Reklam

 
Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 29

Ämne: DLG glidare?

  1. #1
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard DLG glidare?

    Hej på er!

    Var lite sugen och testa denna del av hobbyn med DLG segelplan. Gillade skarpt att leta termik med min tidigare elektro JR men de blir rätt så tunga med all elektronik så det kanske kan vara ett alternativ att kasta modellen istället?

    Nåja. Frågan var vilken modell man börjar med? Vill helst om det går slippa sitta och karva en massa servo hål och borra/slipa. Om det är möjligt. Det ser roligt ut att flyga i alla fall så det vore skoj att testa om det finns någon lämplig modell därute.

  2. #2


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Utan riktigt med träning och rätt maskiner så lär du inte komma så högt med en DLG (= kort flygtid om du inte är en riktig termiksniffare) så en vanlig elseglare är nog enklare om du vill förkovra dig inom RC-segel och få rimliga flygtider. Sen att DLG ändå är en kul gren är en annan sak men man får nog räkna med korta flygtider till dess man blivit lite mera varm i kläderna.
    Hälsningar
    Roger

  3. #3

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...or-s%C3%A4ljes

    Bara att hojta till. Kul att du är nyfiken på F3K. Det finns inget enklare och roligare en sändare, ett plan och lite termik är det enda som behövs

    MVH / Kajaken

  4. #4


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    http://www.rcflyg.se/forum/showthrea...or-s%C3%A4ljes
    Bara att hojta till. Kul att du är nyfiken på F3K. Det finns inget enklare och roligare en sändare, ett plan och lite termik är det enda som behövs
    MVH / Kajaken
    ...och en hel del kastteknik också om man skall få lite flygtid...
    Kan dock hålla med om att det är rätt kul även i den triviala variant som undertecknad leker emellanåt.
    Hälsningar
    Roger

  5. #5

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Practice makes perfect men alla kan ha kul med en DLG

    MVH / Kajaken

  6. #6
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Man kanske kan testa med en Great Planes Fling? Är ju inte så dyr (om jag skulle dra fanstyget rakt ut i skogen menar jag)

    T ex här: http://www.rc-butiken.se/index.php?a...&productId=454

  7. #7


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Skall du testa nåt i det mindre formatet så kör på en Elf -inte så mycket dyrare men en väldigt fin kärra i det formatet.
    Du lär knappast få några längre flygtider men det ger ju en viss övning trots allt.
    Eller så köper du en fullstor DLG av Kajaken.
    Annars så finns det ju en och annan elseglare som inte heller är så dumma om man är lite bekvämare av sig...
    //Roger

  8. #8
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Ok den ser ju fin ut Nånstans man kan handla den med vettig fraktkostnad (sverige?)? Tyskland i värsta fall?

  9. #9


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av tomasstrom Visa inlägg
    Ok den ser ju fin ut Nånstans man kan handla den med vettig fraktkostnad (sverige?)? Tyskland i värsta fall?
    http://www.rc-teknik.com/index.php - en mycket trevlig och serviceminded handlare.
    //Roger

  10. #10
    jocke1963s avatar
    Reg.datum
    dec 2007
    Inlägg
    2 720
    Jobb
    Datanisse
    Klubb
    rcff

    Standard

    Skrev nyss ett inlägg om just ELF:en, samt Gambler AG, men så kraschade min Firefox o inlägget försvann innan jag hann posta det. Roger hann före med ELF:en, men Gambler AG är oxå en trevlig maskin, men då får du bygga själv. Iofs ett snabbt och enkelt byggt laserskuret kit: http://www.wrightbrothersrc.com/products/gambler.htm

    Min: http://www.rcgroups.com/forums/showp...postcount=4243
    ”Vir prudens non contra ventum mingit”

  11. #11
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    De brukar inte ha skevroder på dem? Antar att det är av viktskäl. Var får man plats med för sändaracc i en ELF? Ser grymt trångt ut. Minsta mottagaren jag kan köpa till mitt system är Graupner GR-12S.

  12. #12


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Jag har en 1S250 som driver mina 2 servon och en 4-kanalers Assanmottagare (3 g). Fungerar bra med min setup men jag håller med om att det är lit trångt - främst för servon och ack.
    Men åter - det är inte så himla lätt att hitta nån märkbar termik med de kasthöjder man som "amatör" når med t ex en Elf. Däremot kan det vara kul ändå men räkna med att kasta ofta...
    Vill du ha längre flygtider och leta termik över större områden så rekommenderar jag en lite större elseglare.
    //Roger

  13. #13

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Förståss part i målet i och med att jag säljer men om jag vore dig skulle jag köpa en fullstor F3K kärra med skev och allt. skeven behövs vid landning då skevarna används som flaps på en riktig F3K kärra.

    Om du gillar DLG och vill börja nå högre kasthöjder etc så är en riktig kärra som tål hårda kast.

    Jämnför du priser så kan jag garantera att du får mer kärra för pengarna om du köper en begagnad fullstor kärra än om du köper en ELF, gamgler, fling eller liknande. Vart i sverige bor du Tomas?

    MVH / Kajaken

  14. #14
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Jo det är nog bättre med en fullstor. Problemet är väl att när man inte prövat vet man ju inte om det passar en. Därav de lite billigare modellerna. Jag bor i Kristinehamn. Veckopendlar till Arboga där jag jobbar på vardagarna. Gillar iden med något som är enkelt i den mening att man använder sin kropp för kraft. Känns rätt på något vis. Ytterligare ett moment att träna på så att säga. Flyga skulle jag vilja påstå att jag kan (finns alltid mer att lära dock) så det känns som en kul utmaning att försöka få till flygtid utan motor

  15. #15

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Förstår det.

    Tänk bara på att en ELF tex som har bra prestanda kostar lika mycket tom som en begagnad DLG som typ de jag har till salu som endast behöver mottagare och acc.

    MVH / kajaken

  16. #16
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Tydligen har graupner släppt en ny micromottagare gr-12sc+ till hott systemet. 1,5 gram torde ju vara idealiskt. Lite sugen på elf måste jag säga.

  17. #17
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Tack så mycket för alla svar! Ska fundera lite. Blåser en del här så det kan vara begränsande för en så liten modell. Har liten bil också så över 2m är inte tänkbart. Blir lite materialsport med dig känns det som. Man måste ju nästan ha kolfiber om det ska bli någon flygtid. Går väl att repstarta nån vanlig glidare men det är inte riktigt lika tilltalande

  18. #18


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Det är nog mera kastteknik än kolfiber som är avgörande så länge man är relativ nybörjare inom DLG.
    Sen är dom "fullstora" runt 1,5 m i spännvidd vill jag minnas.
    Men åter - varför är t ex inte en 2 m elseglare intressant ? Eller nån lite större men med delbar vinge ?
    Döm inte alla elseglare efter din gamla Graupnerkärra (har en sån själv och det är inte min favorit).
    Vill du ha nåt riktigt enkelt och stabilt så är ju Multiplex Easyglider ett alternativ - tror faktiskt att den är bättre än Graupnerkärran. Annars kanske ett lättviktsbygge med rörkropp kan vara ett alternativ....
    Hälsningar
    Roger

  19. #19
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Det är väl inte ointressant heller men det är något som tilltalar med en så lätt modell som möjligt där den inte behöver bära med sig sin drivlina. Det verkar kul helt enkelt att kasta.

  20. #20

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    som sagt var. Slå till på en begagnad DLG så kommer du inte att bli missnöjd.

    har prissäntk mina begagnade DLGs på SMF men såg att jag missat det här. Nu prissänkta

    MVH / Kajaken

Liknande ämnen

  1. En mänsklig glidare
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •