Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Kört en LiPo cell till 2.95 - osäkert att använda?

  1. #1

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Question Kört en LiPo cell till 2.95 - osäkert att använda?

    Hej!
    Flög igår min lilla Kinetic 800 med sprillans nytt och laddat TGY460mah 3S nano-tech i samt HK LiPo batterivarnare som förmodligen struntade att göra sitt jobb (eller så var det mina öron) och pep alldeles för sent (vanligtvis har jag 3.7/cell kvar i idle). I alla fall så brukar jag alltid mäta urladdade ack efter flygning och igår visade mätaren 2.98 3.18 3.16 (idle). Då jag kom hem och mätte innan jag började ladda låg spänningarna på 2.95 3.06 3.04.
    Så jag undrar vilka konsekvenser har denna urladdning orsakat och om batteriet är säkert att använda? Om nano-tech är lite mer tåliga mot sånt?

    Tack i förhand!
    Wintertired? Go snowscoot!

  2. #2

    Standard

    Alla LIPO är känsliga för urladdning. jag skulle dock fortsätta använda accen - det är ju bara ett plan vi pratar om.

    Se till att fartreglaget är inställt på "soft-cut" och LIPO så att det automatiskt drar ner på varvtalet när strömmen tar slut.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Grejen är det att det enda jag vet om reglaget är att det är från HK och 30A (Kinetic original ESC), vet inte hur man programmerar just det (gjort programmering på Skyartecs 18A ESC dock, med instruktion)
    Wintertired? Go snowscoot!

  4. #4

    Standard

    Du bör nog se över programmeringen vad gäller "lipo cutoff"
    Här kanske du hittar den del

    http://www.rcgroups.com/forums/showthread.php?t=1366319


    Annars kan du byta till ett reglage som stödjer det då det räddar en del accar.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dima Visa inlägg
    Hej!
    Flög igår min lilla Kinetic 800 med sprillans nytt och laddat TGY460mah 3S nano-tech i samt HK LiPo batterivarnare som förmodligen struntade att göra sitt jobb (eller så var det mina öron) och pep alldeles för sent (vanligtvis har jag 3.7/cell kvar i idle). I alla fall så brukar jag alltid mäta urladdade ack efter flygning och igår visade mätaren 2.98 3.18 3.16 (idle). Då jag kom hem och mätte innan jag började ladda låg spänningarna på 2.95 3.06 3.04.
    Så jag undrar vilka konsekvenser har denna urladdning orsakat och om batteriet är säkert att använda? Om nano-tech är lite mer tåliga mot sånt?

    Tack i förhand!
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nämnde själv. Har råkat göra det av misstag ett par ggr och det jag kunde se var att balanseringen mellan cellerna försämrades gången därpå när jag skulle ladda acken men efter ett par flygningar och laddningar var ackarna som förut dvs fullt friska.
    Har man dålig ventilation i modellen kan acken bli extra varm då också och ta skada. Bästa sättet tycker jag är att gå på timmern man har i sändaren. Om man vet att en viss modell går att flyga med ex.vis 10min så ställ timmern på 9min och då lär man få samma slutspänninng efter flygningarna varje gång +/- 0,1v beroende på hur hårt man flyger.

  6. #6


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    En ESC på 30 A och en ack på 460 mAh känns som setupen är lite i "obalans". Vad drar din setup maximalt ? Det är inte så att du borde ha en större ack....
    Hälsningar
    Roger

  7. #7

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Standard

    Tack för era svar!
    Då jag köpte Kinetic från HK (PNF) så var 30A ESC i originalsetupen (overkill, jag vet), själva motorn drar knappt 10A har jag läst någonstans och ESC är på Low-cutoff by default. Skulle vilja programmera till medium eller high men vet inte på vilka beep man ska stanna :P
    Flyger på 850mah också, vid 1-2m/s vind
    Wintertired? Go snowscoot!

  8. #8


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du skall nog hålla dig till dina 850 mAh-ackar för 460 mAh låter lite i minsta laget för 10 A belastning.
    //Roger

  9. #9
    Mr Js avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    4 159
    Jobb
    Mats Johnsson
    Klubb
    RFK Kometen, Lomma

    Standard

    Jag kör med 850 mAh i min Kinetic, efter tio minuter är där massvis med ström kvar, man skulle kunna flyga nästan lika länge till, men jag har gott om sådana ackar så jag väljer att vara snäll vid ackarna istället...
    /\/\vh // /\/\r J.

  10. #10

    pgrtss avatar
    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    2 017
    Jobb
    Hobbyforskare
    Klubb
    Ripa MFK SWE-68159

    Standard

    Jag har aldrig haft några problem med ackar jag har flugit med ner till 3 volt. De millivolten du pratar om under 3 v kan vara felvisning på billigt instrument så bara kör så länge batteriet tar laddning.
    3,7 V är ju faktiskt cellens nominella spänning - inte undre gränsen.
    Fartreglage ska ju stänga kraften till motorn när cellspänning går ner till 3v per cell - i snitt om man har flera celler.
    Med många motorseglare kan man ju fortsätta att flyga ett bra tag till utan motor. Mottagare och servon kommer att få ström tills batteriespänningen är lägre. Självklart mår batterierna bättre av att inte dras ut så lågt men jag har aldrig haft några problem.
    ___________________
    patrik@pgdata.se

  11. #11

    Standard

    Nanotecharna tycker jag är lite luriga om man pösflyger, dvs låga strömuttag; de ger ström och håller volten tills de plötsligt brant "tappar volten" och börjar vara slut.Kör själv kineticen med 3S460 nanotecharna men har satt cutoffen till hög (3.2V tror jag det är i reglaget) och att den gör soft sådan, dvs att motorn börjar varva ner ner i stället för att tvärstanna. Sen använder jag timern i radion som stöd för att landa i tid efter 5min flygning.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  12. #12

    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    15
    Jobb
    Student
    Klubb
    PMFK

    Standard

    numnutchris, HUR har du programmerat esc'n till high cutoff?
    Wintertired? Go snowscoot!

  13. #13
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av numnutchris Visa inlägg
    Nanotecharna tycker jag är lite luriga om man pösflyger, dvs låga strömuttag; de ger ström och håller volten tills de plötsligt brant "tappar volten" och börjar vara slut.
    Tänk hur trixingt det var förr med bränslemotorer... full fart full fart full fart, sen vips ingen fart helt utan mattning
    Superhero

  14. #14
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nämnde själv.
    Fel som någon annan också konstaterade. 3volt under last brukar man säga, om inte annat betydligt närmare sanningen än 3.7volt som snarare är halvfull acke.

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Bästa sättet tycker jag är att gå på timmern man har i sändaren. Om man vet att en viss modell går att flyga med ex.vis 10min så ställ timmern på 9min och då lär man få samma slutspänninng efter flygningarna varje gång +/- 0,1v beroende på hur hårt man flyger.
    Det beror ju på hur hårt man flyger. En timer måste vara väldigt konservativt ställd om den skall rädda dig i alla lägen. Allt eftersom åren går dyker även farbröder upp med elmodeller bestyckade likt månraketer och då är det helt plötsligt väldigt lätt att förbrukningen blir oregelbunden.

    Förr när man hade begränsat med kraft, typ metanolmodeller eller tidigare elflygplan så var det mycket fullgasflygande och då fugnerade timern utmärkt.

    Skall man idag vara riktigt säker så är det telemetri med strömmätning som gäller, förutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet från flygning till flygning.
    Superhero

  15. #15

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Skall man idag vara riktigt säker så är det telemetri med strömmätning som gäller, förutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet från flygning till flygning.
    Ja det allt skaffa någon typ av lipoguard http://www.hobbyking.com/hobbyking/s..._Version_.html
    Har själv en ställbar i min Tricopter som jag satt till 3,5 V, för stt slippa en obehaglig överraskning.
    Senast redigerat av lassebetong den 2012-07-11 klockan 16:46.
    //Lasse

  16. #16

    Standard

    Ursprungligen postat av henke2

    Ursprungligen postat av AmRi
    Man skall undvika att ladda ur en ack under 3.7v/cell som du nämnde själv.""

    Ursprungligen postat av henke2
    Fel som någon annan också konstaterade. 3volt under last brukar man säga, om inte annat betydligt närmare sanningen än 3.7volt som snarare är halvfull acke.

    Ursprungligen postat av AmRi
    Bästa sättet tycker jag är att gå på timmern man har i sändaren. Om man vet att en viss modell går att flyga med ex.vis 10min så ställ timmern på 9min och då lär man få samma slutspänninng efter flygningarna varje gång +/- 0,1v beroende på hur hårt man flyger.""

    Ursprungligen postat av henke2
    Det beror ju på hur hårt man flyger. En timer måste vara väldigt konservativt ställd om den skall rädda dig i alla lägen. Allt eftersom åren går dyker även farbröder upp med elmodeller bestyckade likt månraketer och då är det helt plötsligt väldigt lätt att förbrukningen blir oregelbunden.

    Förr när man hade begränsat med kraft, typ metanolmodeller eller tidigare elflygplan så var det mycket fullgasflygande och då fugnerade timern utmärkt.

    Skall man idag vara riktigt säker så är det telemetri med strömmätning som gäller, förutsatt att vi antar att acken levererar sin kapacitet från flygning till flygning.""


    Mäter ackarna efter flygning dvs obelstad och då ligger de på 3.7 +/-0,1 volt/cell och det stämmer förvånansvärt bra från gång till gång. Vissa av mina 25c ackar är 3-4år gamla och fortfarande ger 20-25c utan att bli varma.

    Hela grejen är väl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur högt eller lågt det går att ställa brytspänningen.
    Senast redigerat av AmRi den 2012-07-11 klockan 15:23.

  17. #17
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av lassebetong Visa inlägg
    Ja det allt skaffa någon typ av lipoguard http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...rm_2s_4s_.html
    Har själv en ställbar i min Tricopter som jag satt till 3,5 V, för stt slippa en obehaglig överraskning.
    Läs lite inlägg ovenför mitt bla första i tråden så diskuteras just att vakterna inte alltid hinner med, därav min utveckling kring ämnet
    Superhero

  18. #18
    henke2s avatar
    Reg.datum
    mar 2011
    Inlägg
    3 201
    Klubb
    Ljungby RC-Klubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av AmRi Visa inlägg
    Hela grejen är väl att man skall landa innan fartreglaget bryter och detta oavsett hur högt eller lågt det går att ställa brytspänningen.
    Jag antog att man samtidigt ville maximera flytiden per flygning, annars kan man ju ha timern ställd på någon minut bara och alltid vara safe så att säga.
    Superhero

  19. #19

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Dima Visa inlägg
    numnutchris, HUR har du programmerat esc'n till high cutoff?
    Beror på ESC - jag har HKs blue (mystery typ) 12A i min och lyssnade på pipsekvenser och trottel hög enl manual; vilken esc gäller det, märke & modell (finns inget på Files fliken när du går in på produktens sida på HK?)
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  20. #20

    lassebetongs avatar
    Reg.datum
    mar 2007
    Inlägg
    1 257
    Jobb
    Fabriksbetongsprocesstekniker
    Klubb
    Tranås MFK, Ödeshögs MFK

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av henke2 Visa inlägg
    Läs lite inlägg ovenför mitt bla första i tråden så diskuteras just att vakterna inte alltid hinner med, därav min utveckling kring ämnet
    Den vakten som jag använder är ställbar i 0,1 V steg och har aldrig svikit mig.
    Har kollat när jag landat (belastat accen) och legat en bit över 3,0 V.
    Men det finns ju säkert vakter som är olika pålitliga.
    Vakten som Dima länkar till tycks ju inte varna förrän vid 3,0 V.
    "This unit will give a warning buzzer when the Lipoly pack drops below 9v." delat på 3 celler.
    //Lasse

Liknande ämnen

  1. LiPo under 3 volt/cell
    Av Sickan i forum Batterier och Laddare
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-24, 19:06
  2. Använda samma sändare till två modeller?
    Av nestergaard i forum Elmodeller
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2009-09-08, 13:48
  3. Liten skada på LiPo - Våga använda?
    Av gimbo i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-02-19, 18:26
  4. Död cell i LiPo batteri
    Av silop i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-02-13, 08:25

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •