Reklam

Resultat 1 till 14 av 14

mne: Har ni frvaring p ert flt?

Standard Har ni frvaring p ert flt?

Inser att jag blir allt mer bekvm av mig och att det hr med att lasta flyget in och ut frn kombin/slpvagnen knns...sdr. Drmmer vore att kunna lmna modellen, med vingar monterade, i tryggt frvar p fltet.

vervger drfr att fixa ngon form av frvaring fr att medlemmar som r intresserade ska kunna frvara varsin modell. Vet att det finns std fr detta i klubben.

Ngon annan klubb som erbjuder frvaring?

Thomass avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    5 959
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malm Radioflygsllskap

Standard

Container!

Hyr eller kp!
    Retroholic!

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Hej,
    OM s r det vl som Thomas sger via en container. Skulle dock inte "annonsera" hr om min klubb skulle ha p det viset - dock kan jag sga att vr klubb INTE har ngot sdant arrangemang. Man fr allt ta med sig sina prylar varje gng. Tycker man att det r betungande kanske man fr fundera ver om man verkligen har rtt typ/storlek av krror. Jag personligen skulle hursomhelst inte vilja ha krrorna stende i nn form av byggnad ute p ett flt - men det r jag det...
    Hlsningar
    Roger

mulders avatar
    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlgg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp krver inget hederligt arbete lngre.
    Klubb
    Olofstrms & hus Mfk JET-SKNE

Standard

Prylarna skall st hemma s frugan kan klaga att det luktar o tar plats
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

JET SKNE

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Glnsande Pellejns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+MFK +Ivves Fan Club

Standard

Jag gillar oss o ha prylarna bredvid fltet..bekvmt!
    // Bokis

***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu ven med biskvier!)

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 848
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Jaja Bokis-gubben - har man privatflygflt p sina egna domner s r ju problemet lst alldeles av sig sjlv...
    Men vi vriga fr nog fortstta slita med transporterna.
    Hlsningar
    Roger

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Klubb

Standard

Har ss prylar som luktar gott inne,Gullan krver att det ska vara s .
    Drfr sitter det hllare fr flygplan i b.l.a sovrummet som min snuttjulla har satt upp..
    Tycker jag r helt OK.
    Men fr att vara helt allvarlig s hrikring s har det varit s oavsett vad man har i dem att
    kper/hyr man en container s r det lika med att skriva p en skylt:
    VAR GOD STJL HR!
    Har man inte haft besk tidigare s fr man det d om den str obevakad.
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

Standard

En container r praktisk.
    Men det kan vara problem med frskringsbolaget efter ett "Ovntat besk".
    Jag vet ett stlle dr de hade en ny kgrsklippare inlst i en container med godknda ls.
    Efter phlsning dr klipparen & diverse saker frsvann s fick de reda p att frskringen inte gllde fr att containern inte rknades som en del av "fastigheten".
    Hade de dremot stllt in den i ett fallfrdigt skjul med ett ls p hade det varit godknt.

En container krver lite strre insats fr att forcera n ett gistet ruckel...
    Men man kan ju stlla upp en som en dummy och frvara vrdesakerna i rucklet..

Reg.datum
    Apr 2009
    Inlgg
    1 383
    Klubb
    Karlstads MFK

Standard

Hej,

Hr r en elegant containerlsning som tydligen lser problemet med att vara en del av "fastigheten" genom att den byggs in i en "hangar" med ls. Containern tjnar vad jag frstr dels som hangar i allmnhet dels som laddstation fr elflygare. Snyggt vrre och borde kunna fungera som modell fr andra som sker liknande lsning p frvaringsproblem vid fltet. Allt dokumenterat p film och kommentarar i filmen.

http://www.ripamfk.com/html/skrytbygget/index.html

Undrar vad en sn container kan kosta som de anvnde i Ripa MFK?

/Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-07-24 klockan 18:16.

Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 639
    Jobb
    Klubb

Standard

Kanonsnyggt! Oavsett kostnaden..Hatten av!
    // Bokis

(nu ven med biskvier!)

Standard

Tack fr lnken, ser riktigt proffsigt ut. Och ja, det r nog just en fartygscontainer man br satsa p. Blocket sger att man fr vlanvnda 20-fotare fr 10-15000. Har dock inte sett ngon med ppningsbar lngsida vilket vore trevligt.

Frskringsfrgan mste man frsts kolla innan man lastar in annat annat n spadar och rffsor

Standard

Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlgg
    Hej,

Hr r en elegant containerlsning som tydligen lser problemet med att vara en del av "fastigheten" genom att den byggs in i en "hangar" med ls. Containern tjnar vad jag frstr dels som hangar i allmnhet dels som laddstation fr elflygare. Snyggt vrre och borde kunna fungera som modell fr andra som sker liknande lsning p frvaringsproblem vid fltet. Allt dokumenterat p film och kommentarar i filmen.

http://www.ripamfk.com/html/skrytbygget/index.html

Undrar vad en sn container kan kosta som de anvnde i Ripa MFK?

/Bo
    Hej!

Det fanns mnga faktorer som pverkade klubbens beslut att bygga denna containerhangar.

Under sommarhalvret finns det mnga, bde medlemmar och gster som bor i husvagn p flygfltet, containern anvnds i huvudsak fr att att lsa in modeller nattetid, detta endast i samband med att det bor folk p flygfltet. I den ppna delen p detta bygge har vi monterat 230 volts uttag med fasta laddplatser fr lipoackar p en hylla med klinkerbotten fr att avleda ev. vrme.

Utrymmet tjnar ocks till frvaring av modeller mellan flygturerna dagtid.

Kostnad fr hela bygget ”landade” p ca 90 000 kr varav containern 6 mnader gammal kostade 30 000 kr

Bildcollage frn rets Ripalger

Mvh Mats
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0243.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	31009   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_2753.jpg 
Visningar:	85 
Storlek:	93,4 KB 
Id:	31010   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	IMG_2757.jpg 
Visningar:	103 
Storlek:	121,1 KB 
Id:	31011   Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	120717-10.jpg 
Visningar:	104 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	31012  
    Senast redigerat av Ripa den 2012-08-08 klockan 07:09.
    "Ingenting r omjligt, det omjliga tar bara lite lngre tid"

Reg.datum
    Oct 2007
    Inlgg
    124
    Jobb
    Vinodlare och kta warbirdfreak
    Klubb
    Vrhulta Air Force

Standard

Mycket imponerande. Pgarna i Ripa verkar driftiga och serisa. Mnga nya bra ideer. Mycket fint flt och anlggning. Mste ka ner och kika nsta sommar. Kanske kan f tolk hjlp av kommunen dr nere om man ber snllt .....

I Arboga klubben dr jag r medlem har vi fn grnt ljus frn segelflygarna som r med i samma flygklubb att frvara vra plan i stora hangaren. Fn handlar det inte om s mnga modellplan d vi r ganska f, men modellkrrorna blir ju "strre och fler" s vi fr se hur det utvecklas p sikt. Ev kan man ju vincha upp dom i taket eller stta upp dom p vggarna som ej anvnds och d ej str storsegelflygplanens och bogserkrrornas mjligheter att komma in. Vi laddar/tankar ej i hangaren med avseende p brandrisken. Hittills har lsningen funkat jttefint.

I Siljanbygdens RFK som ligger i Dalarna finns det sedan urminnes tider (60-70 talet) en gemensam hangar dr man kan stlla in planet. En del lmnar sina krror dr lnge och en del bara ver natten. Funkar kalas fint, dock s reglerar drrppningen som r ganska liten automatiskt s att "vrsting stor" krror ej kommer in i ett stycke.

Kul viktigt mne det hr.
    Jag vet att alla drmmer om en P-51 Mustang.

Lelles avatar
    Reg.datum
    Aug 2007
    Inlgg
    1 355
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Sdertlje MFK

Standard

Vr klubb har ox haft besk av personer som saknade egna grsklippare och div prylar som dom snodde frn oss. Jag fick fra en otroligt tuff dialog med frskringsbolaget som absolut inte skulle ertta ngonting av ngon konstig anledning. Vi hade godknda ls Klass 4, och kraftiga bommar ver drrarna, men det r ingen match fr en batteridriven vinkelslip.
    Vi hade som tur var en "containerfrskring" s bolaget fick till slut betala ut det frlorade vrdet. Avdrag fr sjlvrisk sklart.

Ett tips. Be ditt frskringsbolag att komma ut till ert flt och kolla igenom frskringsskyddet, d har dom svrt att neka ersttning nr dom varit p plats.
    Dokumentera allt som sgs. Det hade vi gjort och det var nog rddningen samt att vi hade en frskringstjnsteman som stod p " vr sida".
    /Lelle

Liknande mnen

1. LiPo-frvaring
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlgg: 2012-03-12, 21:44
  2. Frvaring av Li-Fe accar
    Av kay.krut i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2012-02-20, 20:56
  3. flyg frvaring!
    Av ronas 22 i forum Allmnt och Tips