Reklam

 
Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 29 av 29

Ämne: DLG glidare?

  1. #21

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    6
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Hej!
    Måste gå på Kajakens tips.
    Jag har en Elf samt två fullstora DLG:er och om du vill ha en liten smidig DLG så satsa på Elfen men den kostar ändå runt 2000:- totalt att få färdig.
    Skulle du fråga efter en "pilsnerseglare" att komplettera en fullstor med så skulle jag rekommendera en ELF men Kajakens fullstora kommer du att få ut mycket mer av och därmed kommer du faktiskt att spara pengar om du köper en stor direkt.

    Jag köpte Elfen i juli förra året för att prova men sedan blev jag fast och köpte först en Asprin i augusti förra året och efter det en Sirius i februari. Elfen har inte flugit så mycket efter att jag skaffade Asprinen och nu är det bara fullstort som gäller.

    Har du möjlighet gå på stort direkt, så sparar du in pengarna, för du kommer att blir fast. Det lovar jag :-)

    Mvh Putte

  2. #22
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Fasen. Graupner har ju inte släppt sina mottagare än. Synd. Än sålänge hänvisad till GR-12S vilken är riktigt dyr för att vara en short range mottagare och dessutom tyngre än de nya. GR-12SH+ och SC+ kommer kosta 30 euro. Släpps naturligtvis i September av alla månader. Nåja. Det är väl så när man hoppar på ett relativt nytt system.

    ELF ser fin ut men den ser klen ut också. Det kanske den inte är men den ser verkligen bräcklig ut. Kolfiber är starkt men vingarna ser minst sagt klena ut. Tål den någon torsionsvridning alls? Jag menar som nybörjare kan ju hända att man inte applicerar all kraft i centrifugal-led så att säga

    Ett alternativ kan ju vara till ELF om det nu blir en sån, att köra på en single cell lipo då mottagaren klarar ner till 2.5V. Men antar att man behöver servon som går på lägre volt (t ex några av blue arrows). Torde bli jävulskt lätt dock när ingen BEC behövs och ingen Voltage Booster heller.

  3. #23


    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    7 920
    Jobb
    Modellflygare
    Klubb
    Västerås Modellflygkubb

    Standard

    Du kan komma ner runt 90 g flygklar vikt med Elf men TP måste vara rätt så är acken lite lättare (jag kör t ex 1S250) så får man ofta vikta längst fram istället. Jag har Power HD DSP33 och dom har hittills fungerat på 1S. Dessa har JST Mini (ev micro)-kontakter men det har min Assan-mottagare också så det fungerade perfekt.
    Fast skall du dra igång med DLG på allvar håller jag nog med Kajaken och Putte om att det är lika bra att köpa en fullstor på en gång.
    //Roger

  4. #24

    Reg.datum
    jan 2008
    Inlägg
    468
    Jobb
    Systemutvecklare
    Klubb
    Team Tornado

    Standard

    Med min Fet-Elf på 97 gram kommer jag drygt 30 meter upp med (loggat med höjdlogger) och då har jag vanliga "stora" servon (Ripmax SD100) och mottagare (FrSky V8R4) på ca 4-5 gram styck samt ett batteri med inbyggd laddare och batterivarnare på drygt 11 gram samt också en stor tung höjdlogger (2 gram) inknölad under vingen. Den tål massor!

    Men det är som de säger... Satsa först på en stor-DLG. Om du sen tycker det är kul och vill ha något litet du kan skojflyga med på stilla kvällar och som tar lite plats, så ska du definitivt ha en Elf. Den är superskoj!
    Mvh, Thomas

    Modellflyg ur ett kretsloppsperspektiv
    Byggsats - Flygplan - Byggsats igen...

  5. #25
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Vet att tråden är gammal som gatan men det var ju jag som skapade den så jag tar mig friheten att skriva id en igen :P Det dog ut en del i och med veckopendling och andra händelser i livet. Men nu har intresset vaknat igen (lagom till hösten). Om någon har en DLG modell som inte har lagad kolfiber så säg gärna till En elf är ändå lite intressant fortfarande dock.
    - Zeitgeist -

  6. #26

    Standard

    Köpte mig en ELF för någon vecka sen av rc-teknik och fy vad bra den flyger! Flög hang i 7m/s över kalkbrottet i Malmö sjukt roligt men vinden var på gränsen till för mycket. Det är min första DLG men den kommer absolut inte bli min sista.

  7. #27
    tomasstroms avatar
    Reg.datum
    jun 2009
    Inlägg
    136
    Jobb
    System engineer - Saab Aeonautics

    Standard

    Kul! Har ingen möjlighet till hang som terrängen ser ut häromkring så jag får förlita mig på termik när det finns Kanske kan knalla upp i den lilla slalombacken eventuellt om vinden ligger rätt. Elf verkar kanonfin. Störde mig på att det inte fanns skevroder men jag ska försöka komma över den spärren hehe.
    - Zeitgeist -

  8. #28

    Standard

    Tror att den större med skev är bättre att börja med. Köpte en elf för den inte kosta så mycket och jag trodde inte att DLG skulle va så roligt.

  9. #29

    Reg.datum
    mar 2009
    Inlägg
    6
    Klubb
    Habo Modellflygklubb

    Standard

    Tomas, jag har lagt upp en Sirius på sälj men vet inte vad du tänkt dig eller om du redan köpt en Elf. Den är i alla fall en toppenmodell och du har en fullblodskärra färdig att flyga. Aldrig kraschad, aldrig behövt laga.
    Har även en Asprin med skalvinge men har inte lagt upp den. Kika gärna på annonsen och slå en pling.
    //Patrick

Liknande ämnen

  1. En mänsklig glidare
    Av Jakob i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-11-16, 19:40

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •