Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

mne: Krt en LiPo cell till 2.95 - oskert att anvnda?

Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

Question Krt en LiPo cell till 2.95 - oskert att anvnda?

Hej!
    Flg igr min lilla Kinetic 800 med sprillans nytt och laddat TGY460mah 3S nano-tech i samt HK LiPo batterivarnare som frmodligen struntade att gra sitt jobb (eller s var det mina ron) och pep alldeles fr sent (vanligtvis har jag 3.7/cell kvar i idle). I alla fall s brukar jag alltid mta urladdade ack efter flygning och igr visade mtaren 2.98 3.18 3.16 (idle). D jag kom hem och mtte innan jag brjade ladda lg spnningarna p 2.95 3.06 3.04.
    S jag undrar vilka konsekvenser har denna urladdning orsakat och om batteriet r skert att anvnda? Om nano-tech r lite mer tliga mot snt?

Tack i frhand!
    Wintertired? Go snowscoot!

Standard

Alla LIPO r knsliga fr urladdning. jag skulle dock fortstta anvnda accen - det r ju bara ett plan vi pratar om.

Se till att fartreglaget r instllt p "soft-cut" och LIPO s att det automatiskt drar ner p varvtalet nr strmmen tar slut.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

Standard

Grejen r det att det enda jag vet om reglaget r att det r frn HK och 30A (Kinetic original ESC), vet inte hur man programmerar just det (gjort programmering p Skyartecs 18A ESC dock, med instruktion)

Standard

Du br nog se ver programmeringen vad gller "lipo cutoff"
    Hr kanske du hittar den del

http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1366319

Annars kan du byta till ett reglage som stdjer det d det rddar en del accar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dima Visa inlgg
    Hej!
    Flg igr min lilla Kinetic 800 med sprillans nytt och laddat TGY460mah 3S nano-tech i samt HK LiPo batterivarnare som frmodligen struntade att gra sitt jobb (eller s var det mina ron) och pep alldeles fr sent (vanligtvis har jag 3.7/cell kvar i idle). I alla fall s brukar jag alltid mta urladdade ack efter flygning och igr visade mtaren 2.98 3.18 3.16 (idle). D jag kom hem och mtte innan jag brjade ladda lg spnningarna p 2.95 3.06 3.04.
    S jag undrar vilka konsekvenser har denna urladdning orsakat och om batteriet r skert att anvnda? Om nano-tech r lite mer tliga mot snt?

Tack i frhand!
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nmnde sjlv. Har rkat gra det av misstag ett par ggr och det jag kunde se var att balanseringen mellan cellerna frsmrades gngen drp nr jag skulle ladda acken men efter ett par flygningar och laddningar var ackarna som frut dvs fullt friska.
    Har man dlig ventilation i modellen kan acken bli extra varm d ocks och ta skada. Bsta sttet tycker jag r att g p timmern man har i sndaren. Om man vet att en viss modell gr att flyga med ex.vis 10min s stll timmern p 9min och d lr man f samma slutspnninng efter flygningarna varje gng +/- 0,1v beroende p hur hrt man flyger.

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

En ESC p 30 A och en ack p 460 mAh knns som setupen r lite i "obalans". Vad drar din setup maximalt ? Det r inte s att du borde ha en strre ack....
    Hlsningar
    Roger

Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

Standard

Tack fr era svar!
    D jag kpte Kinetic frn HK (PNF) s var 30A ESC i originalsetupen (overkill, jag vet), sjlva motorn drar knappt 10A har jag lst ngonstans och ESC r p Low-cutoff by default. Skulle vilja programmera till medium eller high men vet inte p vilka beep man ska stanna :P
    Flyger p 850mah ocks, vid 1-2m/s vind

Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    6 832
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Vsters Modellflygkubb

Standard

Du skall nog hlla dig till dina 850 mAh-ackar fr 460 mAh lter lite i minsta laget fr 10 A belastning.
    //Roger

Mr Js avatar
    Reg.datum
    May 2006
    Inlgg
    4 095
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

Standard

Jag kr med 850 mAh i min Kinetic, efter tio minuter r dr massvis med strm kvar, man skulle kunna flyga nstan lika lnge till, men jag har gott om sdana ackar s jag vljer att vara snll vid ackarna istllet...
    /\/\vh // /\/\r J.

pgrtss avatar
    Reg.datum
    Jun 2006
    Inlgg
    1 629
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

Standard

Jag har aldrig haft ngra problem med ackar jag har flugit med ner till 3 volt. De millivolten du pratar om under 3 v kan vara felvisning p billigt instrument s bara kr s lnge batteriet tar laddning.
    3,7 V r ju faktiskt cellens nominella spnning - inte undre grnsen.
    Fartreglage ska ju stnga kraften till motorn nr cellspnning gr ner till 3v per cell - i snitt om man har flera celler.
    Med mnga motorseglare kan man ju fortstta att flyga ett bra tag till utan motor. Mottagare och servon kommer att f strm tills batteriespnningen r lgre. Sjlvklart mr batterierna bttre av att inte dras ut s lgt men jag har aldrig haft ngra problem.

Standard

Nanotecharna tycker jag r lite luriga om man psflyger, dvs lga strmuttag; de ger strm och hller volten tills de pltsligt brant "tappar volten" och brjar vara slut.Kr sjlv kineticen med 3S460 nanotecharna men har satt cutoffen till hg (3.2V tror jag det r i reglaget) och att den gr soft sdan, dvs att motorn brjar varva ner ner i stllet fr att tvrstanna. Sen anvnder jag timern i radion som std fr att landa i tid efter 5min flygning.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

Reg.datum
    Jun 2012
    Inlgg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

Standard

numnutchris, HUR har du programmerat esc'n till high cutoff?

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlgg
    Nanotecharna tycker jag r lite luriga om man psflyger, dvs lga strmuttag; de ger strm och hller volten tills de pltsligt brant "tappar volten" och brjar vara slut.
    Tnk hur trixingt det var frr med brnslemotorer... full fart full fart full fart, sen vips ingen fart helt utan mattning
    Vasamodel special -Det hnder i Ljungby sklart!

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlgg
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nmnde sjlv.
    Fel som ngon annan ocks konstaterade. 3volt under last brukar man sga, om inte annat betydligt nrmare sanningen n 3.7volt som snarare r halvfull acke.

Bsta sttet tycker jag r att g p timmern man har i sndaren. Om man vet att en viss modell gr att flyga med ex.vis 10min s stll timmern p 9min och d lr man f samma slutspnninng efter flygningarna varje gng +/- 0,1v beroende p hur hrt man flyger.
    Det beror ju p hur hrt man flyger. En timer mste vara vldigt konservativt stlld om den skall rdda dig i alla lgen. Allt eftersom ren gr dyker ven farbrder upp med elmodeller bestyckade likt mnraketer och d r det helt pltsligt vldigt ltt att frbrukningen blir oregelbunden.

Frr nr man hade begrnsat med kraft, typ metanolmodeller eller tidigare elflygplan s var det mycket fullgasflygande och d fugnerade timern utmrkt.

Skall man idag vara riktigt sker s r det telemetri med strmmtning som gller, frutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet frn flygning till flygning.

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Skall man idag vara riktigt sker s r det telemetri med strmmtning som gller, frutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet frn flygning till flygning.
    Ja det allt skaffa ngon typ av lipoguard http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Version_.html
    Har sjlv en stllbar i min Tricopter som jag satt till 3,5 V, fr stt slippa en obehaglig verraskning.
    Senast redigerat av lassebetong den 2012-07-11 klockan 16:46.
    //Lasse

Standard

Ursprungligen postat av henke2

Ursprungligen postat av AmRi
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nmnde sjlv.""

Fel som ngon annan ocks konstaterade. 3volt under last brukar man sga, om inte annat betydligt nrmare sanningen n 3.7volt som snarare r halvfull acke.

Ursprungligen postat av AmRi
    Bsta sttet tycker jag r att g p timmern man har i sndaren. Om man vet att en viss modell gr att flyga med ex.vis 10min s stll timmern p 9min och d lr man f samma slutspnninng efter flygningarna varje gng +/- 0,1v beroende p hur hrt man flyger.""

Det beror ju p hur hrt man flyger. En timer mste vara vldigt konservativt stlld om den skall rdda dig i alla lgen. Allt eftersom ren gr dyker ven farbrder upp med elmodeller bestyckade likt mnraketer och d r det helt pltsligt vldigt ltt att frbrukningen blir oregelbunden.

Frr nr man hade begrnsat med kraft, typ metanolmodeller eller tidigare elflygplan s var det mycket fullgasflygande och d fugnerade timern utmrkt.

Skall man idag vara riktigt sker s r det telemetri med strmmtning som gller, frutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet frn flygning till flygning.""

Mter ackarna efter flygning dvs obelstad och d ligger de p 3.7 +/-0,1 volt/cell och det stmmer frvnansvrt bra frn gng till gng. Vissa av mina 25c ackar r 3-4r gamla och fortfarande ger 20-25c utan att bli varma.

Hela grejen r vl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur hgt eller lgt det gr att stlla brytspnningen.
    Senast redigerat av AmRi den 2012-07-11 klockan 15:23.

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlgg
    Ja det allt skaffa ngon typ av lipoguard http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rm_2s_4s_.html
    Har sjlv en stllbar i min Tricopter som jag satt till 3,5 V, fr stt slippa en obehaglig verraskning.
    Ls lite inlgg ovenfr mitt bla frsta i trden s diskuteras just att vakterna inte alltid hinner med, drav min utveckling kring mnet

henke2s avatar
    Reg.datum
    Mar 2011
    Inlgg
    3 024
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

Standard

Hela grejen r vl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur hgt eller lgt det gr att stlla brytspnningen.
    Jag antog att man samtidigt ville maximera flytiden per flygning, annars kan man ju ha timern stlld p ngon minut bara och alltid vara safe s att sga.

Standard

Citat Ursprungligen postat av Dima Visa inlgg
    numnutchris, HUR har du programmerat esc'n till high cutoff?
    Beror p ESC - jag har HKs blue (mystery typ) 12A i min och lyssnade p pipsekvenser och trottel hg enl manual; vilken esc gller det, mrke & modell (finns inget p Files fliken nr du gr in p produktens sida p HK?)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, vggar, stolpar, trd mm. som flyttar sej etc...

lassebetongs avatar
    Reg.datum
    Mar 2007
    Inlgg
    1 253
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Trans MFK, deshgs MFK

Standard

Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlgg
    Ls lite inlgg ovenfr mitt bla frsta i trden s diskuteras just att vakterna inte alltid hinner med, drav min utveckling kring mnet
    Den vakten som jag anvnder r stllbar i 0,1 V steg och har aldrig svikit mig.
    Har kollat nr jag landat (belastat accen) och legat en bit ver 3,0 V.
    Men det finns ju skert vakter som r olika plitliga.
    Vakten som Dima lnkar till tycks ju inte varna frrn vid 3,0 V.
    "This unit will give a warning buzzer when the Lipoly pack drops below 9v." delat p 3 celler.
    //Lasse

Liknande mnen

1. LiPo under 3 volt/cell
    Av Sickan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlgg: 2012-10-24, 19:06
  2. Anvnda samma sndare till tv modeller?
    Av nestergaard i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlgg: 2009-09-08, 13:48
  3. Liten skada p LiPo - Vga anvnda?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2008-02-19, 18:26
  4. Dd cell i LiPo batteri
    Av silop i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlgg: 2007-02-13, 08:25

Behrigheter fr att posta