Reklam

 
Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Hur montera förgasare?

  1. #1

    Reg.datum
    Jun 2007
    Inlägg
    29
    Klubb
    Ängelholms modellflygklubb

    Standard Hur montera förgasare?

    Hej!
    Har lite problem med en DLE 30 som går ryckigt på halvgas och helgas.

    Motorn sitter inverterat och jag ser att jag monterat förgasaren så att det locket som man skruvar bort som gör att man kommer åt filtret är på ovansidan.
    Kan det spela någon roll eller kan man vrida runt förgasaren 180 grader utan att störa funktionen?

    /M
    Mvh Martin G

  2. #2
    LIPs avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    1 291
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Jag har också en DLE 30 som går hur bra som helst.
    Utan att veta så tror jag inte att du kan vända förgasaren, jag misstänker att pumpdelen i förgasaren inte kommer att fungera då du får hålet för trycket från vevhuset 180 grader fel.

    Skall tillägga att jag kör på Aspen-bränsle.

    /Lasse
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  3. #3
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    Lasse talar som en bok,det finns lite olika varianter på det hos olika tillverkare men kontentan
    är att i den del av förgasaren som vetter mot cylindern finns det ett litet hål som ska monteras
    så att det kommer i linje med sammalika i cylindern...
    Men sen finns det fallgropar,framförallt packningen/distansen emellan som om man vänder den fel tex
    förstör alltihopa.
    Sen för att ytterligare förvirra så sitter det på en del motorer gummislang mellan vevhuset och förgasaren som sköter ovanstående.
    Det man ska tänka på o ha i bakhuvudet är hur en förgasare av vallbrotyp funkar: den får övertryck/undertryck för varje halvvarv motorn gör från vevhuset(ganska logiskt?),detta gör att om allt är rätt o riktigt att membranet i förgasaren rör sig fram och tillbaka av detta och pumpar bränsle.
    Vilken väg den får pulserna skiljer sig en del men den ska ha dem!
    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  4. #4

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Du kan vända förgasaren hur du vill så länge hålet som sitter undertill passar i motsvarande hål i vevhuset (det är därifrån förgasaren får sitt tryck vilket driver membranet som pumpar soppa)

  5. #5
    Moderator
    RCFF - Moderator
    bokiss avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlägg
    4 639
    Jobb
    Glänsande Pellejöns samt Guruns Hovfotograf
    Klubb
    LFC+VMF+ÖMFK +Ivves Fan Club

    Standard

    // Bokis

    ***** Din kanelbulle i cyberrymden*****
    (nu även med biskvier!)

  6. #6

    Reg.datum
    Jul 2007
    Inlägg
    243
    Jobb
    Lärarkandidat
    Klubb
    EMFK, Engelholms ModellFlyg Klubb, MRFS Malmöradioflygsällskap

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av jaka Visa inlägg
    Hej!
    Du kan vända förgasaren hur du vill så länge hålet som sitter undertill passar i motsvarande hål i vevhuset (det är därifrån förgasaren får sitt tryck vilket driver membranet som pumpar soppa)

    Korrekturläste du ditt inlägg?

  7. #7

    Reg.datum
    May 2007
    Inlägg
    1 277
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Naturligtvis!
    Så länge "tryckhålet" i vevhuset passar mot hålet i förgasaren så är funkat det.

  8. #8
    sm3xrqs avatar
    Reg.datum
    Sep 2007
    Inlägg
    320
    Jobb
    Problemomdirigerare
    Klubb
    MFK looping

    Standard

    Och för att försvara jaka lite då då... jag köpte en dle 30 medans det fortfarande var sidomonterade förgasare på dem. jag köte senare ett konverteringskit till den för bakmontage. och i den bakplattan är det tryckhål både uppe och nere. där går det llså att få tryck till pumpen vare sej du monterar förgasaren uppåt eller nedåt.

    vet inte om det är lika på orginalplattorna men så är det på min iaf

    sedan om det kan ge oanade problem att ha membranet nedåt det vet jag inte, så det vågar jag inte uttala mej om, vet bara att på MIN motor går det att monera den som man vill
    Har det motor så går det att få det att flyga
    Frågan är bara hur bra

  9. #9

    Standard

    En gammal tråd jag hittade då jag sökte på ämnet vrida förgasare. Jag har en motor med slang för pumpfunktion och skulle teoretiskt kunna vända förgasaren. Men då är min fråga, vinner man något på att göra det eller fungerar förgsasaren lika bra oavsett hur den är vänd?

    /Mats

  10. #10

    Reg.datum
    Nov 2006
    Inlägg
    311
    Jobb
    Ing
    Klubb
    Eslövs mfk

    Standard

    Hej

    Var för några år sen inblandad i reparation av en kvaddad Patty Wagstaff Extra med en Fuji 50cc bensinmotor med Walbro förgasare med slang mellan vevhuset och förgasaren. På den motorn satt förgasaren så att man måste ha skruvmejseln till L och H skruvarna genom propellern. Man kunde således inte justera någon skruv när motorn var igång.

    Det var därför läge att tillverka en mellanbit så att förgasaren vreds så att skruvmejselriktningen blev bakåt uppåt så man kunde justera under gång. Tack vare slangen gick således detta bra och motorn gick lika bra efter vridningen som före.
    Så, det man vinner kan vara just att det går att justera under gång.

    Det kan ju även vara att man gör ett annat insugningsrör (typ Toni Clark ) för att få förgasaren att sitta så det passar bättre i motorutrymmet.

    Hälsningar
    Peder Fyhr
    flyger i
    Eslövs mfk

  11. #11

    Standard

    Min motor har bakåtmonterad förgasare så där kan man alltid komma åt skruvarna från endera sidan.

    /Mats

  12. #12

    Reg.datum
    May 2008
    Inlägg
    253
    Jobb
    taxiförare,modellflygare
    Klubb
    Åre molanda flygförening

    Standard

    Mats! Jag har en dle 20 i min hangar9 kvartskalacub,funkar kalasbra. Vilken otrolig effekt dessa motorer har!! Var väldigt skeptiskt från början om motorn skulle räcka,det finns överskott av kraft kan jag lova. Dom är otroliga dessa motorer
    Flyger stampe 1/4med saito 120.Sig 1/4cub med saito91+flottörer.Arf Composit extra 300.2.30cm med 3W 50cc.Cristen Eagle1/3 med Zenoha62cc.Liten Cristen Eagle med os91
    samt.Alfas Sabre f86 Edf,går som ett skållat!
    Clamoto sport med saito 56. Above all extra 120,försedd med Roto 25cc bensin.kyosho edge 540,ligger i lådan ännu...saito 91 skall i denna

Liknande ämnen

  1. Packningar Walbro-förgasare
    Av Lelle i forum Bensinmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-06-14, 08:09
  2. Walbro förgasare
    Av Sigun i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-05-14, 22:25
  3. Flödande förgasare!
    Av Kamikaze i forum Allmänt och Tips
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2007-08-14, 16:18
  4. Förgasare Saito 56
    Av mrfxcoupe i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-11, 15:20
  5. Förgasare till OS .15
    Av Robin i forum Metanolmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-08-23, 10:01

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •