Reklam

 
Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Lämplig tunn kamera att fota med?

  1. #1

    Standard Lämplig tunn kamera att fota med?

    Hej!

    Vad finns det för lämpliga digitalkameror i kompaktklassen
    som man kan montera platt under ett flyg (Bormatec Maja
    med landställ)?

    - får gärna vara tunn
    - gärna också ha lämplig vidvinkel för flygfoto (dvs rakt uppifrån)
    - möjlighet att trycka av via sändaren
    - eventuellt också klara live-view

    /MickeM
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  2. #2
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Såg att hobbyking har fått in en ny kamera under new items, kolla om det kanske kan vara nåt?
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...80P_30FPS.html

    Vet inte om du kan "trycka av" från radion i standardutförande men en lösning är en radiostyrd on/off-switch du sätter på en ledig kanal som i sin tur styr ett miniatyrrelä som du löder parallellt med avtryckarknappen på kameran.

    On/off
    http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...idProduct=8833

    En billigare och mindre variant är denna, http://www.hobbyking.com/hobbyking/s...y_Buzzer_.html
    Löd bort buzzern och koppla dom banorna till ett 5v miniatyrrelä istället. När du aktiverar den kanalen drar relät och en bild tas!
    EDIT: Observera att kameran kommer ta 7 bilder med den sista kretsen.
    Senast redigerat av markusb den 2012-07-14 klockan 21:04.

  3. #3

    Standard

    Näj näj, kamera att fota med =) Det där är väl en filmkamera?
    Jag tänkte mig mer en "vanlig" fotokamera att fota foton med.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  4. #4
    markusbs avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    1 405
    Jobb
    Servicetekniker el/elektronik/maskiner

    Standard

    Jag misstänkte det men sedan skrev du att den skulle ha live-view och det vet jag inte om en vanlig kamera har?
    Wingkameran har fotoläge oxå. Det tror jag dom flesta HD-filmkameror har idag.
    Vill du ta bilder med bättre kvalite/upplösning än gopron? Annars en sådan i bildläge undertill kanske, har ju live-view och allt sånt.

  5. #5


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Vad syftar du på med Live view ? Alla kompaktkameror har ju "Live view" om du avser det som kallas detta i vissa systemkameror - alltså då man för att citera Canon "visar motivet i realtid på kamerans LCD-skärm"...
    Hälsningar
    Roger

  6. #6

    Standard

    Jag gillar Canon - speciellet då man med många modeller kan lägga in en alternativ programvara, CHDK

    Med CHDK utökas kamerans funktioner flerfaldigt, även en billigare kamera kan få finesser som inte ens finns på de dyrare modellerna.

    Tillsammans med script kan du tex få kameran att reagera på rörelser (blixtar) eller att ta flera bilder automatiskt (intervall)

    Kontrollera modeller innan eventuellt köp för att säkerställa att de går att använda CHDK på dem.

    http://chdk.wikia.com/wiki/CHDK
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  7. #7

    Standard

    Live-view... tänkte att kameran skulle sända ut en videosignal, typ som en GoPro gör. Men när jag tänker efter så brukar det ju bli riktigt dålig kvalitet. Jag har GoPros och deras frames är ju inte ett dugg bra jämfört med en vanlig fotokameras bildkvalitet.

    Så egentligen.. skippa "liveview"... en kamera med slutare har ju lite svårt visa live-view, enklare sätta en vanlig billig videokamera bredvid i så fall, med samma "zoom".

    Jusjta..Live view är ju nog som du säger Roger, det man ser i displayen.

    Har Canon systemkamera och Canon funkar. =) CHDK va nytt för mig, ska kika på det. Tidsintervall skulle vara perfekt.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  8. #8

    Standard

    Funkar med en vanlig liten tunn lätt digitalkamera som man kan fjärravtrycka med på nån vänster. =) Fota alltså, inte filma!
    Upptäckte ett intressant problem där kameran ska vara... ;-) Vet ej hur man ska lösa det... stänkskydd? Haha!
    http://forum.motorportalen.net/downl...le.php?id=8755
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  9. #9

    Standard

    Jahaj - riktad neråt på bajamajan...då skulle jag ta upp ett hål i botten som objektivet går ner genom - men inte ut. ett lock som sitter på ett servo som du svänger åt sidan ger bra skydd - det är det jag tänkt på min B2...
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  10. #10

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Jag använder Sony nex5n men den är nog lite klumpig för dig, men om du hittar en sonykamera som har ir mottagare för fjärrutlösning så finns en fantastisk lite pryl på ebay, en irsändare med servokontakt i andra änden, har själv inte testat än men har man en ledig kanal så blir det väldigt smidigt att knäppa bilder.
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  11. #11


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Varför måste den monteras under kärran ? Av det jag sett och lärt så brukar det fungera väl så bra att ha den på sidan av kroppen och riktad snett neråt.
    Hälsningar
    Roger

  12. #12

    Standard

    jag tycker det känns bättre att ha kameran monterad i kroppen och bara låta objektivet titta genom ett hål i botten. Ett enkelt servo sköter då en liten lucka framför...visst kan du montera kameran utanför men det ökar risken att den tar stryk.
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  13. #13


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 922
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag talar inte om att montera den utanför men att man fotograferar via ett hål i sidan istället för under kärran. Så gjorde nog bl a Tage Berggren i nån av sina fotokärror och det blev väldigt bra resultat. Fast han var ju en enastående fotograf och duktiga fotografer brukar ju nästan kunna trolla med sin utrustning.
    Hälsningar
    Roger

  14. #14

    Standard

    Det var tänkt ha den endast för flygfoto rakt uppifrån, ni vet googlemaps =) Inte bingmaps. ;-)
    Men å andra sidan kanske man vill fota nåt i nån annan vinkel också.
    Hade ju planer på sätta en gopro i en rangevideo-dome med pt-gimball i nosen och digitalkameran under, alltså använda gopron för att titta och klicka för att fota, eller sätta digitalkameran på att fota med jämna mellanrum -> mergea ihop bilderna till ett större flygfoto, rakt uppifrån.

    Men man kanske borde sätta en lätt liten ccd samt digitalkameran istället nånstans, riktbar med gimball, så man kan välja mellan gopro för att filma och digitalkamera för att fota. Hm hm... allt i ett-flyg hade ju vart kul. =) Tål att tänkas på.

    Men hål i kroppen o kameran inne i flyget sku ju funka. Tänkte på en sån där lucka faktiskt, behöver ju inte bli tung.
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

  15. #15

    Standard

    luckan behöver bara vara en tunn plastbit som vrids 90 grader så den täcker
    UndCon.com = Under Construction == A constant evolving state of mind...

  16. #16

    Standard

    Har tänkt om... Blir inget under flyget. Det blir istället utbytbar nos.

    1. RangeVideo Dome med servostyrd gyrostabiliserad PT-gimball med GoPro.
    2. Nån lätt Canon digitalkamera i en ställbar ställning (servostyrd kanske kanske) för tilt, eller vilken väg det nu blir, ner och framåt. Eventuellt med en liten CCD så man kan "sikta och trycka av".

    Tror det är klokare. När behöver man en GoPro OCH en digitalfotokamera, samtidigt!? :-D
    www.rcaland.ax --- Im an Aalandish Djaekenfaelt'er! =)

Liknande ämnen

  1. Tunn vajer (wire)
    Av Örjan i forum Allmänt och Tips
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2013-02-27, 13:49
  2. En norrman på tunn is...
    Av Lassekar i forum Diskussioner om vad som helst
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-12-25, 13:52
  3. Lämplig propp?
    Av Ompa i forum Förbränningsmotorer
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2008-08-22, 15:20
  4. Tunn kopparbleck / plåt
    Av hakank i forum Elektronik
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-04-14, 21:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •