Reklam

 
Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Hur får man längre flygtid??

  1. #1

    Standard Hur får man längre flygtid??

    Hej,
    Har inte riktigt förstått det här hur man räknar på flygtid, effekt, batteri och celler...

    Som det är nu kör jag med 900kv motorer och 3 cells batterier (5000mha).. Detta ger en flygtid (hovring) på knappt 5 minuter.. Propparna är 10".. Nu är detta en hexa modell.
    Flygtiden känns ruggigt kort?

    Är det någon med spontana tips på hur förbättrar detta?
    Om man skulle gå upp på 4 cells batterier, skulle det ge någon längre flygtid. Finns det effektivare proppar? Såg något om "Slow fly" proppar, vad innebär det?

    Min accar är i princip nya och har bara använts ett par gånger, kör me spänningsvakter och inte under 11,3V. När jag laddade upp senaste så fick jag i ungefär 75%..

    Ha de

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Svarar samma som på en annan fråga - el-drivet kan verka enkelt men kräver kunskaper för att kunna utnyttjas säkert och optimalt. T ex måste man mäta några olika saker - kanske främst maximala strömförbrukningen för motorerna i ditt fall.
    Sen måste man "balansera" effektuttaget så att det passar den energikälla man har så att man får ut de egenskaper man eftersträvar. I ditt fall har du ju begränsningen i din ack - sen beror det bl a på hela kärrans vikt hur mycket flygtid du kan få ut. Samt inte minst din egen flygstil. Använder du (uppmätt) ungefär 75 % av ackens kapacitet så ligger du ju hyfsat rätt där i alla fall så då är ju frågan om acken är underdimensionerad för flygvikten på ditt ekipage...
    Vad använder andra för motsvarande multicopter som du har ? Du måste lämna mera info om din multikopter - inte minst flygvikten ?
    Om du ökar på ack-kapaciteten via en cell till så måste du, för att öka flygtiden, behålla samma maximala inmatade effekt som idag vilket normalt innebär att du måste minska proppstorleken och, inte minst, mäta för som vanligt gäller devisen "att mäta är att veta". Och du får samtidigt en viktökning så du får knappast en proportionerlig ökning av flygtiden genom att tillsätta en cell till med samma kapacitet.
    Som sagt - elläran är en del av den kunskap som är bra att känns till i alla fall grunderna i och att mäta är centralt för att veta hur man skall agera i olika situationer.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Standard

    Det verkar som en hel vetenskap och jag är inte i närheten av det kunnandet, det får väll komma med tiden och erfarenheten
    vägde riggen nu och den väger ca 3,4kg med systemkamera och en 3s 5000mha acc..
    flygningen är extremt lugn och handlar mest om hovring. Idag fick jag nog inte mer än 3 min flygning med ovan setup.
    de proppar jag bytt till är apc slow fly 10x4,5..
    alla med tips för att optimera/effektivisera detta är välkomna

  4. #4

    Standard

    Det enklaste tipset är att lätta den... då kommer flygtiden öka.
    Finns det något du kan ta bort, borra hål i eller liknande?
    Graupners 10x5 proppar kanske ökar flygtiden något.
    Har du någon bild på hexan?

  5. #5
    bogieboys avatar
    Reg.datum
    feb 2011
    Inlägg
    1 057
    Jobb
    Svetsare, Verkstadstekniker
    Klubb
    Växjö backyard flyers ;-)

    Standard

    Landar du när accen är på 11.3?

    Tapatalk 2

  6. #6

    Standard

    yes, runt 11,3V då landar jag.
    Har inte riktigt förstått mig på Nazans hur den mäter men jag brukar mäta av manuellt under flygningen också...

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Såvitt jag kan se så har du skapat 2 trådar i samma ämne. Om du t ex "tömmer" en frisk ack på 3 minuter så ligger din medelförbrukning strax över 20C - minst. Det är faktiskt rätt mycket...
    11,3 V ? Avser du utan belastning (antar det) ? Hur mycket (mAh) laddar du in i acken efter din 3-minutersflygning ?
    Med såpass hög belastning kan du knappast ha 11,3 V ens när acken är nyladdad. Jag brukar räkna med ca: 10,7 V under max belastning de gånger jag bara mäter strömmen och inte spänningen.
    Men det är bra om du håller dig till en tråd och inte har flera parallella i samma ämne.
    //Roger

  8. #8

    Standard

    Jo de två trådarna går lite in i varandra nu, var inte tä'nkt så. Ber om ursäkt för det..

    Fick ett tip i den andra tråden om en sida där man kan räkna på förbrukning m.m. Enligt den såska jag få 6 minuters flygning med en vikt på 3.4 kg.. När jag laddar accarna så brukar jag få i ca 75% av kapaciteten..

    Jag är inte med på hur man/du räknar på medelförukning. Jag har ju bara mätt när den står still och utan belastning då.. Men stämmer det att under körning/belastning så är det ok om spänningen går under 11,3v? Hur mycket isf?

    /E

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Hej,
    Med 10C i medelförbrukning så kommer du att ha 6 minuters flygtid (teoretiskt - mindre rent praktiskt). Har du då 3 min flygtid så lär medelförbrukningen röra sig runt 20C - under förutsättning att cellerna är i stort sett tomma efteråt.
    Det intressanta är nog inte hur hög spänning du har obelastat utan snarare hur mycket du dragit ur cellerna. Om du kan ladda i ca: 75 % av maxkapaciteten så får man nog anse att du laddat ur dom till ungefär rätt gräns. Men har du då bara 3 minuters flygtid så är endera flygvikten för hög alternativt har du för lite "bränsle" med dig. Men mera "bränsle" väger ju också mera så vill du flyga t ex 6 minuter så måste du ha minst dubbelt så mycket "bränsle" men ändå inte öka förbrukningen (inmatad effekt) - men tyvärr blir ju flygvikten också högre med större ackar (dubbla vikten t ex) så även detta måste man kompensera för.
    Det känns helt enkelt som din farkost är lite för tung för dina övriga behov.
    //Roger

Liknande ämnen

  1. Begränsad flygtid på el.
    Av teamleader i forum Elmodeller
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2013-02-24, 17:19
  2. Flygtid
    Av Ryssen i forum FPV Video Sändare - Mottagare
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2013-01-24, 19:41
  3. Flygtid DJI f550
    Av freno i forum Hexa
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2012-10-31, 13:44
  4. LiPo mAh flygtid
    Av Totte i forum Batterier och Laddare
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-08-21, 16:30
  5. Flygtid lipo
    Av gufon i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2011-10-22, 19:08

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •