Reklam

 
Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Har ni förvaring på ert fält?

  1. #1

    Standard Har ni förvaring på ert fält?

    Inser att jag blir allt mer bekväm av mig och att det här med att lasta flyget in och ut från kombin/släpvagnen känns...sådär. Drömmer vore att kunna lämna modellen, med vingar monterade, i tryggt förvar på fältet.

    Överväger därför att fixa någon form av förvaring för att medlemmar som är intresserade ska kunna förvara varsin modell. Vet att det finns stöd för detta i klubben.

    Någon annan klubb som erbjuder förvaring?

  2. #2

    Thomass avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    7 580
    Jobb
    Truck Pilot
    Klubb
    Malmö Radioflygsällskap, RFK Gripen, Eslövs MFK, Ripa MFK, Höglandets MFK

    Standard

    Container!

    Hyr eller köp!
    Retroholic!

  3. #3


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    OM så är det väl som Thomas säger via en container. Skulle dock inte "annonsera" här om min klubb skulle ha på det viset - dock kan jag säga att vår klubb INTE har något sådant arrangemang. Man får allt ta med sig sina prylar varje gång. Tycker man att det är betungande kanske man får fundera över om man verkligen har rätt typ/storlek av kärror. Jag personligen skulle hursomhelst inte vilja ha kärrorna stående i nån form av byggnad ute på ett fält - men det är jag det...
    Hälsningar
    Roger

  4. #4
    mulders avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 033
    Jobb
    Fifflare, min kropp kräver inget hederligt arbete längre.
    Klubb
    Olofströms & Åhus Mfk JET-SKÅNE

    Standard

    Prylarna skall stå hemma så frugan kan klaga att det luktar o tar plats
    Flyger: JET
    Bygger: I Composite
    Motor: Turbin
    Radio: Futaba

    JET SKÅNE

  5. #5
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Jag gillar osså o ha prylarna bredvid fältet..bekvämt!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jaja Bokis-gubben - har man privatflygfält på sina egna domäner så är ju problemet löst alldeles av sig själv...
    Men vi övriga får nog fortsätta slita med transporterna.
    Hälsningar
    Roger

  7. #7
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Har åsså prylar som luktar gott inne,Gullan kräver att det ska vara så .
    Därför sitter det hållare för flygplan i b.l.a sovrummet som min snuttjulla har satt upp..
    Tycker jag är helt OK.
    Men för att vara helt allvarlig så härikring så har det varit så oavsett vad man har i dem att
    köper/hyr man en container så är det lika med att skriva på en skylt:
    VAR GOD STJÄL HÄR!
    Har man inte haft besök tidigare så får man det då om den står obevakad.
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  8. #8

    Standard

    En container är praktisk.
    Men det kan vara problem med försäkringsbolaget efter ett "Oväntat besök".
    Jag vet ett ställe där de hade en ny Åkgräsklippare inlåst i en container med godkända lås.
    Efter påhälsning där klipparen & diverse saker försvann så fick de reda på att försäkringen inte gällde för att containern inte räknades som en del av "fastigheten".
    Hade de däremot ställt in den i ett fallfärdigt skjul med ett lås på hade det varit godkänt.

    En container kräver lite större insats för att forcera än ett gistet ruckel...
    Men man kan ju ställa upp en som en dummy och förvara värdesakerna i rucklet..

  9. #9

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,

    Här är en elegant containerlösning som tydligen löser problemet med att vara en del av "fastigheten" genom att den byggs in i en "hangar" med lås. Containern tjänar vad jag förstår dels som hangar i allmänhet dels som laddstation för elflygare. Snyggt värre och borde kunna fungera som modell för andra som söker liknande lösning på förvaringsproblem vid fältet. Allt dokumenterat på film och kommentarar i filmen.

    http://www.ripamfk.com/html/skrytbygget/index.html

    Undrar vad en sån container kan kosta som de använde i Ripa MFK?

    /Bo
    Senast redigerat av bem den 2012-07-24 klockan 18:16.

  10. #10
    Moderator

    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    5 067
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Kanonsnyggt! Oavsett kostnaden..Hatten av!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  11. #11

    Standard

    Tack för länken, ser riktigt proffsigt ut. Och ja, det är nog just en fartygscontainer man bör satsa på. Blocket säger att man får välanvända 20-fotare för 10-15000. Har dock inte sett någon med öppningsbar långsida vilket vore trevligt.

    Försäkringsfrågan måste man förstås kolla innan man lastar in annat annat än spadar och räffsor

  12. #12

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av bem Visa inlägg
    Hej,

    Här är en elegant containerlösning som tydligen löser problemet med att vara en del av "fastigheten" genom att den byggs in i en "hangar" med lås. Containern tjänar vad jag förstår dels som hangar i allmänhet dels som laddstation för elflygare. Snyggt värre och borde kunna fungera som modell för andra som söker liknande lösning på förvaringsproblem vid fältet. Allt dokumenterat på film och kommentarar i filmen.

    http://www.ripamfk.com/html/skrytbygget/index.html

    Undrar vad en sån container kan kosta som de använde i Ripa MFK?

    /Bo
    Hej!

    Det fanns många faktorer som påverkade klubbens beslut att bygga denna containerhangar.

    Under sommarhalvåret finns det många, både medlemmar och gäster som bor i husvagn på flygfältet, containern används i huvudsak för att att låsa in modeller nattetid, detta endast i samband med att det bor folk på flygfältet. I den öppna delen på detta bygge har vi monterat 230 volts uttag med fasta laddplatser för lipoackar på en hylla med klinkerbotten för att avleda ev. värme.

    Utrymmet tjänar också till förvaring av modeller mellan flygturerna dagtid.

    Kostnad för hela bygget ”landade” på ca 90 000 kr varav containern 6 månader gammal kostade 30 000 kr


    Bildcollage från årets Ripaläger

    Mvh Mats
    www.ripamfk.com
    Bifogade miniatyrer Bifogade miniatyrer Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	DSC_0243.jpg 
Visningar:	117 
Storlek:	97,2 KB 
Id:	31009   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2753.jpg 
Visningar:	101 
Storlek:	93,4 KB 
Id:	31010   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	IMG_2757.jpg 
Visningar:	119 
Storlek:	121,1 KB 
Id:	31011   Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	120717-10.jpg 
Visningar:	116 
Storlek:	67,1 KB 
Id:	31012  
    Senast redigerat av Ripa den 2012-08-08 klockan 07:09.

  13. #13
    No4s avatar
    Reg.datum
    okt 2007
    Inlägg
    165
    Jobb
    Vinodlare och äkta mångsysslare inom hobbyn.
    Klubb
    Värhulta Air Force

    Standard

    Mycket imponerande. Pågarna i Ripa verkar driftiga och seriösa. Många nya bra ideer. Mycket fint fält och anläggning. Måste åka ner och kika nästa sommar. Kanske kan få tolk hjälp av kommunen där nere om man ber snällt .....

    I Arboga klubben där jag är medlem har vi fn grönt ljus från segelflygarna som är med i samma flygklubb att förvara våra plan i stora hangaren. Fn handlar det inte om så många modellplan då vi är ganska få, men modellkärrorna blir ju "större och fler" så vi får se hur det utvecklas på sikt. Ev kan man ju vincha upp dom i taket eller sätta upp dom på väggarna som ej används och då ej stör storsegelflygplanens och bogserkärrornas möjligheter att komma in. Vi laddar/tankar ej i hangaren med avseende på brandrisken. Hittills har lösningen funkat jättefint.

    I Siljanbygdens RFK som ligger i Dalarna finns det sedan urminnes tider (60-70 talet) en gemensam hangar där man kan ställa in planet. En del lämnar sina kärror där länge och en del bara över natten. Funkar kalas fint, dock så reglerar dörröppningen som är ganska liten automatiskt så att "värsting stor" kärror ej kommer in i ett stycke.

    Kul viktigt ämne det här.
    Jag vet att alla drömmer om en P-51 Mustang.

  14. #14

    Lelles avatar
    Reg.datum
    aug 2007
    Inlägg
    1 473
    Jobb
    Fritidsidkare
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Vår klubb har oxå haft besök av personer som saknade egna gräsklippare och div prylar som dom snodde från oss. Jag fick föra en otroligt tuff dialog med försäkringsbolaget som absolut inte skulle erätta någonting av någon konstig anledning. Vi hade godkända lås Klass 4, och kraftiga bommar över dörrarna, men det är ingen match för en batteridriven vinkelslip.
    Vi hade som tur var en "containerförsäkring" så bolaget fick till slut betala ut det förlorade värdet. Avdrag för självrisk såklart.

    Ett tips. Be ditt försäkringsbolag att komma ut till ert fält och kolla igenom försäkringsskyddet, då har dom svårt att neka ersättning när dom varit på plats.
    Dokumentera allt som sägs. Det hade vi gjort och det var nog räddningen samt att vi hade en försäkringstjänsteman som stod på " vår sida".
    /Lelle

Liknande ämnen

  1. LiPo-förvaring
    Av r0yalty i forum Elmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-03-12, 21:44
  2. Förvaring av Li-Fe accar
    Av kay.krut i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 20:56
  3. flyg förvaring!
    Av ronas 22 i forum Allmänt och Tips
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-10, 22:54
  4. Förvaring av plan
    Av js_ i forum Allmänt och Tips
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-25, 10:42
  5. Förvaring av lipos
    Av Erik83 i forum Batterier och Laddare
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-23, 14:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •