Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 25

Ämne: Multiwii ryckningar, vad kan man göra åt det?

  1. #1
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard Multiwii ryckningar, vad kan man göra åt det?

    Förstår inte ens vad det beror på.. tycker jag har testad det mesta nu, olika proppar, välbalancerade, aluarmar, träarmar, stumt monterad FC, FC monterad med foamtape, FC monterad på bomull!, ändrat pid osv..
    Det sista jag gjorde nu var att lägga 3 träbitar under FC på bomullen för att få lite högre massa som förhoppningsvis sänker resonansenfrekvensen/vibrationerna.
    Bästa testet hittills men inte riktigt bra än tycker jag.

    Den flyger fint förutom alla små ryck hela tiden. Blir ju inte kul video från gopron när den beter sig så..

    Det är totalt vindstilla när jag filmar detta. Försöker att inte röra spakarna mer än att justera tillbaka den när den driver iväg.
    Hur blir jag av med dom små, konstanta ryckningarna?

    ITG3205 gyro är det, från en wm+ kina klon. har 42Hz gyro lågpass i arduinon som jag ställde in på den stora trin. Utan LP eller för högt ställd LP hade jag stora ryckningar hela tiden. Har ej testat ändra LP på denna nya ramen.


  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag fick det där fenomenet på min naza när ett par av propparna va obalanserade i mitthubben,
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Okej.. mina är balanserade i hubbarna men när du säger det så undrar jag om inte mina propadaptrar kan ha lite obalans i sig.
    Ska ta hem nya och testa.

  4. #4

    Standard

    Testa aktivera MMGYRO & MMGYROVECTORLENGHT i config

  5. #5
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Vad är det? Är det någon form av genomsnitt på ett visst antal mätningar?

    EDIT: Kollade sketchen, jepp ett genomsnittligt resultat från gyrona. Hade helt missat den.
    Det ska jag testa imorrn.

    Tack för det tipset!

  6. #6

    Standard

    Det är ett flytande genomsnitt som jämnar ut de värsta peakarna från gyrot.
    Men det bästa är att jobba bort vibrationerna.

  7. #7
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Patrik, jag är tacksam för tipset!!
    Testade sänka LP till 20Hz och provade igen. Bättre men inte bra. Stängde av LP och det gick inte flyga den alls!
    Bara ryckte och betedde sig.

    Slog igång MMGYRO och MMGYROVECTORLENGHT 10 och resultatet var över förväntan.

    Testade även montera mitt KK med 1.6 fw och den betedde sig som om gyrot hängde i en tråd. HELT oflygbar... KK har ju ingen smooth eller average på gyrona.
    Frågan är vad felet är. Är det ITG3205 gyrot som är så sjukt känsligt bara?
    Jag har beställt proppadaptrar, proppar samt tre DT700 motorer och ska testa med.


    Resultatet med 1047 proppar som har varit i backen några gånger och inte är perfekta.






    Ska även bygga ihop den gamla trin med KK, för den har ju KK suttit på innan och den flög skapligt bra.

  8. #8

    Standard

    Det är ju lite lustigt det här...undrar varför vissa farkoster blir ryckiga och andra är väldigt stabila
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  9. #9
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Okej, idag har det blåst rätt bra så jag tog ut trin på test igen. Den beter sig illa i vind tyvärr. Felet påminner om det jjag hade innan.
    Slängde ihop den gamla stora trin med KK 1.6 och monterade propelrarna direkt på motoraxlarna med små insexskruvar utan skalle, rakt genom plasthubbarna. Den flög då riktigt fint i vinden. Tyvärr tror jag det ingreppet försvagar propparna och att dom kan spricka i hubben när som helst.

    Drar slutsatsen att mitt största problem just nu är propelleradaptrarna som skapar för mycket obalans.
    Ska flytta över dom borrade propparna på lilla trin imorrn och göra om testet. Ska även slå av MMGYRO och se om den är flygbar utan den inställningen då.

    Jag får borra mina proppar och låsa dom med skruvar tills vidare. När propadaptrarna från HK kommer hem går jag över på 1045 proppar som har 6mm axelhål. Hoppas dom funkar som dom ska då.

    Annars blir det DT700 med 9047/1047/1147..

  10. #10

    Standard

    Jag fick hem propellrar från Flyduino idag - men har inte hunnit testa de kolfiberförstärkta
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  11. #11
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Blir intressant att höra hur det funkar med dom sen.

    Ska strax börja riva i quaden tänkte jag. Ska samla ihop dina delar och ta med in till stan.

  12. #12

    Standard

    Du kan låna ett par och testa. jag gillar flyduino-propparna
    (tillverkas av gemfan)

    Just nu söker jag en ny WMP då en verkar vara kass
    vill få igång ett kort till...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag har ju ditt pariskort med wm+ och nunchuck, tar med det in till stan. Quaden är nerskruvad igen.

  14. #14

    Standard

    OK -slå en signal så byter vi saker

    //UndCon
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  15. #15

  16. #16

    Standard

    Jag vet - tyvärr kan man inte gå ner och handla där längre...bara postorder
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  17. #17

    Standard

    Hej,
    Jag körde med WM+ kinaklon förut, och om man kollar på värdena som gyrot spottar ur sig så är den fruktansvärt dåliga toleranser på't (min kinaklon gick knappt att lyfta med..). Köp en IMU med vettigt gyro på eller en WM+ original. Jag bytte till en WM+ original, och nu är det inga problem alls

  18. #18
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Ja jag kanske skulle testa en original.. vad är det för gyrochip på originalet? Min klon har ju ITG3205 och många skriver att den ska vara bra?

  19. #19

    Standard

    Vet inte, har inte brytt mig om att kolla upp det eftersom det funkar. Nu vet jag ju att det finns en mängd olika kinakopior - så det är ju inte säkert att det chippet du har suger Va vet jag. Var mest en idé. MPU6055 verkar vara det som folk vill ha idag (kombinerad gyro/acc).

  20. #20
    rfnoises avatar
    Reg.datum
    sep 2010
    Inlägg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

    Standard

    Tjena,

    Vad kör ni för fartreglage? Har nyare SiLabs/Turnigy Plush 20A på min quad med KK-kort, funkade fint första 10 flygningarna men med små ryck ibland. Senare blev den helt oflygbar, trodde att det var gyrona som pajjat efter några spektakulära krascher men det är fartreglagen som inte klarar de höga uppdateringarna. Har nu skaffat HK Blue/mystery 20A som jag uppdaterat till SimonKs firmware. Har inte testat dem på quaden än men uppdateringen var smärtfri. Tyvärr sitter lödöarna lite här och var på Mystery. Jag har beställt ett gäng med HK F-20A som också kan flashas men där sitter lödöarna på rad så man kan programmera dem snabbare.

    /Calle
    Det går alltid att bygga om och bygga bättre!

Liknande ämnen

  1. multiwii
    Av Masv i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-08-09, 00:12
  2. Svar: 43
    Senaste inlägg: 2013-04-28, 00:38
  3. MultiWii 2.2
    Av PatrikE i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-03-19, 08:38
  4. Multiwii conf1_7
    Av bogieboy i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-09-02, 16:37
  5. Vaggar med Multiwii
    Av Putteman i forum Elektronik-Mjukvara-Hårdvara
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2011-07-11, 12:36

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •