppla fatshark?
    Av Heurlin i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-08-24, 03:42
  2. Hjälp!!hur ska man koppla in separat batteri till stort servo
    Av bajkarn i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-01-06, 17:20
  3. Roto 35 första tanken!
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-06-29, 22:34
  4. SV 26cc Andra tanken
    Av Kamikaze i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2008-06-28, 06:34
  5. Hjälp med att koppla in USB kabel i MC19
    Av Pete i forum Allmänt och Tips
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-02-03, 12:57

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •