Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Starmax MX-2

  1. #1

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard Starmax MX-2

    Hej! vad gjorde ni för att mx-2 skulle bli flygduglig jag har problemet att beroende på varvtal så drar antigen åt vänster eller höger samt landningen är jätte jätte snabb och den som flög den är fd nordisk mästare!

  2. #2
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Om den drar t.ex. åt höger vid fullgas, och åt vänster vid tomgång, så är motorn riktad för mycket åt höger. Då får du minska högerriktningen. Annars är det tvärt om. De ska flygas till landning, Vad har du för vikt på din?
    fredrik

  3. #3

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    framtung nu ca 2kg motorn var lös limmade det nu ska de om det går!

  4. #4

    Reg.datum
    aug 2011
    Inlägg
    4
    Jobb
    Reservdelsman: Nissan, Mercedes

    Standard

    Är lite nyfiken på att veta vad ni tycker om denna modell... funderar starkt att köpa en egen =) Svårflugen? har bara flugit cessnor innan

  5. #5

    Reg.datum
    maj 2011
    Inlägg
    82
    Jobb
    skola
    Klubb
    skanör

    Standard

    urkass!!

  6. #6

    Standard

    Lite gammal tråd men drar upp den igen för att höra om dte är fler som har erfarenhet av denna MX2.??
    Urkass tror jag absolut inte den är men vill gärna ha lite mer feedback från fler som flyger den..

  7. #7

    Standard

    Jag har bara hört gott om den, men det är ju ingen precisions modell precis jag har inte flugit den personligen men jag har Kyosho redbull edge som är väldigt lik, den landar ganska snabbt den också men den är nog lite tyngre än vad tex en 1400mm ef kärra är

  8. #8

    Standard

    Jag har en som jag tycker flyger mycket fint men det är inte en 3D kärra, för det är den alldeles för tung.
    Jag har tagit bort sporrhjulet på min, dels för att det är så tungt, dels för att fjädrarna gör att sidorodret centrerar lite dåligt, jag kör med en bit pianotråd istället för hjul.
    Sen har jag monterat ett turnigy servo (metal gear) till höjdrodret. Ena vingen hängde lite när jag fick modellen, det åtgärdades mha en hårtork. Dessutom bör alla gånghjärn gås igenom innan 1:a flygingen.

    Efter dessa modifieringar flyger planet jättebra, iaf med tanke på vad det kostar.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  9. #9

    Standard

    Har haft den tidigare versionen och tyckte den flög bra. Gjorde "landningar" och fick göra ett pianotrådsställ istället. Skulle jag köpt ett idag hade jag satt dit kolfiberställ, lättare och fjädrar bättre. Även ackluckan hade jag skurit ut och satt reglaget i luckan på undersidan. Fick smälta bort material med lödkolv där skevlinkaget satt för det "stångade" emot vid fullt utslag.
    vh/R
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	100_0155.jpg 
Visningar:	149 
Storlek:	80,3 KB 
Id:	27679  

  10. #10

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av multipass Visa inlägg
    Har haft den tidigare versionen och tyckte den flög bra. Gjorde "landningar" och fick göra ett pianotrådsställ istället. Skulle jag köpt ett idag hade jag satt dit kolfiberställ, lättare och fjädrar bättre. Även ackluckan hade jag skurit ut och satt reglaget i luckan på undersidan. Fick smälta bort material med lödkolv där skevlinkaget satt för det "stångade" emot vid fullt utslag.
    vh/R
    Kolfiberställ vore nog som du säger bra.

    Ytterligare en sak jag gjort är att böja länkagen där de kommer ut ur kroppen i bakändan så att de inte spänner emot kroppen och därmed rör sig lättare.

    Är jag ute och seglar nu, den modell du har bild på är inte den jag har/tänker på...
    Detta är planet jag har:
    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	mx2.jpg 
Visningar:	131 
Storlek:	78,1 KB 
Id:	27680
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  11. #11

    Standard

    Kan hända att det är en gammal version av den kanske som han har på bilden..

    Den du har på bild "kaptenklister" och den jag visar här nedan tror jag är detsamma förutom olika klädsel/färg/mönster.
    Spec för denna är: •Spännvidd: 1400mm •Längd: 1240mm •Vingbelastning: 35 g/dm² •Vikt (flygfärdig): 1900g •Servon: 4 x 9g servo, 2 x 12g servo •3648 Borstlös Motor 600kv •45A ESC 5A. Flygs på 4 cells acce. Tillverkad i EPP. Skånehobby säljer den för 1495:- komplett förutom acce.

    Den jag tänker på är denna:

  12. #12

    Standard

    Japp det är en likadan kärra som jag har, bara anna färg och dekaler.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  13. #13

    Standard

    Kan tillägga att det finns en massiv tråd på rcgroups där denna kärra disskuteras: http://www.rcgroups.com/forums/showt...423281&page=22

    Dett fins många som anser att planet är mindre bra, men de flesta med den åsikten har nog köpt planet i tron att det är en riktig 3D kärra, kanske efter att ha sett videon där Michael Wargo flyger modellen:


    Visst kan man flyga 3D med den men man kan nog inte lära sig att flyga 3D med en sådan modell, det skall man nog ha nått annat plan till...

    Jag har inte vågat hänga den i proppellern ännu iaf, jag är visseligen inget vidare på 3D...



    Man måste inse vad det är man köper...

    Det är en modell i EPO på 140 cm spänvidd med en flygvikt på upp emot 2kg beroende på vad man har för accar (jag flyger med 4s 3.3Ah), alltså kommer den inte att flyga som en balsamodell i samma storlek.

    Dessutom får man modellen för under 2000:- i sverige inklusive servon, motor & fartreglage, vilket får anses som riktigt billigt. Tar man modellen för vad den är så tror jag att man kan bli nöjd med den, vilket jag alltå är.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  14. #14

    Standard

    Filmen är förstås klippt - verkar som han inte hänger still med den nångång utan måste ha lite stigning (ja, den sjunker ju nånstans med) så den är nog inte ren 3D.
    Vi hade en MX2 i klubben ifjol men den blev inte långlivad, den försökte gräva sej tillbaka till kina...
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  15. #15

    Standard

    Ett mycket lyckat köp måste jag säga till Kaptenklister! Gav nog samma pris som för din modell men min var mindre, bara 120 i spv. Smajly har rätt, din tillverkas av Starmax men den jag hade kom från ST Models, milsvid skillnad. En genomskinlig huv är dessutom snyggare att sätta en trevlig pilotfigur i målad friggo i. Håller med att det är svårt att hänga, har en Edge 540 som vet hur det känns Nyrenoverad nu.
    vh/R

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Kaptenklister Visa inlägg
    Kan tillägga att det finns en massiv tråd på rcgroups där denna kärra disskuteras: http://www.rcgroups.com/forums/showt...423281&page=22

    Dett fins många som anser att planet är mindre bra, men de flesta med den åsikten har nog köpt planet i tron att det är en riktig 3D kärra, kanske efter att ha sett videon där Michael Wargo flyger modellen:

    Visst kan man flyga 3D med den men man kan nog inte lära sig att flyga 3D med en sådan modell, det skall man nog ha nått annat plan till...

    Jag har inte vågat hänga den i proppellern ännu iaf, jag är visseligen inget vidare på 3D...

    Man måste inse vad det är man köper...

    Det är en modell i EPO på 140 cm spänvidd med en flygvikt på upp emot 2kg beroende på vad man har för accar (jag flyger med 4s 3.3Ah), alltså kommer den inte att flyga som en balsamodell i samma storlek.

    Dessutom får man modellen för under 2000:- i sverige inklusive servon, motor & fartreglage, vilket får anses som riktigt billigt. Tar man modellen för vad den är så tror jag att man kan bli nöjd med den, vilket jag alltå är.
    Då blir de o bläddra genom den tråden och se va dom skriver...
    Förväntar mig faktiskt inget av en sådan här modell utan hade i tanke att det skulle vara nått man bara slänger in i bilen utan att behöva fundera på om det redan ligger nått där
    Tycker ändå den ser rätt trevlig ut och den är i EPP gör den enkel att laga ute på fältet om man har oturen..

    Finns inte mycket som flyger trevligare än den extran jag redan har från extremeflight..

    Ska kolla lite mer på den och som du säger att för priset kan man ju ha överseende med att det inte är den bästa kärran i hangaren.. 1500:- med alla grejor monterat är ju överkomligt.

  17. #17

    Standard

    Har du hittat den för 1500:- så borde det vara ett klipp! Jag fick min i födelsedagspresent så jag har inte riktigt koll på priset

    Jag har bara flugit min 6 accar varav de första 3 flygingarna var innan jag gick igenom planet ordentligt. Jag bara skruvade ihop allt, kollade CG, programmerade epo, expo & dual rates sen drog jag iväg... Det var kanske inte så smart

    Första flygningen resulterade nästan i kalsongbyte... Jag funderade på att sälja planet direkt men så sansade jag mig lite och läste i rcgroups. Efter mina ganska enkla modifieringar var det ett helt annat plan, jag behöver inte ta med ombyte när jag åker till fältet längre ;-)

    Planet landar ganska fort och man kan behöva hyfsat lång inflygning för att få ner det på rätt ställe, iaf i mitt fall. Michaet Wargo eller piloter i hans klass klarar sig nog med ett tiotal meter... men inte jag...

    Jag har nog fortfarande lite intrimning kvar innan det blir perfekt, tror att jag har CG lite för långt fram tex. Bara det blir lite bättre flygväder så skall jag påbörja finliret.

    Jag har läst att farterglagen i dessa modeller kanske inte är dom bästa, det kanske är läge att byta ut det, men det får bli en senare fråga.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  18. #18

    Standard

    Här hittar man den till det priset: http://www.skanehobby.se/starmax-mx2...reglage/2860-0

    Vilka var dessa "enkla" ändringar du gjorde för att den skulle flyga som du ville??

  19. #19

    Standard

    Bra pris men det verkar vara lite klen ESC (och motor?) i den där. I min sitter det en på 70A har jag för mig. Jämför med denna: http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=17334

    Det har sålts två varianter av denna kärra(har läst om det på rcgroups), en med lite klenare motor och esc och en med lite mer pulver, den du länkat ser ut att vara den klenare varianten?

    I mina tidigare inlägg står att läsa(sammanfattat):

    "Jag har tagit bort sporrhjulet på min, dels för att det är så tungt, dels för att fjädrarna gör att sidorodret centrerar lite dåligt, jag kör med en bit pianotråd istället för hjul.
    Sen har jag monterat ett turnigy servo (metal gear) till höjdrodret. Ena vingen hängde lite när jag fick modellen, det åtgärdades mha en hårtork. Dessutom bör alla gånghjärn gås igenom innan 1:a flygingen.
    Ytterligare en sak jag gjort är att böja länkagen där de kommer ut ur kroppen i bakändan så att de inte spänner emot kroppen och därmed rör sig lättare."

    Jag skall göra en sak till: stoppa in ett mylargångjärn i sidorodrets nederkant, där kan det glappa lite annars.

    Sen har jag läst att vissa byter propp till en tvåbladig 14*7 (om jag kommer ihåg rätt, verifiera detta innan ni köper) för att få bättre drag. Detta gäller varianten med 70A esc.
    - Har det bara tillräckligt med kraft & rätt CG så flyger det nog!

  20. #20

    Standard

    Tack för infon..

    Ja de va ju inga större förändringar..

    Lite tråkigt att behöva byta både motor och esc på en ny modell..
    Jag får nog fundera lite till på modellen.. kanske springer på nått annat kul istället under tiden..

Liknande ämnen

  1. Starmax Panther F9 - hjälp!
    Av Pelleflygare i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-09, 19:10
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-09-06, 14:28
  3. Starmax L4 Grasshopper 1400mm (ny design)
    Av Danka i forum Elmodeller
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2011-12-26, 11:02
  4. Starmax F-16 med vecktor trust.hur koppla i mottagare??
    Av lennart wiklund i forum Turbin och EDF modeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2011-07-14, 21:12
  5. Min Starmax Salamander
    Av DennanHMFK i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-10-21, 11:10

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •