Reklam

 
Resultat 1 till 11 av 11

Ämne: Hitec Aurora 9 - Tricopter - KK Controller board. - Vilken "Swash Type"?

  1. #1

    Standard Hitec Aurora 9 - Tricopter - KK Controller board. - Vilken "Swash Type"?

    Hej,

    Jag hoppas på att någon här kan hjälpa mig med att besvara min fråga gällande "Swash Type" inställningar i Aurora 9.

    Jag har byggt mig en Tricopter utifrån Davids beskrivning på RcExplorer.se där allt står beskrivet i detalj. - Mycket bra jobb från Davids sida.

    Dock så har jag fastnat när det kommer till inställningarna i min Aurora 9. David skriver följande:
    "If you use the helicopter mode make sure that the swash is set to; two servos 90°. If you use 120° CCPM mixing your platform will be unflyable!"

    Mitt problem är (jag är ny på det här med RC flyg) är att jag i min sändare inte kan hitta någon inställning som heter "Two Servos 90°". De inställningar jag har å välja på i helikpoter mode är:
    Bifogad fil 30414

    Jag har testat 1 servo 90 grader och 2 servo 180 grader, men i det ena läget så snurrar den ena främre proppelern snabbare än de andra och i det andra läget så snurrar den andra främre propellern snabbare än de andra.

    Mycket tacksam för hjälp =)

    Mvh
    Johan
    Senast redigerat av Johan_vv den 2012-07-13 klockan 09:45. Anledning: Felaktig rubrik.

  2. #2

    Reg.datum
    Jun 2011
    Inlägg
    898
    Jobb
    Glödgare SSAB tunnplåt

    Standard

    Varför kör du i helikopter mode??

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2

  3. #3

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    1 servo 90 låter mer bekant.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  4. #4

    Standard

    Du flyger multiotors i airplane lägen.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  5. #5

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag flyger multirotors med heliläge. Så det är en sanning med modifikation

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av SteffeB Visa inlägg
    Varför kör du i helikopter mode??

    Skickat från min GT-I9000 via Tapatalk 2
    Jag valde Heli mode då David skriver "If you have a computer-radio you can chose either airplane or helicopter mode. It doesn’t really matter. The helicopter mode will have the advantage of setting a custom throttle curve for those who doesn’t like a linear response on the throttle.". Tänkte att de vore shysst att kunna justera throttle curve.

    jag skall ta å testa att ändra till airplane och se ifall propellrarna snurrar lika snabbt vid start. - Tack för tipset!
    Senast redigerat av Johan_vv den 2012-07-13 klockan 23:42.

  7. #7
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Hej Johan!

    Jag är inget proffs på det här men jag flyger en del multirotor, precis som du (och Dadde) använder jag mig av Heli-mode på radion när jag flyger och främsta orsaken till detta är att jag inte har någon "throttle cut" funktion i radion när jag använder flygplansläge (jag har en Spektrum DX7), oavsett om jag "armerar" styrkortet eller inte så vill jag kunna slå till en tvålägesbrytare på radion som fimpar throttle/gasen totalt, jag ser det som ytterligare en säkerhetsgrej (ja, jag har tråkiga erfarenheter av att oavsiktligt ha gett fullgas på en quadcopter, som tur var blev det bara skador på quaden, vågar inte tänka på vad som hänt om någon varit ivägen för quaden när den "skenade").

    Men som sagt, det fina i kråksången med att flyga i heli-mode är att man då får möjlighet att justera throttlekurvan (eller gasen som man så vill) om man finner det önskvärt, i övrigt så är det ju styrkortet som tar hand om mixandet mellan gas/sida/höjd/skev så jag lever iaf i den tron om att det inte spelar någon roll vilken typ av swash mode man väljer i radion (ooops, här är jag ute på djupt vatten så om någon vet mer/bättre än vad jag gör om detta så lägg gärna en post här nedan).


    högst vördnadsfullt...... Grefen av ett sommarledigt Sjuntorp!
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  8. #8

    Reg.datum
    Jan 2012
    Inlägg
    3 898
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    swashval gör skillnad, har du tillex 3 servo inställning så kommer den skicka ut en liten signal till både ail,pitch och elev
    det blir nog inget bra. kolla i servostaplar i radion så bara en stapel åt gången rör sig när du drar i en spak.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #9

    Standard

    Som Simon skriver - man bör nog fundera på vad som händer med en swash vald.

    På mina radios har jag möjligheten att programmera kurvor så det påverkar inte så mycket.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10
    Sjuntorparns avatar
    Reg.datum
    Aug 2008
    Inlägg
    131
    Jobb
    Springpojk, GKN Aerospace Sweden AB
    Klubb
    Trollhättans MFK

    Standard

    Hej Igen!

    Jupps, du har rätt, det gör skillnad! Default inställning i min radio är "1 servo, normal".
    Jag har dessutom tagit för vana att nolla ut samtliga punkter på pitch-kurvorna (i samtliga flightmode) så utsignalen på "pitch-kanalen" är ständigt stendöd

    Bugar å´ bockar för lektionen, varje dag man lär sig nått mer är en bra dag...


    vördnadsfullt..... Grefen!
    "Jag kan inte flyga, jag är rädd"

  11. #11

    Standard

    Hej,

    1 servo 90 grader va det som gällde. Kunde se i monitorläget (tack för tipset simon) att den i det andra läget påverkade fler kanaler på throtteln.

    Så nu flyger min trikopter fint och det är faktiskt enklare än vad jag först trodde att hålla den i luften.

    Tack för hjälpen!

Liknande ämnen

  1. Vilken "Alkylatbensin" till flygmotor ?
    Av Flygsmurfen i forum Bensinmodeller
    Svar: 17
    Senaste inlägg: 2013-05-28, 19:12
  2. Tricopter vs Aligatorer - RCExplorer i "The Everglades"
    Av dadde i forum FPV och Flygfoto - Båda dina egna och andras
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-07-12, 19:51
  3. Ny Hitech 2,4Ghz Radio "Aurora 9"
    Av Sigun i forum Radiostyrning, powerboxar, mottagare, servon, gyro mm
    Svar: 70
    Senaste inlägg: 2009-11-26, 15:38
  4. "Nya inlägg" "Överst på sidan" "Forum start"
    Av Snickarjävel´n i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2009-01-23, 11:37
  5. Vilken lyckad Vår "Fly-Off", 37st piloter....
    Av GliderKing i forum Segel och Hang
    Svar: 0
    Senaste inlägg: 2007-03-25, 22:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •