Reklam

 
Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: metanol

  1. #1

    Standard metanol

    tjena..jag är en kille från örebro som undrar vart man närmast kan få tag i metanol..för här i örebro finns det fan inget att få tag i...nån som vet?

  2. #2

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av magnus_per Visa inlägg
    tjena..jag är en kille från örebro som undrar vart man närmast kan få tag i metanol..för här i örebro finns det fan inget att få tag i...nån som vet?
    4-5L kan man oftast köpa på färgaffären eller hobbybutiker. Större mängder har jag köpt från Sisub/Kemidepån i Enköping eller Sunoco i Malmö. Även Speedwayklubbar har tillgång till metanol och kanske kan sälja lite. Alla ingredienser till bränslen har dock blivit såpass dyrt de senaste åren att det är billigare att köpa färdigblandat för privat bruk.

  3. #3

    Standard

    ok..tack för svaret

  4. #4

  5. #5

    Standard

    fullkontroll säljer inte metanol

  6. #6

    Standard

    Det närmaste jag hittade var: http://www.rc-teknik.com/. Enligt RC Sweden skall de vara återförsäljare av Rapicon. Det har jag använt och tycker fungerar bra.

  7. #7

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Hör med SISUB i enköping.
    Jag har köpt metanol därifrån.
    sisub@swipnet.se

  8. #8

    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    532
    Jobb
    Möbelmontör
    Klubb
    RFK Ikaros

    Standard

    Jag bor själv i Örebro och åker någon gång per år till Autopartner i Eskilstuna och köper metanol. Dom har 5% och 16%. 5% räcker gott för normal flygning

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Frågan är om det är ren metanol frågeställaren vill handla eller färdigblandat bränsle ?
    Färdigblandat borde väl i princip alla hobbyhandlare kunna skaffa fram men ren metanol är nog lite besvärligare idag även om det givetvis finns på vissa ställen. Senast jag köpte det, vilket är många år sedan, var det på Bergslagsoljor här i Västerås. Så det kan ju finnas en möjlighet att andra, lokala oljebolag kan sälja metanol.
    Hälsningar
    Roger

  10. #10

    Reg.datum
    apr 2009
    Inlägg
    1 651
    Klubb
    Karlstads MFK

    Standard

    Hej,
    Ring runt till färghandlarna, de kan ha. Fast i och med att metanol kräver nåt tillstånd för att handlaren skall få ha det lagrat hos sig är det nog bara de större förhandlarna som kan ha typ Colorama osv. Jag har köpt metanol på det viset för ett tag sen men den var dyr.

    Gissar att JK Hobby i Karlskoga kan ha metanol (de hade i alla fall nitrometan som jag köpte för nån månad sen där).
    Kolla med nån veteran i Ikaros klubben i Örebro, borde veta var man köper metanol i Örebrotrakten.
    /Bo

Liknande ämnen

  1. Metanol förgiftning
    Av NickeL i forum Allmänt och Tips
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2012-08-30, 23:58
  2. Metanol vs bensintank?
    Av Thomas i forum Metanolmodeller
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-08-14, 14:57
  3. Metanol i dosan
    Av Kamikaze i forum Allmänt och Tips
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2008-05-11, 23:04
  4. Metanol
    Av Kamikaze i forum Metanolmodeller
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2007-03-04, 10:04
  5. Trött på metanol!
    Av JB i forum Helikopter
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2006-08-05, 19:16

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •