Reklam

 
Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Borra hål i propellrar

  1. #1

    Standard Borra hål i propellrar

    Tjoh!

    Jag har köpt en ny Xoar 21x8-propeller i trä till ett flyg och blev att undra om bulthålen.
    Motorn har 6st bultar. Så hur är det, ska man borra hål och använda samtliga, eller
    räcker det med 4? Kanske bara med 2? Ju fler hål, desto skörare propeller... Ju färre
    hål desto mer kraft ligger an på de få skruvar som finns. Flyget är en GP Yak 54 med
    50cc-maskin.

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2

    Standard

    rent på känslan tycker jag 4 bultar skall räcka o känns som om man borrar för 6st så försvagar man propellern ganska rejält men detta skall vara osagt har själv en 50cc med 4 bultar sitter som gjutet.

  3. #3

    thoabrs avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    216
    Jobb
    pensionär
    Klubb
    Marks mfk

    Standard

    Hej

    Om motorn har en centrum mutter så använd bara den, lossnar alldrig.

    Mvh Thomas

  4. #4
    LIPs avatar
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 320
    Blogginlägg
    1
    Jobb
    Numera statsanställd med ålderns rätt.
    Klubb
    Örnsköldsviks modellflygklubb

    Standard

    Är motorn konstruerad med 6 st bultar, borra då 6 st hål.
    Jag tror ingenting på att det blir en försvagning då propellern dras fast med en bricka mot medbringaren.
    Det är i sig en förstärkning.
    Är övertygad om att propellerspetsen går sönder före navet.
    /Lasse

    Modellflygare sedan 1952

    Fullskalaflygare åren 1964-1978.
    Har flugit motor: Saab Safir, Tiger Moth, Piper Colt, Auster A5, Super Cub.
    Segel: Bergfalke, Pik5, L-Spatz 55, Mucha Standard,
    Pirat, Astir, KA2B, Jantar Standard.

  5. #5

    Standard

    Noll, två, fyra, sex hål många bud tydligen hur det ska borras.
    RC Åland
    RC Åland på facebook
    På tok för många flygande saker.

  6. #6
    Daniel Ls avatar
    Reg.datum
    nov 2006
    Inlägg
    1 250
    Jobb
    Egen företagare
    Klubb
    mfk pegasus

    Standard

    50cc motorer brukar ha 4st bultar och 100cc och uppåt har 6st
    glöm inte bilder och filmer

    MVH
    Daniel L

  7. #7

    Reg.datum
    aug 2006
    Inlägg
    1 935
    Jobb
    I en annan del av.........Blästorp
    Klubb
    III Aviatörer

    Standard

    0, 3 eller alla 6. Teoretiskt räcker 3, men släpper 1 av dessa har du ett jävligt dåligt bultförband. Borrar du 6 (hål) och 2 släpper har du fortfarande en bra förband som håller proppen på plats.


    Men rent spontant, varför borrar man bara inte alla 6 om där nu är 6 bultar till medbringaren? Överkurs? Nä

  8. #8

    Standard

    Mhmm.. intressant slutsats av hur jag ska gå tillväga.
    Jag ska iaf borra hål! :-D

    Orsaken till frågan i tråden var att när jag ser på propellern och tänker att det ska vara 7st hål där i mitten så tänker man på hur bra en träbit funkar med en sjujäkla massa hål på samma ställe, dom går av. Därför undrade jag hur folk gör. =) Ni gör olika och av olika orsaker. Träpropeller, Glasfiberpropeller, Kolfiberpropeller, Plastpropeller... alla är inte lika starka så kanske det inte ska vara 6 st hål i en träprop? Så tänkte jag med...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Det tar emot att borra många hål i en ny propeller men när naven ändå ser ut som det gör skulle jag sätta dit alla skruvarna eller minst 4st av dem. Areamässigt är t.ex. 4st M5 ca 4x (2.1x2.1x3.14)= 55.5kvmm ungefär som en M10 som blir (4.25x4.25x3.14)= 57kvmm.
    Vore det inte för att många vill ha spinner hade det räckt gott och väl med en bult i mitten typ M10-M12x1.25, dubbla låsmuttrar och 2st piggar som sticker ut från navet och låser propellern när man drar åt muttern.

  10. #10

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Enkelt! Har navet sex hål , så borra sex hål! Du har väl borrgig? Det är ju inte bökigare att borra sex hål än fyra.
    Saknar du borrgig så har jag.

  11. #11

    Standard

    Borrgig? Menar du nån metallplatta med hål i? Jag har inte ens pelarborr, bara handhållna borrmaskiner. =( Får väl bli sex hål då, fast jag är tveksam till att trä skulle hålla lika bra som tex kolfiberproppar eller plastproppar. Hm... men ok. =) är väl säkert bra grejer.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  12. #12

  13. #13

    Standard

    Jag har en liknande från aircpro till min DLE-30, man behöver inte ha en pelarborr för att använde den. Går bra med en lös borrmaskin/skruvdragare.

  14. #14

    Standard

    Iofs, kan man inte använda metallplattan med hål som kom med motorn när man ska borra? =) Dvs den som håller fast propellern. De sex bultarna går igenom denna, sen genom proppen, sen in i fästet. Ska väl ordna sig...
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Fördelen med borrgig är att det blir rakt och du får en bättre passning i hålen... har du bara brickan skulle jag nog inte ens fundera på att borra utan pelarborrmaskin...
    sannolikheten att du får alla hål (4-6) så det sen lignar upp med medbringarens hål är ungefär lika med noll...

    Slutsats - Borrgig eller pelarborrmaskin

    Själv lämnade jag in min mejslik snurra till en mekanisk verkstad som borrade den med hyffsad exakthet... men han som stod vid sin pelarborrmaskin blev glad för han fick göra något annat än sina 2 miljoner plåtbitar...
    Lite överkurs kanske.. men det blev bra

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    Iofs, kan man inte använda metallplattan med hål som kom med motorn när man ska borra? =) Dvs den som håller fast propellern. De sex bultarna går igenom denna, sen genom proppen, sen in i fästet. Ska väl ordna sig...
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  16. #16

    Reg.datum
    maj 2007
    Inlägg
    1 425
    Klubb
    Väsby Modellflygare

    Standard

    Hej!
    Ja! En borrgig är en tjock (ca 3cm) platta av stål med en massa hål i som passar olika motorer.
    Har sådana från MVVS om du vill ha.
    Pelarborr är nästan ett måste även med gig.

  17. #17

    Standard

    Har ju bara en SV 50cc på det där flyget och den "brickan" som blir utanför propellern är rätt fet. Borde funka med den. =) MVVS, har dom standard? Är det standard-mått på dessa hål?
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  18. #18

    HS-Racings avatar
    Reg.datum
    okt 2009
    Inlägg
    207
    Jobb
    Landsvägsriddare
    Klubb
    RFK Utvandrarna

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Ålänning Visa inlägg
    ..... Borde funka med den. =).....
    som jag brukar säga.. Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

    Pröva du en pelarborr så slipper du göra om mitt misstag: handborrmaskinen och ett 6.5-8mm borr ist för 5.5mm eller vad det nu va för att få i skruvarna..

    Vet ej om det är standard.. men troligtvis !!
    Fly Low - Hit Hard
    Om det kanske går - Så går det troligvis..... ....kanske !!!

  19. #19

    Standard

    Det blev gjort med pelarborr och "mall" blev den där feta brickan med hål som blir utanpå propellern. =) Glömde ju borra hål i spinnerbakstycket upptäckte jag idag... 5mm bultar och 10mm centrum.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Propellrar
    Av Kurre i forum Allmänt och Tips
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2012-12-04, 10:56
  2. Borra propeller
    Av Pibben i forum Allmänt och Tips
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2007-12-28, 12:33
  3. Propellrar
    Av Marcus72 i forum Metanolmodeller
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-06-29, 11:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •