Reklam

 
Sidan 1 av 6 123456 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 115

Ämne: Sebastian´s flygplan :)

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Cool Sebastian´s flygplan :)

    Jaha hej allihopa!
    Är ny på detta forum, håller för det mesta vis till på RSB med namnet bil sebbe. Men Sebastian heter jag och är 15år o bor i Katrineholm (:
    Har hållit på med rc nu i 4-5år och har för en månad sen blivit kär i flygplan!
    Har alltid sagt till mig själv, vad det är för tokstollar som kan tycka det är kul o bara flyga fram o tillbaka i luften, nu är jag en tokstolle själv

    Har införskaffat mig som första flygare en Nine Eagles sky Climber -2meter glidflygare
    Har flygit 2ggr med hjälp av en expert och det har gått jätte bra och framförallt varit super roligt!!

    Ska beställa lite nya grejer o bla bla.
    Tänkte bara höra med er om vilken motor set-up jag borde ha till den nya Canadensiska transport flygaren som ska beställas.

    Planet är detta

    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=24885
    Är helt förälskad i det, så sjukt vackert

    servona som jag ska använda är dessa http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...cro_Servo.html
    esc:en dessa http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=15205
    och batteri http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._3S1P_20C.html (kan då använda samma ack i sky climber också)

    Men vilka motorer ska jag ha?
    valet o kvalet står mellan dessa 3
    2st
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=14738
    eller 2st
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...tor_210w_.html
    eller 2st såna här
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...tor_250w_.html

    ska också beställa hem en ny sändare, en http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=8992

    Har också en fråga till, planet jag ska köpa... det är ju EPS material och har läst att man kan smörja in det i epoxylim. Så frågan är, ska jag köpa ett antal tuber från HK elr är det någon som vet vart man kan få tag på en burk?

    Tackar för alla synpunkter, diskussioner o allt annat skitsnack! bara att prata på!

    Mvh Sebastian

  2. #2
    Flufs avatar
    Reg.datum
    Jul 2012
    Inlägg
    1 583
    Jobb
    Datornörd på heltid
    Klubb
    Mölndals ModellFlyg

    Standard

    Är nybörjare själv, men landat en del buklandningar på gräs.

    Om du kör start/landning på sjö, se till att ha tänkt igenom rätt noga med servo, ESC, mottagare etc hur det skall vattensäkras men ändå kunna arbeta/kylas. Om du skall gräslanda, tejpa ytor som kommer i kontakt med gräs (och balansera CG därefter), lättare att torka av och/eller byta ut för en fortsatt fräsch look.

    Lycka till med bygget, ser spännande ut

  3. #3

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    äsch då, vattensäkringsskydd har jag aldrig använt mig av!
    Har kört min e-revo genom allt och aldrig fått någon kortsluten el

    Fast vet att "Corrison X" (stavning??) är väldigt populärt, någon som vet vart man kan hitta det till bra pris?

  4. #4

    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    6 846
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Sjöflyg är ju inte det allra enklaste att flyga som 2:a-kärra även om HKs Canadair enligt en klubbkompis (dock mycket erfaren flygare) är en bra kärra. Det är en viss skillnad att flyga och landa en elseglare jämfört med en sjöflygkärra så ta gärna hjälp så bättrar du på oddsen.
    Borstlösa fartreglage brukar inte trivas tillsammans med vatten... Ja, det gör väl ingen elektronik men dessa reglage brukar helt enkelt ge upp.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Esc:en hade jag tänkt lägga i planet o sedan förlänga motorkablarna Men det löser sig

    Men skulle vilja ha hjälp med vilka motorer jag ska köra med?

    valet o kvalet står mellan dessa 3
    2st
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dproduct=14738
    eller 2st
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...tor_210w_.html
    eller 2st såna här
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...tor_250w_.html

    Jag hade tänkt köra med dessa proppar
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=5247
    och http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idproduct=5249
    Funkar det till motorerna?

    sedan en fråga till, ska man koppla motorerna likadant dvs. motorerna snurrar åt samma håll..?
    och propparna jag länkade till, ska man ha en av varje på varsin motor. vad jag förstått så är dom "motroterande" elr nåt??

    vad blir skillnaden om man kör 2/3/4 blads proppar? Helst av allt skulle jag vilja ha 4blads proppar, kan jag ha det? någon som isånna fall vet några bra?

  6. #6
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Val av motor beror på val av propeller, som beror på hur många celler du har och hur stor propeller får plats. På hk står det kv1400-kv1500, så välj nån motor som har detta kv, en den mittersta av dina förslag.
    Med 4 st servo skulle jag ha valt antingen switching BEC i esc, eller separat BEC som
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ly_6_23v_.html.
    Med en sån måste +kabeln mellan bägge ESC och mottagare klippas bort.

    Du kan enligt recensionerna på hk använda 7x6 tvåbladig propeller till dessa motorer absolut inte större trebladig då eldar du upp motor/reglage/batteri. Jag gissar trebladig 6x4. Kolla på någon onlinekalkulator om du måste ha 3-bladigt. Ska du ha trebladig propeller så kanske då måste ha en tyngre motor för att den ska orka eller få sämre lyft. Här en kalkylator
    http://brantuas.com/ezcalc/dma1.asp. Den får dra samma effekt som 7x6 tvåbladig men inte mer.

    Du får bara mata mottagaren med en källa, så väljer du att hoppas att ESC:ens inbyggda BEC klarar matningen av 4 servo så får du ta bort +kabeln på ena ESC:en. + är den röda i mitten.

    mvh //Fredrik
    fredrik

  7. #7
    pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlägg
    1 635
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Motorvalet är inte lätt om man inte har just ett sådant plan men om man tittar på bilderna så verkar det vara ett hål att trycka in grejorna i.
    Spontant tror jag att de båda sista kan vara enklare för att man rimligen kan montera fästet först i lugn och ro.
    Sedan är väl själva motorn fast i hållaren med ett par små stoppskruvar.
    I värsta fall kan man väl fixa två små hål i höljet för att kunna spänna skruvarna med en insex.
    Finns det inget på tuben om hur man monterar motorerna?
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  8. #8

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Tack för all hjälp
    Det med att koppla all elektronik är inget problem, det har jag koll på

    Jo det finns en hel del klipp på tuben hur man monterar motorn.
    Pinnen som följer med (se bilden på HK) man skruvar dit "pinnen/träbiten" i motorfästen o sedan kletar man på lim på pinnen o trär in den i hålet där motorn ska sitta.

    Jag tänker börja med att köra ett esc som strömkälla till mottagaren. Har en Castle Bec hemma annars som jag kan använda

    Men om jag kör (mitten valet) 210Watts motorn, kan jag ha en trebladig propp till denne?
    Någon som kan länka en bra propp..?
    antingen härifrån http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...ropellers.html elr om ni vet någon annat ställe.

  9. #9
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    Aug 2006
    Inlägg
    2 577
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Du måste skaffa wattmeter om du envisas med 3-bladiga för du bör ha max 6x7 och det minsta jag hittar är 7x6, som kanske kommer att överlasta setupen. Klipp ner och balansera om är ett annat tips.
    mvh //Fredrik
    fredrik

  10. #10

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Inte ska du "smörja in" ,som du säger, kärran med epoxylim!! Vad har du fått det ifrån???
    Sen när det gäller valet av motorer så står det undertill vid modellen vilken motor de rekommenderar. Varför inte välja den/de motorerna.

    Sen är väl inte den kärran så lämplig som andra modell om du vill utvecklas som modellflygare, men snygg är den.
    Sen skulle jag inte heller välja en "kinaradio". Antagligen funkar den men kollar du runt lite vad vi som sysslat med hobbyn längre tid använder så kör de flesta av oss med Futaba, JR, Hitec/Multiplex och Spektrum...men visst ,antagligen funkar radion.

  11. #11

    Standard

    Hej,
    jag har kört min gula Canadair på 2205-1350 så alla motorerna du tittat på funkar säkert! Jag har de snurrande åt samma håll (motsols sett framifrån) för att kunna använda vanliga proppar (även fast motroterande ingår).
    Modellen flyger bra men sjöflyg och en relativt komplicerad tvåmotormodell ger en risk att du tar dig vatten över huvudet!:-) med denna som andramodell.
    Den går inte att taxa och svänga upp mot vinden om det blåser och bygget är ganska komplext, fanns inga färdiga kabelkanaler mm i vingen på min gula. Fast Coast guard målningen är verkligen läcker!

  12. #12

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Någon Spektrum sändare tänker jag inte köpa! Alldeles för dyra, men vet att det är bra grejer, har en Dx3S till min e-revo
    Hmm låter på er som att det är kanske komplicerat/ganska svår fluget plan... Kan ju alltid skaffa en o ha som byggnads projekt, alltid kul o syssla med något o sen när mina flygkunskaper utvecklas kan man ju ta fram den (:

    Men det som jag har som andra val som jag också tycker är sjukt läcker är denna http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...dProduct=17341

    Om man skulle jämföra dom, vilken skulle passa bäst just nu? För någon utav dom kommer det bli

  13. #13

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Sabre:n är ännu mer olämlig som andrakärra än den tvåmotoriga. Bägge är lätta att flyga om man har erfarenhet men jag skulle inte rekommendera dem till en helt nybörjare som du verkar vara.
    Varför inte söka närmsta flygklubb och kolla in vad de flyger för något och snackat med flygarna där så att du får lite mer information om vad R/C flyg kan innebära för det är ju betydligt roligare och utvecklande att flyga kärror som kan starta och landa från en startbana och som kan flygas i alla tänkbara väder.

    De kärrorna du gett förslag på är "roliga att flyga" för en som redan kan flyga avancerat men de är inte lämplig för en novis pga av sitt skalautseende.
    Som andra modell är det betydligt bättre att välja något som kan flygas även när det blåser och som kan flygas ganska fort, vilket ger stabilitet och som inte är så "känsligt" (inte har så mycket skaladetaljer). Så undvik allt vad skalakärror heter.
    Och som sagt! Kontakta närmaste klubb!

  14. #14

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Jo jag har tagit kontakt med en klubb, eller iaf pratat med den bästa gubben där som jag kunde hitta får hjälp med allt så hittils har det gått bra med flygandet.

    Men jag kan väll alltid skaffa en av dessa kärror o sen ta fram dom när jag är redo?

    Vad för plan snackar vi om då, som man kan flyga med i ur o skur?

  15. #15

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Själv fördrar jag ju bränsledrivna saker men gillar du el går ju de lika bra (om än lite själlöst för min smak).

    Kyosho "Calmato" är en bra högvingad trainer som är lagom stor att börja med för nybörjare (ca 160cm i spännvidd). Den är avsedd för en 6.5cc tvåtaktare (.40 motor) och färdigbyggd (ARF=Almost Ready to Fly).

    Vill man ha en motsvarande el-kärra så finns Multiplex "Mentor" (helt i cellplast) med en spännvidd på ca 150cm.
    Dessa två är bra förstakärror för den som aldrig flugit förut och som kan flygas i alla väder, men de fodrar att du har tillgång till ett modellflygfält! En fotbollsplan är inte tillräckligt stor för en nybörjare.

    Kan man flyga ,alltså man är säker på att starta och landa utan att krascha, då är det lämpligare att fortsätta med flygplan av typ Kyosho "Calmato Sport". Detta är en lågvingad motsvarighet till den högvingade Calmato jag nämnde tidigare och även den avsett för en 6,5cc tvåtaktare.

    Kyosho Calmato och Calmato Sport finns också med elmotor. Bägge dessa Kyosho flygplan är tillverkade i trä (Balsa och lättplywood) och klädda med plastfilm, som flertalet modellflygplan är, så de är lätta att laga.
    Med lågvingade flygplan av typ Calmato Sport kan man flyga mer precisa manövrer jämfört med vad de de ovan nämnda högvingade planen klarar av.

    Personligen tycker jag inte att du ska köpa på dig flygplan som du kanske inte har någon "nytta av" eller kommer att gilla att flyga i frmtiden redan nu. Men det är ju en smaksak.
    Planen du refererar till är fina men de har sina begränsningar och är inget man "lär sig flyga med" Snarare är det kärror som man kan ha nöje av när man kan flyga ...

  16. #16

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    En multiplex mentor har jag "tränings" flugit med några gånger, klubbens plan så någon sådan blir det nog inte.
    Ska jag vara ärlig, så är jag lite emot träplanen :/ är ju lite skillnad om man krashar ett svin dyrt träplan som knappt går att laga, jämfört med min glidflygare som är i EPO som jag en gång råka spräcka vingen på och det vara bara att limma ihop.
    sen beror det hela lite på budget också... har just nu 3000kr o cirka hälften ska jag lägga på en order från HK, o resten på ett plan..

    Men jag är innerligen glad att du svarar!

  17. #17
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    370
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Tja Sebbe,
    Jag själv började modellflyga när jag var 14 (förra året).
    jag började med en Motorseglare i 2m-klassen. Tror att den hette Skyglider 2000 EPP
    Själv skulle jag rekommendera något liknande som t.ex Multiplex Easystar eller Multiplex Easyglider pro.
    Sen finns det ju Multiplex Easycub eller Multiplex Mentor, fast Mentorn sa du att du hade testat, varför kan du inte tänka dig att köpa en sån då?

    Tanken om jet kärra kan du nog lägga på hyllan ett tag... Det är alldeles för svårt... (inget illa menat)

    ang radio... Köp en Futaba eller liknande, visserligen är de dyrare, men det är bättre att köpa en radio som man kan köra med hela tiden oavsett vilket flygplan du tänker flyga. ingen idé att köpa billigt skräp, det lönar sig inte i längden...
    Själv kör jag med Futaba's 6EX men funderar på att uppgradera mig till Futaba's 10kanalare...

    Lycka till med vad du än köper

    /Nicke

  18. #18

    Reg.datum
    Jun 2012
    Inlägg
    272
    Jobb
    Går i skolan, har som sysselsättning Bilar o Flygp

    Standard

    Eftersom klubben har en Mentor så är det ju onödigt att köpa en.
    Easyglider är ju typ likadan som den jag har nu.

    och angående radion, har verkligen ingen lust att lägga ner några tusen på bara radion, för jag har en Traxxas E-revo för 20lapp så flygplans hobbyn är bara en rolig grej vid sidan om så detta får inte gå till överstyr och kosta för mycket.

    Men den där easycub verkar intressant.... Har tittat på lite andra "cubar" också, antar att dom flesta är ganska lika att flyga.? Det kanske vore nåt elr?

  19. #19

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Easy Cub är en likadan kärra som Multiplex "Mentor", alltså en högvingad nybörjarkärra.
    -Du kan alltså flyga själv?? Och du vill ha något svårare än en renodlad trainer...har jag förstått dig rätt?

    När det gäller radio så får du en Spektrum DX6i för runt 1600:-, det är billigt!
    Jag skulle hellre satsat på en sådan radio (har en själv) än ett oprövat kort som Kinaradion.

    Frågan är vad du vill med flyghobbyn? När jag började 1975, 21 år gammal, så var det givet att man skulle gå med i en klubb och samtidigt bygga sin egen modell. Jag valde att bygga en "Lill-Johanna" (Bo Gårdstad konstruktör) som jag klädde med siden och lackade med servalack. Motorn blev en OS MAX .25. och radion en beige Futaba med 4kanaler. En perfekt kombination som flög fantastiskt bra och som inte bara överlevde de första flygningarna utan missöden (Jag fick naturligtvis hjälp de första gångerna) utan höll i flera år tills jag tröttnade och sålde planet.

    I dag är det ett helt annat scenario där man kan köpa allt färdigt.
    Vill du bara leka och pröva på !? -Så köp vad du vill och pröva själv. Ofta går det åt helvete direkt men det är ju bara att köpa nytt. Leksaker istället för hobby?

    Vill du verkligen lära dig att flyga och utvecklas och kanske tävla och ha det här som hobby, Ja då är bästa sättet att från början gå med i en klubb där du kan få hjälp. Det är ju dumt att uppfinna hjulet fler gånger, eller hur.Det finns så många fallgropar när man är ny, fallgropar som man kan undvika när man träffar likasinnade i en klubb.

    Sedan när du lärt dig flyga och kan starta och landa själv utan problem, då är det dags att bygga/skaffa ett lågvingat plan som flyger renare/bättre än den högvingade kärran. Ett lågvingat flygplan typ Calmato Sport ger dig möjlighet att flyga mer avancerade manövrer eftersom det flyger renare än en högvingad trainer.
    Så vad är det du vill? Själv har jag alltid tyckt om att bygga men också att tävla (framför allt pylonracing).


    Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	Jan karlsson 1pris Sala 2007.jpg 
Visningar:	92 
Storlek:	46,6 KB 
Id:	30410Klicka på bilden för en större version. 

Namn:	tn_Marutaka DC-3 in pits1.jpg 
Visningar:	94 
Storlek:	57,6 KB 
Id:	30411

  20. #20
    NickeLs avatar
    Reg.datum
    Aug 2011
    Inlägg
    370
    Jobb
    Webbutveckling, Elteknik samt Mekatronik
    Klubb
    Södertälje MFK

    Standard

    Aha,
    så du har redan ett flygplan?
    då kanske inte Easycub är så kul, kanske Funcub då?
    Jaka: Gjorde inte Sebbe klart att han helst inte vill ha en balsa modell?
    kanske finns det något motsvarighet i foam material...
    Sen är det som Jaka säger, vill du bara testa eller vill du utvecka ditt modellflygande och börja tävla kanske?
    För i sånna fall är det lika bra att lägga lite mer pengar på Kvalitéts prylar, Du kan ju alltid se om någon har en radio med mottagare att sälja begagnad för en lite billigare peng.

    Jag tycker att du ska köpa en funcub! (Rolig kärra som är byggd för att göra alla möjliga krumelurer. men den går även att flyga sakta och fint.

    Cub'ar är i allmänhet roliga flygplan att tuffa runt med på kvällarna. hade själv en FMS 1400mm CUB som flög skitbra

    Och jag kan garantera dig att när du väll insett att det är så otroligt roligt att flyga och att man har bra kontroll på grejorna så kommer du vilja ha större, värre, dyrare prylar

    Annars finns den här Cub'en PNP (med motor, fartreglage, servon) bara komplettera med radio mottagare och acce för 1400kr
    http://fullkontroll.se/?PageID=48

    /Nicke

Liknande ämnen

  1. Flygplan ?
    Av kulle90 i forum Nybörjare
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2013-08-11, 00:15
  2. Sebastian bygger sin första Quad och Tri! :)
    Av bil sebbe i forum Allmänt
    Svar: 87
    Senaste inlägg: 2013-02-22, 16:51
  3. Micro flygplan!!
    Av addde i forum Elmodeller
    Svar: 102
    Senaste inlägg: 2012-09-09, 10:21
  4. Flygplan till OS 55 Ax?
    Av Dawson i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-08-14, 09:40
  5. Kontainer med flygplan.....
    Av wesse i forum Allmänt och Tips
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-07-22, 20:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •