Reklam

 
Sidan 20 av 37 FörstaFörsta ... 10151617181920212223242530 ... SistaSista
Resultat 381 till 400 av 734

Ämne: Rangevideo flygande vinge

  1. #381

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Skall du alltid flyga långt och med mycket batteri och GoPro i PT så går det ju att stuva om och sätta RVOSDn fram tex. Problemet blir om man vill kunna flyga alla varianterna utan att stuva om mellan flygningarna. Det går ju att klämma in RVOSDn eller annan OSD i vingens foamdel eller längs med ena sida i bakre utrymmet så att man kan lägga en acc jämnsides med OSDn och sedan Acc fram. Det går helt klart men kräver lite tänka till vid installationen.

    Zephyren har sina begränsningar den också.

    Jag har flugit långa RVJET vingen med PT och GoPro 1 (som är tyngre än 3:an) med 6 Ah 3s lipo utan problem.

    MVH / kajaken

  2. #382

    Standard

    @Defuncta
    Om du tycker att det blir för mycket jobb att flytta RVOSDn fram för att få in mycket batterikapacitet så tror jag inte att TBS Zephyr varit ett bättre val. Den kräver BETYDLIGT mer jobb att få bra och mycket egna modifieringar. Till sist så hade du nog ändå inte fått plats med mer batteri i den än i RVJET.

    Mitt förslag är att du låter vingen vara som den är nu och börjar att lära dig flyga med den med ett batteri. När du tycker att du är kompis med den är det ju en mycket enkel sak att flytta RVOSDn fram till precis bakom PnT. Då kan du placera massor av batterier både framför och bakom mellanväggen.

    Man kan säkert skära bort EPO ur mellanväggen men jag skulle börjat som ovan.

  3. #383

    Standard

    Om du behöver en bungee så har jag alla grejer hemma för att bygga en eller ett par som liknar min. Rejäla tältspikar samt Hobbykings bungeechord kompletterat med nyckelringar och små karbinhakar.

  4. #384

    Standard

    Jag kan ju även nämna varför det härmed tyngdpunkten blir lite speciellt på den här vingen. Våra designmål var att vingen skulle kunna flygas med ett stort antal olika kameror med vitt varierande vikt. Vi ville även att den skulle vara relativt lättflugen med låg vikt men även kunna bära en hel del batterier, dvs tung vikt. En kompromiss var då att kameran på sätt och vis styr batterikapaciteten. Vill man maximera batterikapacitet så kanske man inte ska använda sig av gopro och PnT etc. Det går ju givetvis rätt enkelt att lösa (som jag beskrivit ovan) men man måste modifiera något från ursprungsdesignen.

    Det är omöjligt att lösa allas behov men jag tror iaf att vi har gjort en design som kan uppfyllas de flestas behov av en FPV-vinge. Det som saknas för att en del ska köpa den är kanske att den borde hetat TBS-JET istället.

  5. #385

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av Boopidoo Visa inlägg
    Jag kan ju även nämna varför det härmed tyngdpunkten blir lite speciellt på den här vingen. Våra designmål var att vingen skulle kunna flygas med ett stort antal olika kameror med vitt varierande vikt. Vi ville även att den skulle vara relativt lättflugen med låg vikt men även kunna bära en hel del batterier, dvs tung vikt. En kompromiss var då att kameran på sätt och vis styr batterikapaciteten. Vill man maximera batterikapacitet så kanske man inte ska använda sig av gopro och PnT etc. Det går ju givetvis rätt enkelt att lösa (som jag beskrivit ovan) men man måste modifiera något från ursprungsdesignen.

    Det är omöjligt att lösa allas behov men jag tror iaf att vi har gjort en design som kan uppfyllas de flestas behov av en FPV-vinge. Det som saknas för att en del ska köpa den är kanske att den borde hetat TBS-JET istället.

    Börjar att flyga med gopro samt fome nos. Blev lite tjurig pga att jag hade monterat min rvosd så perfekt nu med de sista vibrations dämpande kuddarna jag hade, var så typiskt att cg blev fel när vibrationerna till rvosd var så låga. Alla staplarna håller sig under första nivån vid full gas (rvosd debug)...

    Men kanske fäster ett 650 mah batteri i bak så får vi se vad jag får för cg...

  6. #386

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    kan vi inte avsluta denna tråd nu , kanske ta bort den från forumet ?
    blir ju assugen på en rvjet ju.
    och kajakmannen din gris du gör det inte lättare!
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  7. #387

    Standard

    Köp en då istället

  8. #388

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    kanske blir så vem vet. behöver först en fungerande busquad
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  9. #389

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av simonarvestrand Visa inlägg
    kanske blir så vem vet. behöver först en fungerande busquad
    Jag valde mellan tbs discovery och rvjet blev ju rvjet

  10. #390

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Förlåt simon

    skall verka för skitful design och oflygbar konstruktion på nästa kärra så att det ite blir så aptitretande

    MVH / kajaken

  11. #391

    Reg.datum
    jan 2012
    Inlägg
    3 871
    Jobb
    AutomationsIngenjör
    Klubb
    ÖdeshögMFK, Tranås Mfk, Mfk Malmen

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Förlåt simon

    skall verka för skitful design och oflygbar konstruktion på nästa kärra så att det ite blir så aptitretande

    MVH / kajaken
    Låter kanon

    Alternativt så blandar ni in mig i tester så jag får en maskin, kanske nästan en bättre lösning?

    Sent from my HTC One X using Tapatalk 2
    ------------------------Skickat från min Texas Instruments TI99-4A ----------------------
    |FPV STUFF|
    |FATSHARK Dominator HD & BASE SD|
    |RiteWing Zephyr II | X * 2X0 Quads Naze32|
    | DJI Inspire 1 |
    |TERMIK OCH HANG |
    |
    Polaris DLG | Twister3 DLG|Arctus DLG|Daidalos 2500|DSF Hangking|
    |FPV4FUN @ Youtube |

  12. #392

    Standard

    Jag ska konfigurera failsafen i rvosd med min turnigy x9r, har endast satt failsafe med naza innan och det verkar betydligt lättare. Sen underlättar det ju inte med x9r som är rörigare än gamla x9 verkar de som.

    Men man ska ställa throttlen till 120% är det i mixer menyn jag gör detta eller vad?

    Ändrar man bara trottlen i mixer fliken till 120% sen ställer in failsafen på rx?


    Efter lite meckande så tror jag att jag har fått till det.

    När jag startar upp systemet och stänger av rc kontrollen står det return to home och motorn går i gång. Då fungerar min fail safe va?

    Sen om jag drar roderspaken åt vänster startar rth drar jag den åt höger skiftar jag display samt går in i menyn. crusie speed ställde jag på 100 är det ok?
    Senast redigerat av Defuncta den 2013-06-16 klockan 12:43.

  13. #393

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Jag kör med följande för att ställa in Failsafe.

    1) Justera upp trottel endpoint till 120 % och sätt radions failsafe med trottelspaken i maxläge.

    2) ställ ner trottelspaken endpoint Max till 110% och sätt RVOSDns failsafe trottel till maxgas med denna endpoint.

    3) ställ ner trottel endpoint tillbaka till 100 % så är det klart.


    Då kontakten med radion förloras så ställer RC styrningen om till 120 % trottel vilket RVOSDn känner ligger över dess gräns på 110% varpå failsafe går in och RTH aktiveras om du har aktiverat det i RVOSDn.

    100 m i Cruise altitude låter bra som start. Måste dock anpassas till vart du flyger.

    För att RTH skall funka som detsamma så åkte AP justeras in så att planet stiger aningen i AP läge. Om jag förstått det rätt så kommer då planet att växla mellan Cruise och glide trottel så att planet håller sig runt Cruise altitude.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  14. #394

    Reg.datum
    jun 2006
    Inlägg
    1 471
    Jobb
    Gruppchef för teknikgrupp på Vattenfall Heat
    Klubb
    RFKViggen Borlänge

    Standard

    Att lärda i menysystemet gör med höjdroderspaken. Dock måste du ha aktiverat axuilery kanalen så att du kan aktivera AP samt gå in i menysystemet på en switch på sändaren.
    __________________________________________________ ___________________
    FPV och multirotor
    RVJET - Bonzai - BigAssQuad - QAV400G - QAV250 - Hammerquad 250 - LKTR250 - RcExplorer delux tricopter - Futaba FF9 med Thomas Scherrer LRS UHF - FC (OP Revo - OP CC3D - Naze32 - DJI Wokong M - ZeroUAV x4-ys - KK2 - Multiwii Flip)

    Segelflyg
    Altivolus DLG - A2 xs 2013 edition - A2 xs 2014 edition - Maxa F5J/F3J - eAVA - Ett gäng DSFer - Minivec - Futaba TFG8Super

  15. #395

    Standard

    Citat Ursprungligen postat av kajakmannen Visa inlägg
    Jag kör med följande för att ställa in Failsafe.

    1) Justera upp trottel endpoint till 120 % och sätt radions failsafe med trottelspaken i maxläge.

    2) ställ ner trottelspaken endpoint Max till 110% och sätt RVOSDns failsafe trottel till maxgas med denna endpoint.

    3) ställ ner trottel endpoint tillbaka till 100 % så är det klart.


    Då kontakten med radion förloras så ställer RC styrningen om till 120 % trottel vilket RVOSDn känner ligger över dess gräns på 110% varpå failsafe går in och RTH aktiveras om du har aktiverat det i RVOSDn.

    100 m i Cruise altitude låter bra som start. Måste dock anpassas till vart du flyger.

    För att RTH skall funka som detsamma så åkte AP justeras in så att planet stiger aningen i AP läge. Om jag förstått det rätt så kommer då planet att växla mellan Cruise och glide trottel så att planet håller sig runt Cruise altitude.

    Med vänlig hälsning, Kajaken
    Okay då måste jag nog göra om min fs inställning. Har satt failsafe på rx med gasen i bott och trimmat gasen till max, sen satte jag samma värde i rvosd dock funkar det men kanske inte lika pålitligt?

  16. #396

    Standard

    Nu har man varit hos Kajakmannen och fått mycket hjälp med inställningarna på rvosd , mången tack .
    Trodde jag skulle få göra en maiden men då small min current sensor av nån anledning , annars allt klart

  17. #397

    Standard

    Trevligt Uffe, trist avs din current sensor. Om du har bråttom upp i luften så kan du få låna en av mig tills du har fått en ny?

    Men innan du sätter in en ny bör du veta varför den första gick sönder. Fungerade den innan? Kortslutning någonstans? Rätt ansluten till RVOSD? Dubbelkolla alla kablar och anslutningar innan du fortsätter.

  18. #398

    Standard

    Detta är som sagt min första "riktiga" modell, bixlern räknar jag inte . Men ska man sjysstera endpoints i radion så rodren inte kan gå för långt? Eller är de bara att låta allt med endpoints vara förutom när man ställer in fs...

  19. #399

    Standard

    Tack för erbjudandet Boopi , Kajaken skulle kolla om han hadde nån , annars återkommer jag gärna
    U

  20. #400

    Standard

    De nada.

Liknande ämnen

  1. FPV flygande vinge. Byggdagbok Del 1
    Av kajakmannen i forum FPV Flygmodeller
    Svar: 71
    Senaste inlägg: 2011-04-05, 08:59
  2. Elmotor till flygande-vinge
    Av adent i forum Elmodeller
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-05-13, 22:45
  3. Bygga STOR flygande vinge?
    Av Cringer i forum Elmodeller
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2009-03-11, 22:16
  4. vinge flygande +skada :-(
    Av Daniel L i forum "PRIVATA" Filmer, bilder och annan media
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2007-10-04, 13:40
  5. Flygande vinge.
    Av Fot i forum Ritningar och Konstruktioner
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-19, 22:06

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •