Reklam

Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 30

mne: Horisontella strningar p video lnk

Standard Horisontella strningar p video lnk

Hej,

Jag fr s laddad fr att brja flyga fpv men insg fort att jag har massa strningar

Jag frstr att det finns tusen saker skert att titta p men kan ngon ge mig lite vgledning var jag ska brja leta?

Jag har en lawmate sndare p 1W och en Lawmate mottagare, mottagaren r kopplad till riktigt gamla Fat shark glasgon via kabel. Som kamera har jag en gopro..
    Antennerna p mottagare och sndare r snna vanliga rundstrlande (r det ngon skillnad p dom, har ngra olika svarta som r olika tjocka?)
    Frekvensen r 1,2mhz..

P riggen r sndare kopplad p samma batteri som motorer och vrig utrustning.
    Till saken hr att jag emellant fr strningar, bilden rycker till horisontellt, blir som ett snabbt brus ver en del av bilden..

Uppskattar alla tips, antar att man ska kunna f strningsfri bild om man hller sig inom 50 m iaf?

/E

Standard

Koppla in ett LC filter mellan kamera/vtx och batteriet http://www.rcgroups.com/forums/showp...3&postcount=11

I vilket omrde flyger du och vilken kanal anvnder du p sndare/mottagare
    Senast redigerat av Timtimtim den 2012-07-13 klockan 00:12.

Impulzes avatar
    Reg.datum
    Sep 2006
    Inlgg
    1 352
    Jobb
    Provsystemutveckling Frsvarets Materielverk
    Klubb
    lvsbyn

Standard

Mellan batteri och kamera/vtx koppar du LC-filtret. Alternativt driv videolnken med separat batteri.

//Matte

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Vad handlar det om fr mngd strningar ? ett litet ryck eller hller det p hela tiden s fort du nrmar dig ett visst avstnd?
    ett bra stt r att gra som impulze sger med en annan acc ,

Sen r en annan kanal en variant,
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Du skriver att du har ngra olika antenner att vlja p. r du sker p att du tagit rtt? Har sjlv brjat mrka p mina antenner med rtt frekvens. Om du lyckas dra av plasthljet p antennerna kan du jmfra dem, iallafall om de r av samma typ. r det vanliga "rubber duck" har de lngre trd efter den tjocka delen p antennsladden ju lgre frekvens det r. 1,2 ghz har allts lngre trd n dina 2.4 ghz antenner.

Skickat frn min GT-I9000 via Tapatalk 2
    Senast redigerat av SteffeB den 2012-07-13 klockan 08:49.

Standard

Jag kr p kanal 3 1160 Mhz. Angende vilket omrde jag flyger i, hur definierar man det?
    Radion r p 2,4 s det borde vll inte stra?

Men eftersom jag inte har ngot LC filter s kan jag istllet prva att ha ett separat batteri till vTx fr att testa och d utesluta att det motorer och dylikt som str eller?

Strningarna r inte jttefrkventa utan blden kan skaka till med ngra sekunders mellanrum, d prvade jag inne med bara ngra meter mellan msndare och mottagare.
    Angende antenner, r det ngon skillnad p dessa, har fyra olika att vlja p, det enda som skiljer dom t r ju tjocklek och form. Ser ju som vanliga man har till routrar och dylikt?

Standard

Vad det gller antennerna s har jag inte en susning, jag kpte det begagnat och har en 900 sndare och en 1200, antennerna var avskruvade, kan sker vara s att jag ven blandat ihop den antennwen som r p mottagren med de p sndaren..
    Mste jag "ha snder" dom och slita av plasten fr att ta reda p vad som r vad?

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Vet inte om det finns ntt annat stt. Har dragit av plasten p mina utan att skada dem. Sk p Google hur man tillverkar rubber duck "monopole" antenner s hittar du nog p de rtta mtten fr antennerna.

Senast redigerat av SteffeB den 2012-07-13 klockan 08:54.

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Blandar ihop det lite nu ser jag.. Du mste ska p "Whip" antenna och "monopole" antenna. Whip r nr det bara sticker upp en trd efter den tjocka delen p trden. Monopole r tvinnad som en fjder.

Standard

okey, det blir till att riva av dom dr antennerna ikvll d...
    Utvndigt s ser man allts ingen skillnad p om man har en Whip eller monopole antenn? Vilken r bst?

Standard

Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlgg
    Jag kr p kanal 3 1160 Mhz. Angende vilket omrde jag flyger i, hur definierar man det?
    Radion r p 2,4 s det borde vll inte stra?

Men eftersom jag inte har ngot LC filter s kan jag istllet prva att ha ett separat batteri till vTx fr att testa och d utesluta att det motorer och dylikt som str eller?

Strningarna r inte jttefrkventa utan blden kan skaka till med ngra sekunders mellanrum, d prvade jag inne med bara ngra meter mellan msndare och mottagare.
    Angende antenner, r det ngon skillnad p dessa, har fyra olika att vlja p, det enda som skiljer dom t r ju tjocklek och form. Ser ju som vanliga man har till routrar och dylikt?
    Ja allts i vilken stad? Hehe. kan tillggas att 962-1213MHz anvnds till DME i flyget.

Standard

hahaha jod r jag med, det r ingen stad, det r en by Vara heter den...
    Vad r DME?

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Testa att kra med ett separat batteri innan du tar snder antennerna. 1W r ganska kraftigt, det kan stra bde det ena och det andra, ha sndaren s lngt bort frn allt annat som du bara kan. Testa ocks att skrma kablar. Vill du inte byta kan du kra med alufolie. Du ska kunna flyga 10km+ med rtt antenner om allt funkar..

/Calle
    Det gr alltid att bygga om och bygga bttre!

Standard

Calle: Lter vettigt, jag brjar nog med ett extra batteri och ser vad det gr, ngra skrmade kablar har jag dock inte, har nog inte sett ngon slja sdana fr just RC, men det kanske r ngon annastans man ska leta efter kablar med s sm dimensioner som r skrmare?
    Men du menare att det funkar att bara lgga in alla kablar som rr videosnding i folie s ska det skyddA?

/e

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Citat Ursprungligen postat av evilaid Visa inlgg
    Calle: Lter vettigt, jag brjar nog med ett extra batteri och ser vad det gr, ngra skrmade kablar har jag dock inte, har nog inte sett ngon slja sdana fr just RC, men det kanske r ngon annastans man ska leta efter kablar med s sm dimensioner som r skrmare?
    Men du menare att det funkar att bara lgga in alla kablar som rr videosnding i folie s ska det skyddA?

/e
    Jag kr med Iphone sync kabel till GPS och video Hade ngra dr kontakten pajjat, vilken USB kabel som helst br funka d typ alla r skrmade. Ngon pratade om folie, det ska funka men har inte testat det. Det r ju enkelt att testa, hjlper det s kan du ju byta?

/Calle

Reg.datum
    Jun 2011
    Inlgg
    898
    Jobb
    Gldgare SSAB tunnplt

Standard

Tycker fortfarande att det primra r att se efter att man har rtt antenner innan man brjar p med en massa iphone kablarv och ditten och datten. Vad r problemet med att dra av hljet p antennerna? Det r ju bara att trycka p dem igen. Ska jag lgga ut en instruktionsfilm???

Alternativet r vl att helt enkelt prova de olika antennerna och se vilken som har lngst rckvidd. Jag kr helt utan isolering p mitt kablage, funkar hur bra som helst. Man ska inte gra det vrre n vad det r.

rfnoises avatar
    Reg.datum
    Sep 2010
    Inlgg
    330
    Jobb
    IT
    Klubb
    Kungsholmen STHLM

Standard

Enklast r att testa separat strm frst, fel antenner ska inte ge de typen av strningar. Iphone lyxkablar r sista utvgen..

Standard

Ok, jag har inte testat separat strm n men dremot kr jag med ett lgpass filter vilket borde bli samma sak..
    Jag fr fortfaranade strningarna p bara ngra meters avstnd, knpper jag till p antennen p mottagaren s dyker det upp en strning p skrmen en kort stund.. S det knns som att den r jtteknslig p mottagarsidan..
    Jag kpte sakerna begagnat men tror att det ska vara Lawmate grejer..

Bifogar en bild p mina antenner och mottagaren.. Jag har prvat med de smala antennerna, p mottagare och sndare (tror att det var de som var med frn brjan)..
    Om ngon knner igen prylarna och vet vad det kan vara s ahde det varit bra

Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0850.jpg 
Visningar:	62 
Storlek:	59,4 KB 
Id:	30428Klicka p bilden fr en strre version. 

Namn:	DSC_0852.jpg 
Visningar:	65 
Storlek:	90,8 KB 
Id:	30429

Lgpassfiltret r ett snt hr
    http://www.foxtechfpv.com/1400mhz-lo...ter-p-439.html
    Kr p kanal 8 (1280mhz), har ven prvat en lgre frekvens..
    Senast redigerat av evilaid den 2012-07-14 klockan 18:55.

Reg.datum
    Jan 2012
    Inlgg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjr
    Klubb
    deshgMFK, Trans Mfk, Mfk Malmen

Standard

Lite strningar blir det ju alltid beroende p vilken riktning det r mellan antennerna just fr stunden.
    g ett par meter till och eventiuellt inga strningar lngre.

Quadden str min prylar en hel del men inte s bilden frsvinner helt. sm strningar redan vid 20 meter,, men har flugit 100 meter utan att bilden frsvunnit.

Bixlern flg jag 500 meter innan bilden frsvann , med samma sndare/mottagare, det hade aldrig gtt p quaden.
    testa att placera om prylar , kanske linda in armarnas i alufolie fr att f bort strningar som kan komma frn dom prylarna.
    ------------------------Skickat frn min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

Liknande mnen

1. Strningar
    Av Sickan i forum FPV Video Sndare - Mottagare
    Svar: 2