Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 22

Ämne: Bixler fråga batteri

  1. #1

    Standard Bixler fråga batteri

    Har en bixler som jag nyss köpt med ett zippy lipo på11.1v 2200mah Hur lång flygtid bör jag få av det? Var nämligen och provflög lite i dag och efter 8min så tappade jag all kraft i motorn va precis som de va dåligt med ström så ja fick glid landa den. När ja kom hem och satta lipo checkern till batteriet så hadde jag 10.8v kvar i batteriet borde inte de räcka till mer flyg tid än bara 8min ??

  2. #2

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Oavsett om du har bixler 1 eller 2 och orginalmotor m.m så borde du ha minst det dubbla i flygtid.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  3. #3

    Standard

    jag får cirka 20-30 minuter flygtid med 30-40% gas.

  4. #4

    Standard

    Hur lågt i volt är era batterier efter en sån flygtur? Kan de ha någon betydelse att det var första flygningen med batteriet?

  5. #5

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Flyger alltid så jag har 20% kvar i accen och flyger just nu ca 12 min. men dǻ har jag betydligt kraftigare motor än orginal.
    flög närmare 30 min med orginalmotorn. får en bixler2 i veckan som kommer får se hur flygtiden blit med den.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  6. #6

    Standard Re: Bixler fråga batteri

    Upp till 30 minuter har jag fått från 3000 mah 3s acc och original motorn i bixler 1 med gopro och fpv utrustning . Mycket upp på höjd och sen segla ner etc då. Brukar aldrig gå under 3.7v.

    Sent from my GT-P3113 using Tapatalk 2

  7. #7
    PinDukes avatar
    Reg.datum
    jun 2012
    Inlägg
    497
    Jobb
    Tangentbordstryckare
    Klubb
    South of Heaven

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grand14 Visa inlägg
    Hur lågt i volt är era batterier efter en sån flygtur? Kan de ha någon betydelse att det var första flygningen med batteriet?
    Även om det var första laddningen, accar brukar bli lite bättre efter några laddningar, så skall du kunna flyga ca 20 min med en 2200 acc.
    Jag kör vanliga blå Turnigy 20C 2200 och har då runt 25 min flygtid med FPV utrustning på planet. (Flygvikt ca 900 gram.)

  8. #8

    Standard

    Vad kan de då bero på kan de va esc n? Kör ni med standard eller har ni bytt?

  9. #9

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Escen eller motorn, har du en annan esc så prova med det. Men tycker mer det låter som motor problem,
    blir motor eller esc väldigt varma?
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Hade du laddat acken innan flygningen? När man får dom är de bara lagringsladdade.
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11

    Standard

    Nä jätte varm tycker jag inte att dom va blåste rätt mycke och var kalt ute så jätte varm va dom inte . Laddade battet för några dagar sen .

  12. #12

    Standard

    När man håller på med elflyg tycker jag att man måste ha någonting att mäta med hur mycket ström som motorn drar. Endera en tångamperemeter eller en så kallad "watt meter".

    Mät hur mycket ström din motor drar vid fullgas.

    Att jämföra flygtider sinsemellan tycker jag inte säger så mycket eftersom flygtiden beror väldigt mycket på hur man flyger.
    Om du har flugit med hög fart och trottelspaken på övre halvan och stor del av tiden upp emot fullgas så tycker jag inte det är konstigt med flygtider på 8 minuter. Jämför man sedan med någon som har stigit till hög höjd och sedan stängt av motorn och seglat runt för att bara stötta med motorn för att hålla höjden får man naturligtvis längre flygtider på 20-30 minuter.

    Som sagt, misstänker du att något är galet i drivlinan måste du kunna mäta strömförbrukningen och helst också vilken spänning batterierna orkar hålla. Då är det lättare att felsöka problemet.

  13. #13

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    När vi snackar bixler med orginal elektronik så är det svårt att komma ner till 8 min. har legat på konstant fullfas med hårda stigningar helt utan några försök till segling och då flugit dryga 15min. ( allt handlade om hur fort den gick att flyga orginal)
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  14. #14

    Standard

    Enda jag gjort är att ja bytt prop 6x4 anars så är den orginal
    Senast redigerat av grand14 den 2012-10-06 klockan 22:27.

  15. #15
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av grand14 Visa inlägg
    Enda jag gjort är att ja bytt prop anars så är den orginal
    Och då kanske du skulle skriva vilken propp du bytt till...???
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  16. #16
    freddan_6s avatar
    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    2 664
    Jobb
    Konsult inom telekom
    Klubb
    Eslöv MFK

    Standard

    Sitter propellern på rätt håll? En bakvänd propeller (texten bakåt) blir så ineffektiv att du kanske får 8 minuters flygtid.
    fredrik

  17. #17

    Standard

    Hur länge brukar den flyga?
    Förutom ovanstående råd om propp, riktning, mäta etc så tänkte jag jämföra med "orginalet"; har skolflugit med en EZ* rätt mycket. Med kV1800motor, 5x5 tror jag och 3S1800 så har flygtiderna varierat rätt mycket.
    Normal väder o lagom vind ~10-15min. Svag vind o mycket motor ~6-8min. Hårdare vind (för den som övat ett tag alltså) ~6min och där har vi satt radions timer. Fast i hård vind och med instruktioner av van segelflygare lyckades elev glida runt på samma acke uppåt ½timme.
    ----------------------------------
    Kraschar aldrig - alltid marken som hoppar upp, väggar, stolpar, träd mm. som flyttar sej etc...

  18. #18

    Standard

    Har just skaffat den så bara flugit den en gång tidigare. Blåste rätt myck så jag fick ligga mellan 80-100% på gasen

  19. #19

    Standard

    Hur vet jag exakt vilket håll propoen ska sitta åt?

  20. #20

    Standard

    Du kan ju alltid känna med handen vilket håll som ger mest pådrag.

Liknande ämnen

  1. HK Bixler 2
    Av Pelleflygare i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2013-07-02, 13:56
  2. Batteri fråga
    Av volmzilla i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2013-05-13, 05:15
  3. hjälp med batteri / motor fråga!
    Av Patric_med_C i forum Elmodeller
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2009-07-21, 20:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •