Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: problem med kablar

  1. #1

    Standard problem med kablar

    Hejsan! jag äger en Arttech Falcon 400 2,4GHz Helikopter

    och jag har inte alla kablar ikopplade och jag har inget schema hur det ska se ut, så jag undrar om någon vill hjälpa mig med att koppla ihop alla kablar rätt så jag kan få den att fungera

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Vart i sverige befinner du dig ?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

  4. #4

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Lite långt bort för att kunna hjälpa dig på plats då.
    Böra med ett servo i taget och se så rätt funktion hamnar på rätt sticka.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  5. #5

    Standard

    men jag vet ej var alla olika kablar ska till vars, tex till thrott, batt, eller något annat

  6. #6
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Om du befinner dig i närheten av Luleå, åkt till Knöppelåsen nu i veckan så finns det gott om folk där som säkert hjälper dig.

  7. #7

    Standard

    är det någon mässa där eller vad?

  8. #8
    zablars avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    107
    Jobb
    Systemutvecklare på Emric
    Klubb
    PMFK

    Standard

    MSFI = Midnight Sun Fly In. Läs på mfkjupiter.se

  9. #9

  10. #10

    Standard

    men är det ingen som har ett kopplingsschema som dom kan lägga upp?

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Inkopplingen är nog ditt minsta problem tyvärr. Sen måste koptern trimmas in och det bör/måste du ha hjälp med och till slut skall du försöka lära dig att flyga också vilket inte är så speciellt enkelt. Så rådet du fick tidigare är väldigt bra - alltså bege dig till en klubb och i detta fall Mfk Jupiter om det nu är din närmaste klubb. Där kan du säkert få den hjälp du kommer att behöva.
    //Roger

  12. #12

    Standard

    Jaha okej, dock så vill jag bara att få den att lyfta, sen lär jag mig själv grunderna, men tack för förslaget!

  13. #13
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av NyanCat Visa inlägg
    Jaha okej, dock så vill jag bara att få den att lyfta, sen lär jag mig själv grunderna, men tack för förslaget!
    Du har aldrig flugit heli innan?? Och ska börja själv? Utan att ha flugit simulator?
    Lycka till !!
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  14. #14

    Standard

    jag har en annan helikopter men inte lika hightech, men jag har fått den och ska fixa till den för den hade crash landat så jag lägger som inte ut så mycket pengar på den så jag vill bara veta hur jag ska koppla kablarna

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Du svarade inte på mina frågor....?

    Vill bara "rädda dig" från att inte tröttna på denna roliga hobby som rc-flyg faktiskt är.
    Många som testar själv kraschar gång efter annan och ger upp och säljer sina prylar...

    Jag har flugit rcplan sen -07 men inte heli, bara i simulator. Trots att jag anser mig hyfsad på plan, tycker jag att det är svårt att flyga heli i simulatorn...många krascher blir det.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jocke1963 Visa inlägg
    Du svarade inte på mina frågor....?

    Vill bara "rädda dig" från att inte tröttna på denna roliga hobby som rc-flyg faktiskt är.
    Många som testar själv kraschar gång efter annan och ger upp och säljer sina prylar...

    Jag har flugit rcplan sen -07 men inte heli, bara i simulator. Trots att jag anser mig hyfsad på plan, tycker jag att det är svårt att flyga heli i simulatorn...många krascher blir det.
    Det lät dock som att du inte frågade utan att du bara sa lycka till Jag har som sagt bara flugit mindre helikoptrar, lite i simulator.

  17. #17


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan flygerfarenhet överhuvudtaget (små leksaksheli räknas tyvärr inte) och utan hjälp med intrimning så är tyvärr dina odds att lyckas inte så stora - som bl a Jocke också konstaterat. "Den som råd lyder är vis" gäller verkligen inom RC-heliflyg. Och jag säger detta av samma orsak som Jocke nämligen att det skall gå bra för dig och att du därmed får blodad tand och stannar kvar inom vår härliga hobby. Dock är det inte så enkelt som det kan verka när man kollar erfarna piloter utan det ligger mycket träning bakom innan man kan flyga hyfsat - och t o m bara det allra första nämligen kunna hovra stabilt.
    Och för att kunna träna måste man bl a ha en heli som fungerar och därför måste den ställas in ordentligt vilket brukar vara en övermäktig uppgift för en som är helt ny inom området. Samt som Jocke också säger - idog träning i simulator. Det är nog ett baskrav för blivande heli-piloter i synnerhet om man inte har någon annan flygerfarenhet överhuvudtaget sen tidigare. Vi som varit med ett tag inom denna hobby har tyvärr sett alltför många heli-nybörjare som tröttnat rätt omgående när man försökt klara allt på egen hand.
    Så sök dig till en klubb och be om hjälp - det är det allra viktigaste rådet tillsammans med att du tränar idogt i simulator.
    Lycka till hälsar
    Roger

  18. #18
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 663
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Jag kan hjälpa dig med din fråga men lyssna på Roger och Jocke. Jag säger som Jocke jag har flugit rc-flyg sen 2004 men bara heli i simulatorn. Om jag slår på vind kommer jag aldrig upp i mitt mål, flyg upp, gör lite konster och landa 20 ggr av 20.
    Vid start sätter du ihop batteriet med fartkontrollen. Vid stopp kopplar du loss mellan batteriet och fartkontrollen. Sändaren måste vara i gång hela tiden som mottagaren är igång. Har du tur så är mottagaren redan bunden till sändaren. Annars måste du göra det också. Det går till på olika sätt på olika märken.
    mvh. //Fredrik

    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Elektronik-i-heli.jpg 
Visningar:	222 
Storlek:	23,4 KB 
Id:	30286

    Edit - glömde gyrot. Gyrot kopplas mellan mottagare och servo för sidoroder.
    se http://www.raptortechnique.com/gyro-hh.htm
    Senast redigerat av freddan_6 den 2012-07-05 klockan 10:17.
    fredrik

  19. #19

    Standard

    Jag vet att det inte är det lättaste att flyga helikopter, men jag vill först och främst se om den fungerar, sen så kan man flyga i simulator.

    Tack för att du visade vars allt skulle kopplas men jag har ett ytterligare problem nämligen att koppla alla kablar i receivern och den ser ut såhär. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0522.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	30287

  20. #20

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Tänkte som dig. först testa . det kostade en del. skaffade simmen och började öva sen minskade kostnaderna
    kraftigt.

    Citat Ursprungligen postat av NyanCat Visa inlägg
    Jag vet att det inte är det lättaste att flyga helikopter, men jag vill först och främst se om den fungerar, sen så kan man flyga i simulator.

    Tack för att du visade vars allt skulle kopplas men jag har ett ytterligare problem nämligen att koppla alla kablar i receivern och den ser ut såhär. Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	SAM_0522.jpg 
Visningar:	169 
Storlek:	60,6 KB 
Id:	30287
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande ämnen

  1. Skärmade kablar till fpv?
    Av Defuncta i forum FPV Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2013-06-03, 21:52
  2. Kontakter till kablar
    Av Timtimtim i forum FPV Allmänt
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2012-08-27, 23:15
  3. Hur vet jag vilka kablar som är vad?
    Av port513 i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-07-18, 20:35
  4. Långa drivacc kablar
    Av Jocke71 i forum FPV Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-06-06, 18:19
  5. Twinnade Kablar
    Av Wulfman i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2009-02-12, 19:07

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •