Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vill bygga en quadrokopter eller liknande

  1. #1

    Standard Vill bygga en quadrokopter eller liknande

    Tjena!

    Jag är väldigt sugen på att bygga mig någon flygmaskin. Har ingen erfarenhet av RC-Flyg sen tidigare dock.

    - Vad är enklast att flyga? Quadrokopter eller Hexakopter? Ingen skillnad kanske?

    Vill inte köpa mig ett RTF-paket utan lite lödande och pillande ska det vara. Är dock helt ny inom detta så behöver lite tips. Har läst diverse nybörjartrådar men det finns ju oändligt med prylar att välja mellan.

    - Vad behövs?
    1st radiosändare/mottagare
    1st Multirotorkontroller
    4st Motorer (vid quad då) + propellrar
    4st ESC (Vad ska man välja här??)
    Batteri
    Prylar för själva chassit samt sladdar...

    Något jag glömt i min lista?


    Sändare/mottagare
    Vad bör man tänka på här?

    Multirotorkontroller
    Helt lost här... Vad ska man titta efter? Hur är de två nedan?
    http://flyduino.net/NanoWii-ATmega32...-MultiWii-FC_1
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=24723

    ESC
    Tips?


    Alla tips, förslag och info är av intresse...

  2. #2
    sundqvistjohans avatar
    Reg.datum
    jul 2006
    Inlägg
    1 298
    Jobb
    Musiklärare
    Klubb
    Sundom RC Club

    Standard

    Som nybörjare med quadrokopter (och gamling inom rc-flyg) tycker jag att du ska börja med ett nybörjaflygplan.

    Flög själv flygplan redan på 70-talet och tog upp hobbyn på nytt 2005. Har alltså flugit 7 år i ”modern tid”. Har även haft en helikopter (Kyosho Caliber 30) som jag hovrat med (ingen avancerad flygning).

    Senaste vecka flög jag quadrokopter för första gången i mitt liv. Det tog en stund att trimma in farkosten, men sedan tyckte jag att det var som att flyga helikopter om än en aning lättare.

    Mitt förslag är faktiskt att du börjar med simulator och/eller ett lättfluget flygplan. Sedan när du har känsla för spakarna går du vidare med en quadrokopter eller hexakopter.

    Utan min erfarenhet av att flyga flygplan och helikopter tror jag att jag skulle haft svårare att ställa in gyrokänslighet, trimma in och flyga min quadrokopter. Men å andra sidan är jag 45 år och det är kanske lättare med orientering och styrning av en symmetrisk farkost när man är ung

  3. #3

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av sundqvistjohan Visa inlägg
    Som nybörjare med quadrokopter (och gamling inom rc-flyg) tycker jag att du ska börja med ett nybörjaflygplan.

    Flög själv flygplan redan på 70-talet och tog upp hobbyn på nytt 2005. Har alltså flugit 7 år i ”modern tid”. Har även haft en helikopter (Kyosho Caliber 30) som jag hovrat med (ingen avancerad flygning).

    Senaste vecka flög jag quadrokopter för första gången i mitt liv. Det tog en stund att trimma in farkosten, men sedan tyckte jag att det var som att flyga helikopter om än en aning lättare.

    Mitt förslag är faktiskt att du börjar med simulator och/eller ett lättfluget flygplan. Sedan när du har känsla för spakarna går du vidare med en quadrokopter eller hexakopter.

    Utan min erfarenhet av att flyga flygplan och helikopter tror jag att jag skulle haft svårare att ställa in gyrokänslighet, trimma in och flyga min quadrokopter. Men å andra sidan är jag 45 år och det är kanske lättare med orientering och styrning av en symmetrisk farkost när man är ung
    Tack för ditt svar. Det kommer säkert bli skitsvårt att flyga men är ändå sugen på att bygga lite. Får träna och prova lite simulatorer osv.


    Några tips på vad man bör skaffa för hårdvara?

  4. #4

    Reg.datum
    jun 2011
    Inlägg
    891
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Köp dji 450 ramen med naza samt deras fartreglage. Klart!

    Alternativet är att köpa ram, motorer, fartreglage på RcTimer.com. Ungefär likvärdiga prestanda som Dji-grejorna. Motorerna håller dock en lägre kvalitet. Finns färdiga kit med både quad och hexa. Dock onödigt med hexa när du är nybörjare, bara mer att laga... Kör på Naza systemet till de delarna också. En billig försäkring för att få allt att fungera som man vill direkt. Ny mjukvara i rctimer-fartreglagen får dem att fungera bättre. Finns guide på rcgroups.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Köp dji 450 ramen med naza samt deras fartreglage. Klart!

    Alternativet är att köpa ram, motorer, fartreglage på RcTimer.com. Ungefär likvärdiga prestanda som Dji-grejorna. Motorerna håller dock en lägre kvalitet. Finns färdiga kit med både quad och hexa. Dock onödigt med hexa när du är nybörjare, bara mer att laga... Kör på Naza systemet till de delarna också. En billig försäkring för att få allt att fungera som man vill direkt. Ny mjukvara i rctimer-fartreglagen får dem att fungera bättre. Finns guide på rcgroups.

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
    Okej, då får det bli Quad iaf.

    Men färdiga kit är ju inte så roliga... Bygger hellre kroppen själv.
    Tänker något liknande detta: http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...2-Quadrocopter

    Är Wii-kontrollerna något som fortfarande används eller är de "riktiga" korten som finns idag vettigare?

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du ändå påbörja din RC-flygbana med multicopter och inte en vanlig RC-kärra så gör det inte besvärligare för dig själv än nödvändigt och följ då de råd du fått från Steffe. Du kommer nog att upptäcka att det ändå finns många utmaningar innan du kan flyga...
    F ö håller jag med Johan att du bör starta med något som är enklare - både flygmässigt och tekniskt. Sen du lärt dig bemästra en vanlig kärra så har du klart större möjligheter att klara en multicopter eller annan mera komplicerad farkost.
    Alternativt köper du nåt billigt a'la Blade MQX - visserligen väldigt liten men den tycks ju tåla en hel del nybörjarmisstag vilket är positivt.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Standard

    Tack för alla tips!

    Hittade dock denna:
    http://www.goodluckbuy.com/x525-v3-q...lticopter.html

    Billig men ser ändå rätt schysst ut. Som jag förstår det är det bara batteri och en radio som behövs utöver kittet?

    Kanske kan vara något som är bra att börja med? Så kan jag bygga en från scratch när jag har demolerat denna

  8. #8

    Standard

    Det är ett bra kit.
    Men köp med en Flamweel 450 ram...
    Den är absolut den bästa att träna med..
    Har kört så propellrar och brädfodringen på kåken ryker...
    På med nya proppar och upp igen.

    Brädfodringen är en annan femma

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Det har ju kommit en flamewheel kopia på hobbyking som nästan inte kostar nått alls.
    Vore kul om nån kunde testa den lite så man fick veta om dom är i närheten av orginalets kvalitet.
    har krashat i princip så hårt det går att krasha med quad från 30 meters höjd. och det blev endast ett litet skrapmärke på ramen.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10

    Standard

    Hehe låter bra det

    Det verkar inte finnas något kit med den ramen. Men du kanske menade att bara köpa den separat från kittet?

  11. #11

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    Det har ju kommit en flamewheel kopia på hobbyking som nästan inte kostar nått alls.
    Vore kul om nån kunde testa den lite så man fick veta om dom är i närheten av orginalets kvalitet.
    har krashat i princip så hårt det går att krasha med quad från 30 meters höjd. och det blev endast ett litet skrapmärke på ramen.
    Menar du denna eller?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ame_450mm.html



    Kanske man kan plocka ihop ett eget kit för typ samma pris med bättre prylar?

  12. #12

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Precis. finns dock en version till med strömfördelning i hubben
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Personligen tycker jag tri är lättare än quad. Kanske beror på injusteringar, vana osv. Trin är lite lättare att orientera från marken, quaden tappar jag orienteringen mycket lättare på och det slutar snabbt i en krash.
    Min stora tri (rcexplorers tri 2.0) är väldigt "mjuk" och fin i luften, quaden jag byggde är mer nervös och snabb i sina rörelser och lite mer svårflugen.

    Jag började min "karriär" med små coaxhelis som jag tränade med i vardagsrummet. Efter det blev det mycket helikoptersim och slutligen byggde jag trikoptern.
    Tack vare helisarna och simulatorn kunde jag flyga trin men det var inte lätt i början. Jag är fortfarande en grön pilot i mina ögon men jag har iaf lärt mig och utvecklats under det året jag har flugit nu.

    Så min personliga rekomendation (du vågar ge dig på lite lödpyssel skriver du) är nåt skitbilligt i stil med rcexplorer trin, gärna 2.5. Lite elektronik från hobbyking på det.
    Börja flyga simulator redan idag så du får in känsla och tänk. Träna efter en plan, dvs flyg inte bara runt utan försök planera din flygning och sedan flyg efter din mentala planering, ex hovra helt stilla, hovra helt stilla med helin vänd mot dig! flyga cirklar, cirklar åt andra hållet, landa mjukt osv.
    http://www.rcexplorer.se/projects/tr...copterv25.html
    Du bör ha hunnit med en hel del timmar i simulatorn innan alla grejjer till bygget har kommit hem från hobbyking

    Simulatorradio finns på bla hobbex för typ 200:-

  14. #14

    Standard

    Två frågor till.

    1. Hur lång leveranstid ungefär brukar det vara från HobbyKing och GoodLuckBuy? På en höft

    2. Tips på bra radio? Har läst mkt gott om Turnigy 9x. Mycket funktioner för lite pengar, men den är ju tokslut. Finns det några bra alternativ i samma prisklass?

  15. #15
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    2-3v från hk med billigaste frakten.
    Beställ en 9x även att den är slut, den skickas så fort tillräckligt många kommit till hk. Ibland räcker inte levererat antal till att förse alla som köpt på backorder och då kan du få vänta i evigheter på att se lagerstatus på sidan. Beställ så hamnar du i kön och får din i turordning.

  16. #16

Liknande ämnen

  1. Vill bygga stor frigolitmodell
    Av Elia i forum Elmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-12-29, 19:52
  2. jag vill bygga ett eget flygplan
    Av alex.e i forum Elmodeller
    Svar: 64
    Senaste inlägg: 2008-06-22, 12:33
  3. depron eller liknande
    Av kenneth67 i forum Elmodeller
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2007-08-25, 06:47

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •